"Проблемні питання децентралізації адміністративних послуг в Україні". Аналітична записка

Поділитися:

Анотація

Проаналізовано поточний стан надання найбільш популярних серед громадян адміністративних послуг органів виконавчої влади у центрах надання адміністративних послуг. Окреслено основні проблеми децентралізації адміністративних послуг на нинішньому етапі реформування системи адміністративних послуг в Україні. Сформульовано пропозиції щодо вирішення зазначених проблем.

 

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ

Одним з пріоритетних напрямів реформування сфери адміністративних послуг нині є децентралізація системи їх надання. Делегування повноважень з надання найбільш затребуваних громадянами адміністративних послуг на місця дозволить покращити і спростити доступ громадян до таких послуг, зробити отримання таких послуг більш зручним для споживачів, а також поліпшити якість їх обслуговування, що є необхідною передумовою створення сервісної держави.

 

Важливим кроком у напрямі децентралізації адміністративних послуг, стало ухвалення Розпорядження КМУ № 523 від 16.05.2014 р. «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг». Згідно Розпорядження надання низки найбільш популярних серед населення адміністративних послуг (зокрема, реєстрація юридичної особи або фізичної особи, яка має намір стати підприємцем, реєстрація права власності на нерухоме майно, реєстрація місця проживання особи, оформлення та видача паспорта громадянина України, оформлення та видача або обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон) від органів виконавчої влади мало бути поетапно передано до центрів надання адміністративних послуг до 01 січня 2015 р.

 

Втім, на даний момент стан реалізації зазначеного розпорядження залишається незадовільним: передачу адміністративних послуг органів виконавчої влади, перелік яких містить розпорядження, до ЦНАП не було забезпечено вчасно та в повному обсязі. Моніторинг впровадження надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через ЦНАП, проведений низкою громадських організацій, показав що наразі переважна більшість ЦНАП не надають повний перелік наведених у розпорядженні послуг органів виконавчої влади. Спектр послуг органів виконавчої влади, які наразі надаються у міських ЦНАП[1] неоднаковий, що, зокрема, не дозволяє забезпечити рівні умови отримання найбільш затребуваних громадянами послуг органів виконавчої влади для усіх споживачів цих послуг.

 

Основними проблемами, що виникли в процесі запровадження надання послуг органів виконавчої влади через ЦНАП є:

- низький рівень взаємодії між територіальними підрозділами органів виконавчої влади, які є суб’єктами надання визначених у розпорядженні адміністративних послуг, та органами місцевого самоврядування, місцевими адміністраціями, при яких утворені ЦНАП, для організації надання зазначених послуг через ЦНАП;

- неналежна підготовка органів виконавчої влади, які є суб’єктами надання визначених у розпорядженні послуг, до їх надання через ЦНАП (зокрема, невчасне внесення необхідних змін до інформаційних і технологічних карток[2] таких адміністративних послуг, невчасна передача цих карток, а також бланків послуг до ЦНАП, невнесення змін до нормативно-правових актів, що регулюють питання надання адміністративних послуг у відповідних сферах);

-  неготовність ЦНАП до надання визначених у розпорядженні адміністративних послуг органів виконавчої влади (зокрема, брак приміщень в ЦНАП для надання розширеного переліку адміністративних послуг, брак персоналу в ЦНАП та недостатній рівень його професійної підготовки для надання послуг органів виконавчої влади, низький рівень оплати працівників ЦНАП та відсутність мотивації до якісної праці внаслідок цього);

-  відсутність електронного документообігу між органами виконавчої влади, які є суб’єктами надання адміністративних послуг, та ЦНАП, що ускладнює та уповільнює обмін інформацією та документами, необхідними для надання адміністративних послуг громадянам, збільшує навантаження на працівників ЦНАП.

Неврегульованість на законодавчому рівні питання передачі повноважень з надання визначених розпорядженням адміністративних послуг органам місцевого самоврядування та місцевим державним адміністраціям, при яких утворено ЦНАП, неузгодженість чинної нормативно-правової бази органів виконавчої влади, які є суб’єктами надання цих послуг, із вимогами Закону України «Про адміністративні послуги» ускладнюють процес інтеграції визначених розпорядженням адміністративних послуг органів виконавчої влади до ЦНАП, не дозволяють надавати усі послуги через адміністраторів центрів. Внаслідок цього у багатьох ЦНАП визначені у розпорядженні адміністративні послуги почасти надаються адміністраторами центрів, почасти – співробітниками органів виконавчої влади, що суперечить нормам Закону України «Про адміністративні послуги». При цьому у випадку надання органами виконавчої влади своїх послуг у ЦНАП їх представниками часто порушуються вимоги закону щодо часу прийому громадян. У низці міст адміністративні послуги, які, згідно розпорядження, мали бути передані до ЦНАП, надаються як у центрах, так і в органах виконавчої влади, що є порушенням вимог Закону України «Про адміністративні послуги».

