"Щодо напрямів антикризової політики у будівельному секторі України". Аналітична записка

Поділитися:

Анотація

 

Наведені результати аналізу показників будівництва в Україні, виявлено проблеми, спричинені кризовим становищем у будівництві, надані рекомендації щодо напрямків антикризової політики у будівельному секторі економіки.


ЩОДО НАПРЯМІВ АНТИКРИЗОВОЇ ПОЛІТИКИ У БУДІВЕЛЬНОМУ СЕКТОРІ УКРАЇНИ

 

Показники будівельного сектору вітчизняної економіки під час кризи знижувалися випереджаючими темпами у порівнянні з загальними макроекономічними показниками. У 2009 р. валовий внутрішній продукт у порівнянні з 2008 р. зменшився на 15,1 %, промислове виробництво – на 21,9 %, інвестиції в основний капітал - на 41,5 %, обсяг будівельних робіт - на 48,2 %.

 

Оцінка поточного стану будівельного сектору економіки України на тлі сучасної інвестиційної ситуації свідчить про зменшення його частки у структурі економіки (табл. 1).

 

Таблиця 1

Будівельний сектор у структурі економіки1

(відсотків)

 

2004

2007

2008

20092

І півр.

20103

І півр. 20092

Валова додана вартість (ВДВ) будівництва в загальному обсязі ВДВ

4,6

4,8

3,5

2,8

2,4

2,6

Основні засоби будівництва у загальній вартості основних засобів

1,8

1,9

1,6

1,7

1,7

1,7

Випуск будівельної продукції в загальному обсязі випуску продукції

4,7

6,0

5,7

3,5

3,0

3,2

1 Національні рахунки України за 2008 р. Ст. зб. / Держкомстат України. – К., 2010. – С. 43-47;

2 Експрес-випуск Держкомстату України „Валовий внутрішній продукт і валовий національний доход України” № 78 від 31.03.2010;

3Експрес-випуски Держкомстату України „Валовий внутрішній продукт і валовий національний доход України” 162 від 30.06.10, № 238 від 30.09.10

 

Про негативні тенденціїї у будівельному секторі свідчать показники реалізації його продукції, стан основних засобів, фінансові результати і чисельність зайнятих у будівництві, показники заробітної плати у цьому секторі тощо (табл. 2).

 

Таблиця 2

Основні показники будівельного сектору1

 

 

2004

2007

2008

2009

І півр.

2010

І півр. 2009

Обсяг реалізованої будівельної продукції (у фактичних цінах),

млн грн

46425,7

107174,9

128961,2

83970,1

294952

279752

Основні засоби будівництва (у фактичних цінах; на кінець року), млн грн

20421

40074

52084

66486

н.д.

н.д.

Зношеність основних засобів, %

48,5

39,3

41,0

46,0

н.д.

н.д.

Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування (прибуток, збиток (-), млн грн

770,6

1629,0

-6807,9

-3430,7

-1698,6

-1373,8

Рентабельність (збитковість) операційної діяльності будівельних підприємств, %

2,1

2,6

-2,7

-0,9

-3,43

-2,03

Частка збиткових будівельних підприємств, %

34,8

32,1

37,2

43,0

57,43

56,23

Середньорічна кількість найманих працівників у будівництві, тис.

655,7

679,2

653,2

509,1

н.д.

н.д.

Середньомісячна номінальна заробітна плата найманих працівників у будівництві, грн

582,16

1236,30

1526,38

1286,89

н.д.

н.д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Діяльність суб’єктів господарювання. 2009. Стат. зб. / Держкомстат України. – К., 2010.

2 Обсяг випуску будівельної продукції

3 Дані за І півріччя обчислюються Держкомстатом України без малих підприємств

 

Зниження обсягів виконання будівельних робіт у 2009 р. відбулося у всіх регіонах України. У січні-листопаді 2010 р. відбулося лише незначне пожвавлення (табл. 3).

 

Таблиця 3

Індекси обсягів виконаних будівельних робіт в Україні1

 

 

2004

2007

2008

2009

11 міс. 2010

Україна

117,2

115,6

84,2

51,8

91,8

АР Крим

119,1

113,0

78,6

62,1

85,5

області

 

 

 

 

 