 

В окремих випадках не лише не забезпечено надання наведених у розпорядженні послуг органів виконавчої влади через ЦНАП, але й здійснюється паралельне надання цих послуг в органі виконавчої влади та утворених цим органом відомчих сервісних центрах[3]. При цьому плата за надання послуги в останніх є вищою, ніж у підрозділах органу влади. Така практика є не лише свідченням порушення норм чинного законодавства про адміністративні послуги, але й дискредитує ідею надання громадянам послуг за принципом «єдиного вікна».

 

Важливим завданням в процесі децентралізації адміністративних послуг є забезпечення високої якості обслуговування громадян у центрах надання адміністративних послуг. Соціологічні опитування показали, що в цілому громадяни більшою мірою задоволені якістю обслуговування в ЦНАП, ніж в органах державної влади. Так, серед тих, хто звертався за адміністративними послугами до органів влади, незадоволеними обслуговуванням та наданими послугами залишились 60 %, а задоволені – 30,5 %. При цьому за останні півтора року кількість незадоволених якістю обслуговування та наданими послугами в органах влади зросла на 11 %. На відміну від споживачів адміністративних послуг, які зверталися до органів влади, більшість відвідувачів ЦНАП (59 %) надали позитивну оцінку їх роботі[4]. Отже, результати соціологічних опитувань свідчать про те, що громадяни відчули та позитивно оцінили результати реформування сфери надання адміністративних послуг, одним з основних напрямів якого є розбудова мережі ЦНАП[5] в Україні.

 

Разом із тим, частка відвідувачів, незадоволених якістю обслуговування в центрах є значною (36 %[6]). Найбільше проблем у відвідувачів ЦНАП виникає у зв’язку із наявністю великих черг, а також недостатністю інформування та консультування громадян з питань надання адміністративних послуг. При цьому, згідно результатів моніторингу надання адміністративних послуг, проведеного Державною регуляторною службою України, якість інформування та консультування у ЦНАП за минулий рік не покращилась[7]. В результаті моніторингу також було виявлено низку порушень норм Закону України «Про адміністративні послуги» з боку працівників ЦНАП. Зокрема у 21 % опитаних відвідувачів ЦНАП вимагали не передбачені законодавством додаткові документи для надання адміністративної послуги, пропонували самостійно погоджувати документи в інших органах державної влади, органах місцевого самоврядування. 16 % респондентів отримували пропозиції щодо надання адміністративної послуги через посередників за додаткову плату[8]. Протягом минулого року частка відвідувачів центрів, які стикалися з цими проблемами, не змінилась.

 

Проблемними питаннями діяльності центрів також залишаються непристосованість приміщень для обслуговування людей з особливими фізичними потребами, незручність оплати послуг (якщо послуга платна), ненадання в центрах супутніх послуг.

 

Також варто зазначити, що попри істотне підвищення рівня обізнаності населення щодо діяльності ЦНАП (на 12 % за останні півтора року), переважна більшість громадян (59 %) й досі не знає, чи створений в їх місті такий центр. Ще меншою є поінформованість громадян про наявність офіційних веб-ресурсів щодо адміністративних послуг (9 %[9]). З огляду на це, актуалізується питання забезпечення належного інформаційного супроводу запровадження надання популярних серед громадян адміністративних послуг органів виконавчої влади через ЦНАП.

 

Рекомендації:

З метою забезпечення повної інтеграції найбільш затребуваних громадянами адміністративних послуг органів виконавчої влади до ЦНАП, удосконалення процедури надання адміністративних послуг населенню, підвищення доступності послуг, поліпшення якості обслуговування громадян у ЦНАП необхідно:

Кабінету Міністрів України:

-  розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо передачі повноважень з надання адміністративних послуг, які мають широкий попит серед населення (зокрема, послуг з реєстрації місця проживання, реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, реєстрації речових прав на нерухоме майно) органам місцевого самоврядування та місцевим державним адміністраціям;

-   прийняти нормативно-правовий акт, яким дозволити на тимчасовій основі (на період до врегулювання зазначених питань) залучати представників органів виконавчої влади для надання цих послуг у приміщеннях ЦНАП.

Міністерству економічного розвитку і торгівлі України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України:

-   опрацювати питання щодо запровадження послуги з прискореного обслуговування суб’єктів звернення за додаткову плату в центрах надання адміністративних послуг із зарахуванням такої плати до державного або відповідного місцевого бюджету.