Вінницька

128,5

119,2

68,0

52,0

109,9

Волинська

108,3

110,1

79,2

36,1

87,6

Дніпропетровська

132,4

111,7

76,9

55,1

101,4

Донецька

125,9

128,2

86,3

43,0

111,2

Житомирська

104,6

113,7

87,7

66,9

69,3

Закарпатська

153,9

89,8

93,2

62,7

57,9

Запорізька

115,3

94,5

85,6

49,1

107,8

Івано-Франківська

114,4

102,4

92,1

40,4

74,4

Київська

122,1

106,3

82,7

46,2

91,8

Кіровоградська

165,6

88,2

89,2

49,0

83,1

Луганська

108,4

100,5

69,3

53,2

88,7

Львівська

108,6

112,3

82,2

54,5

79,4

Миколаївська

104,5

96,1

79,2

55,6

135,4

Одеська

106,1

111,2

80,2

57,7

92,5

Полтавська

104,4

105,8

92,2

68,4

115,8

Рівненська

123,2

104,0

88,0

109,8

69,1

Сумська

112,0

127,4

81,6

49,1

77,0

Тернопільська

118,3

106,7

95,9

60,0

74,9

Харківська

114,5

110,2

95,0

64,2

89,5

Херсонська

123,6

114,4

95,7

44,9

87,0

Хмельницька

117,8

120,2

91,5

50,1

74,9

Черкаська

160,7

119,5

81,3

42,6

76,3

Чернівецька

117,9

108,5

108,6

60,0

53,3

Чернігівська

103,4

138,4

73,0

54,1

65,1

м. Київ

113,1

125,9

84,5

45,8

92,1

м. Севастополь

100,0

124,5

103,4

50,0

78,5

1Складено на основі інформації Держкомстату України. ––http://www.ukrstat.gov.ua.

 

Внаслідок невизначеності ситуації на ринку нерухомості у структурі будівельних робіт знизився обсяг робіт з підготовки будівельних майданчиків, що зменшить будівельний заділ і заважатиме ритмічному введенню об’єктів у експлуатацію після кризи.

 

Зазначимо, що при загальному зниженні обсягів будівельно-монтажних робіт (БМР) в Україні окремі регіони змінили свої позиції у регіональній структурі обсягів БМР. За результатами 2009 р. порівняно з 2008 р. підвищилася частка Автономної Республіки Крим (з 4,3 % до 5,2), Дніпропетровської області (з 5,6 % до 5,9 %), Львівської області (з 5, 3% до 5,6 %), Одеської області (з 4,6 % до 5,6 %), Полтавської області (з 3,3 % до 4,5 %), Рівненської області (з 1,1 % до 2,4 %), Харківської області (з 6,1 % до 7,5 %), Чернівецької області (з 1,9 % до 2,2 %), Житомирської області (з 1 % до 1,3 %), Закарпатської області (з 1 % до 1,3 %). Навпаки, знизилася частка м. Києва (з 28,7 % до 24,8 %), Донецької області (з 11,4 % до 9,3 %), Івано-Франківської (з 2,1 % до 1,6 %), Черкаської області (з 1,5 % до 1,3 %), Волинської області (з 1,3 % до 0,9 %).

 

Найменше постраждало від кризи будівництво комерційної нерухомості. Інвестори в Україні завжди віддавали перевагу офісним проектам, що пояснюється їх порівняно швидкою окупністю1. Проте нове будівництво таких об’єктів, починаючи з 2009 р., призупинено, значна частина розпочатих об’єктів лишається незавершеними. Зміни на ринку нерухомості полягають в переміщенні багатьох орендарів в офіси нижчого класу. У першому півріччі 2010 р. збільшився попит на приміщення площею 50-100 м2 та понад 300 м2. Орендарями, в основному, виступали представники середнього і великого бізнесу, які прагнуть об’єднати підрозділи в одному будинку. Малий бізнес в основному орендував приміщення в житлових будинках.

 

У зв’язку з тим, що вартість квадратного метра комерційної нерухомості за час кризи зменшилася в середньому на третину, саме зараз з’явилася можливість замість оренди офісних приміщень здійснити інвестиції у їх придбання. Прогнозується, що із підвищенням ділової активності на початку 2011 р. ціни на офіси підуть вгору. Водночас обсяг введених в експлуатацію офісних приміщень у 2009 р. проти 2008 р. скоротився майже на 30 %, а нове будівництво було вельми малим2.

 

Фінансово-економічна криза і зниження попиту на нерухомість негативно позначаються на інвестуванні житлового будівництва. Показники його в Україні у 2009 р. різко знизилися (табл. 4). Разом з цим зменшилися відрахування на соціальну інфраструктуру, а відповідно - і обсяги будівництва об’єктів соціальної сфери.

 

Таблиця 4

Житлове будівництво в Україні1

 

 

Введено в експлуатацію житла

Інвестиції в основний капітал

у житлове будівництво

тис. м2 загальної площі

у % до попереднього року

у факт. цінах,

млн грн

у % до попереднього року

2004

7566

117,6

8762

117,9

2005

7816

103,3

12017

108,9

2006

8628

110,4

18581

127,5

2007

10244

118,7

30343

131,4

2008

10496

102,5

35533

88,1

2009

64002

61,02

180523

45,63

1Стат. щорічник України за 2008 рік / Держкомстат України. – К., 2009. – С.219, 221.

2Держкомстат України „Введення в експлуатацію житла” // www.ukrstat.gov.ua.

3Капітальні інвестиції в Україні у 2009 р. Стат. бюл. / Держкомстат України. – К., 2010.

 

Сектор житлової нерухомості України на певний час втратив інвестиційну привабливість, про що свідчать звіти основних світових агентств нерухомості. Згідно індексу Jones Lang LaSalle «Прозорість ринків нерухомості 2010» Україна за період 2008-2010 рр. втратила дві позиції і посідає 47 місце у групі «напівпрозорий рівень». Місце визначається за сукупним рівнем результативності ринку, якості регуляторної політики, прозорості транзакційних процесів, ризиків у сфері кредитування. Зазначимо, що Росія посідає 35 місце у тій самій груп, що й Україна. Казахстан і Білорусь знаходяться у групі «низький рівень прозорості» і посідають відповідно 70 та 78 місце.

 

Згідно даних консалтингової компанії EС Harris Research “International Bulletin, Summer 2010” у рейтингу 50 країн за цінами будівництва, житлової та комерційної нерухомості Україна має суттєві конкурентні переваги у порівнянні з багатьма європейськими країнами. Рейтинг визначається у порівнянні з рівнем цін у Великобританіі. При визначенні цін бралися до уваги витрати на зведення об’єктів західноєвропейського зразку, у т.ч. витрати на укладання контрактів, пошук матеріалів, найм робочої сили.

 

За підсумками 2009 р. показники житлового будівництва знизилися у порівнянні з 2008 р. у всіх регіонах України (табл. 5).

 

Таблиця 5

Житлове будівництво в регіонах України в 2009 р.

 

 

Введено в експлуатацію житла1

Інвестиції в основний капітал

у житлове будівництво2

тис. м2 загальної площі

у % до попереднього року

у фактичних цінах,

млн грн

у % до попереднього року

у % до загального обсягу інвестицій в основний капітал

Україна

6399,6

61,0

18051819

45,6

11,9

АР Крим

387,3

93,2

946349

46,3

17,1

області

 

 

 

 

 

Вінницька

171,5

47,4

430425

35,0

16,1

Волинська

138,7

71,1

295510

43,6

12,2

Дніпропетровська

170,4

38,9

502116

37,9

3,8

Донецька

173,0

39,6

648085

43,2

5,0

Житомирська

88,8

35,9

189550

36,1

8,2

Закарпатська

169,2

43,0

378065

34,7

19,7

Запорізька

101,2

46,6

162236

20,7

3,5

Івано-Франківська

380,6

73,7

801339

62,9

23,2

Київська

680,1

58,4

1827172

47,1

18,4

Кіровоградська

66,5

51,8

162322

68,4

5,9

Луганська

35,1

14,1

151626

29,9

3,5

Львівська

391,6

50,2

808843

40,3

12,1

Миколаївська

86,2

53,6

152753

47,5

3,8

Одеська

537,2

63,4

1361939

47,0

13,7

Полтавська

155,5

59,5

386429

42,2

5,0

Рівненська

98,3

56,9

228009

44,2

8,5

Сумська

138,6

69,7

278179

63,8

12,7

Тернопільська

146,2

48,0

454876

49,4

31,9

Харківська

427,5

192,0

881155

43,8

10,6

Херсонська

75,2

32,7

178561

39,8

8,6

Хмельницька

266,1

86,3

689821

73,0

19,9

Черкаська

144,8

88,7

374876

76,7

12,3

Чернівецька

164,8

45,2

413962

47,1

15,9

Чернігівська

104,8

51,5

223434

51,0

14,1

м. Київ

947,9

66,3

4718826

44,1

16,7

м. Севастополь

152,5

184,9

405361

69,1

27,3

1 Складено за інформацією Держкомстату України. - http://www.ukrstat.gov.ua.

2 Капітальні інвестиції в Україні у 2009 р. Стат. бюл. / Держкомстат України. – К., 2010.

 

Загальною вадою організації будівництва в Україні є високі транзакційні витрати, пов’язані із громіздкою системою отримання дозволів і погоджень3. За рейтингом Світового Банку, Україна за дозвільним законодавством у будівництві знаходиться на 179 місці зі 183 країн.

 

Спостерігається тенденція зростання цін на продукцію галузей, що забезпечують будівництво. Індекс цін деревообробної продукції у 2008 р. становив 114,1 %, у 2009 р. – 109,6 %, індекс цін металургійної продукції – відповідно 119,2 % і 117,2 %, індекс цін будівельних матеріалів – 125,1 % і 104,2 %.