Національному агентству України з питань державної служби, центрам перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій:

-   визначити потреби місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, при яких утворено ЦНАП, у підготовці, перепідготовці та підвищенні кваліфікації адміністраторів ЦНАП;

-   забезпечити підготовку необхідної кількості адміністраторів для ЦНАП, а також регулярне підвищення їх кваліфікації.

Місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування, при яких утворено ЦНАП, органам виконавчої влади, які є суб’єктами надання адміністративних послуг, визначених Розпорядженням КМУ № 523 від 16.05.2014 р.:

-   спільно провести навчальні заходи для адміністраторів ЦНАП з метою підвищення їх кваліфікації для надання таких послуг.

Місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування, при яких утворено ЦНАП, з метою покращення якості надання громадянам адміністративних послуг у ЦНАП:

-   залучити громадські організації до проведення оцінки якості надання адміністративних послуг у ЦНАП. Можливим напрямом співпраці із громадськими організаціями також може бути інформування населення про діяльність ЦНАП, зокрема, про порядок надання популярних серед громадян адміністративних послуг органів виконавчої влади через ЦНАП.

-   регулярно проводити аналіз зауважень і пропозицій споживачів адміністративних послуг щодо якості надання адміністративних послуг у ЦНАП;

-   запровадити систему заохочень (винагород, надбавок) за ефективну роботу для працівників ЦНАП.  

 

Зважаючи на збільшення навантаження на наявні ЦНАП необхідно продовжити розбудову системи ЦНАП, зокрема, через створення їх територіальних підрозділів.

Відділ розвитку політичної системи

(Т.В. Джига)

№ 20, Серія «Політика»



[1] Соціологічне дослідження, проведене Фондом «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» у ЦНАП 10 міст України показало, що  найповніший спектр послуг органів виконавчої влади нині надають ЦНАП Луцька, Полтави, Харкова, Києва, найменший – центри Рівного, Львова, Черкас та Дніпропетровська - Оцінки діяльності центрів надання послуг у 10 містах України. Прес-реліз, 13.01.15, Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dif.org.ua/ua/publications/press-relizy/ocinki-dijalnosti-c…

[2] Відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги», суб’єкт надання адміністративної послуги затверджує на кожну послугу, яку він надає, інформаційну та технологічну картку. Інформаційна картка адміністративної послуги містить інформацію про суб’єкта надання адміністративної послуги та / або центр надання адміністративної послуги, нормативні акти, якими регламентується надання адміністративної послуги; умови отримання адміністративної послуги, строк та результат надання адміністративної послуги. Технологічна картка містить інформацію про порядок надання адміністративної послуги.

[3] Так, наприклад, у м. Києві послуга Державної міграційної служби України «оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон», яка згідно розпорядження з 01 січня 2015 р. має надаватись через ЦНАП, надається як у територіальних підрозділах ДМС, так і в центрі обслуговування громадян «Паспортний сервіс», який є структурним підрозділом Державного підприємства «Документ», що належить до сфери управління ДМС України. При цьому вартість послуги в таких центрах є вищою, ніж у підрозділах ДМС.

[4] Оцінки населенням України якості надання адміністративних послуг. Прес-реліз, 13.01.15, Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dif.org.ua/ua/publications/press-relizy/jijidjijijhrgjkj.htm

[5] На сьогоднішні день в Україні створено 659 ЦНАП. Протягом останнього року кількість центрів в державі зросла майже вдвічі, найбільше центрів працює  в Харківській області, Київській, Дніпропетровській та Львівський областях. - Узагальнена інформація за результатами моніторингу виконання органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування вимог Закону України «Про адміністративні послуги» за 2014 рік. 12.01.15 Офіційний веб-сайт Державної регуляторної служби [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dkrp.gov.ua/info/4081

[6] Оцінки населенням України якості надання адміністративних послуг. Прес-реліз, 13.01.15, Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dif.org.ua/ua/publications/press-relizy/jijidjijijhrgjkj.htm

[7] Інформація про анкетування щодо якості надання адміністративних послуг в центрах надання адміністративних послуг. 12.01.15 Офіційний веб-сайт Державної регуляторної служби [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dkrp.gov.ua/info/4081

[8] Інформація про анкетування щодо якості надання адміністративних послуг в центрах надання адміністративних послуг. 12.01.15 Офіційний веб-сайт Державної регуляторної служби [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dkrp.gov.ua/info/408

[9] Оцінки населенням України якості надання адміністративних послуг. Прес-реліз, 13.01.15, Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dif.org.ua/ua/publications/press-relizy/jijidjijijhrgjkj.htm