 

Водночас, розвитку будівництва в Україні можуть сприяти наступні тенденції: зниження під час кризи цін на житлову нерухомість (за даними Global Property Guide ціни на житло в Україні у І кв. 2010 р. проти І кв. 2009 р., зменшилися на 21,4 %); відновлення кредитування будівництва (обсяг нових кредитів будівельним організаціям у травні 2010 р. становив 1,5 млрд грн, у червні – 1,9 млрд грн, у липні – 2,5 млрд грн).

 

Певною мірою збалансуванню ринку житла можуть сприяти положення Податкового кодексу щодо оподаткування "понадлімітних" площ житлової нерухомості, що змусить власників виставити їх на продаж. Зниженню вартості житла може сприятиме й продаж квартир, які раніше були у заставі за іпотекою.

 

Передумовами активізації будівельної діяльності можуть стати також дефіцит комерційної нерухомості та певна активізація ринку комерційної нерухомості після стабілізації цін на неї; збільшення замовлень на лінійне будівництво у звязку з необхідністю розвитку транзитного потенціалу; реалізація інфраструктурних проектів, пов’язаних з проведенням Євро-2012; затвердження комплексу національних проектів.

 

Рекомендації

Враховуючи інерційність інвестиційно-будівельного процесу і відсутність заділу на наступні роки, можна прогнозувати, що відновлення обсягів реалізованої продукції у будівництві відбудеться не раніше другого півріччя 2012 р. З метою стимулювання позитивних відновлювальних процесів у будівельному секторі слід врахувати наступне.

  1. Важливими умовами збільшення фінансування будівництва є дотримання загальної норми інвестування щонайменше на рівні 25 % до ВВП; створення системи інституційних інвесторів і активізація фінансових ринків у регіонах; закріплення тенденції відновлення кредитування будівництва; коригування законодавства про іпотечні облігації і іпотечні кредити на придбання житла за рахунок встановлення залежності між ставками кредитування та інфляцією, встановлення пільгових умов і державних гарантій щодо іпотечного кредитування будівництва житла для окремих категорій населення (співробітників органів внутрішніх справ, вчителів тощо).

  2. Міністерство регіонального розвитку і будівництва України разом з органами місцевої влади має розробити програму розвитку галузевої будівельної науки і проектування; ініціювати удосконалення законодавства у сфері містобудування на основі наближення до світових стандартів; забезпечити спрощення дозвільних процедур при одночасному підвищенні відповідальності забудовника за порушення вимог проектів, норм і стандартів; розробити пропозиції щодо збалансування темпів житлового будівництва і створення інженерних комунікацій.

  3. Слід використати зменшення цін на комерційну нерухомість під час кризи і можливості швидкої окупності цих об’єктів в Україні для організації фондів змішаного фінансування інфраструктурних проектів Євро-2012 на основі максимального залучення приватних, у т. ч. іноземних інвестицій.

  4. З метою залучення коштів вітчизняних та іноземних інвесторів у будівництво об’єктів в рамках реалізації затверджених Кабінетом Міністрів України національних проектів необхідно прискорити розробку техніко-економічних обґрунтувань по цих об’єктах.

  5. Розгортанню житлового будівництва має сприяти національний проект «Доступне житло» за рахунок безоплатного надання в користування забудовнику, який здійснює будівництво такого житла, земельних ділянок та звільнення його від внесків на розвиток інженерної і соціальної інфраструктури; в рамках проекту слід передбачити створення сегменту орендного житла і стимулювання індивідуального житлового будівництва в сільській місцевості.

  6. Кабінет Міністрів України має: ініціювати зміни до законодавчого регулювання земельно-правових відносин, спрямованих на сприяння будівельній діяльності; внести законопроект, в якому передбачити критерії доступного житла, категорії громадян, яким надаватиметься державна допомога на будівництво такого житла і порядок її надання, механізм визначення на конкурсній основі забудовника (замовника) доступного житла і умови його стимулювання.

  7. Доцільно розглянути питання про створення компанії-девелопера за участю держави для реалізації національного проекту «Доступне житло», а також інших національних проектів, котра за умов прийнятної рентабельності (до 5 %) може забезпечити зниження ціни на нову нерухомість і створити конкуренцію на будівельному ринку.

  8. Ключовою умовою стабілізації ринку житла слід вважати зменшення ставки по довгострокових кредитах до 10-12 % річних у гривні і встановлення більш тривалого терміну їх повернення, а також поновлення іпотечного кредитування за умов, що його відсоткова ставка має бути співставна з рівнем інфляції.

  9. Через погіршення стану старих будинків Міністерству регіонального розвитку і будівництва України разом з місцевими органами влади і банківським установами доцільно розробити програму державної підтримки іпотечного кредитування капітального ремонту житла.

Відділ секторальної економіки

(А. Сухоруков, Т. Крупельницька)

 

2http://estatebroker.com.ua/content/view/161/381/lang (аналіз офісного будівництва)