Набуття громадянства РФ жителям ТОТ ОРДЛО за спрощеною процедурою: ризики та небезпеки

Набуття громадянства РФ  жителям тимчасово окупованих територій окремих районів Донецької та Луганської областей  за спрощеною процедурою.

24 квітня 2019 року президентом РФ був підписаний указ Указ про визначення в гуманітарних цілях категорій осіб, які мають право звернутися із заявами про набуття громадянства РФ у спрощеному порядку. Таке рішення фактично забезпечує процес  набуття громадянства РФ громадянами України, які проживають на тимчасово окупованих територіях окремих районів Донецької та Луганської областей фактично зі збереженням громадянства України. Це порушує Мінські домовленості, торпедує Мінський процес, критично ускладнює питання потенційної реінтеграції ОРДЛО в Україну після деокупації, звужує поле ухвалення політико-дипломатичних рішень для розв'язання конфлікту та легітимізує російську військову присутність в регіоні, яка інтерпретуватиметься, як «захист громадян РФ» з усіма наслідками для подальшої ескалації конфлікту.

Ризики відповідного розвитку подій розглядалися ще у 2015-2016 рр, коли російське політичне керівництво робило послідовні кроки для використання теми громадянства, «інтеграції» в політичному процесі перемовин.

  • У 2017 році президентом РФ В.Путіним був підписаний Указ про визнання в Російській Федерації документів та реєстраційних знаків транспортних засобів, виданих громадянам України та особам без громадянства, які постійно проживають на територіях окремих районів Донецької та Луганської областей України. Рішення було засуджено українською стороною, міжнародними партнерами як таке, що чітко суперечить Мінським домовленостям 1, 2. Документом фактично визнавалися дійсними документи самопроголошеної влади ОРДЛО з боку РФ.
  •  З боку РФ варіанти зміненої процедури набуття громадянами України громадянства РФ діяли ще з 1 вересня 2017 року, зокрема, для набуття громадянства РФ було потрібно тільки надати нотаріально засвідчену в РФ відмову від громадянства України, яка надсилалася до консульства України в РФ. За офіційною статистикою МВС  РФ у 2018 році  громадянство Російської Федерації набули 83 тис. 81  громадянин України. Кроки щодо набуття громадянства РФ громадянами України в ОРДЛО робилися РФ й надалі, на тлі запевнень про необхідність повернення «Донбасу в Україну».
  • В грудні 2018 року Державна Дума РФ у третьому читанні прийняла  поправки до закону «Про громадянство РФ», які передбачали чергові можливості спрощеної процедури отримання громадянства РФ для різних категорій громадян, зокрема й тих, хто проживає на ТОТ ОРДЛО. Президент РФ набуває повноважень «визначати в гуманітарних цілях категорії іноземних громадян, які б мали право на набуття громадянства РФ за спрощеною процедурою», що й було використано 24 квітня 2019 року, фактично в обхід Мінських домовленостей, перемовин в Нормандському форматі.

Відповідні кроки російського політичного керівництва можна розглядати й в контексті порушення положень гуманітарного права, зокрема, 31 статті 4-ї Женевської конвенції, яка говорить про неможливість застосування жодних примусів фізичного чи морального порядку осіб, які перебувають під захистом, зокрема з метою отримання від них або від третіх осіб якихось відомостей, адже позицію російської сторони можна інтерпретувати і як примус до громадянства. Бо саме РФ сьогодні здійснює ефективний контроль за цими територіями. Міжнародні організації інтерпретують ситуацію як «ефективний контроль з боку РФ» над цими територіями. Зокрема, в резолюції ПАРЄ від 24 квітня 2018 року ОРДЛО визнано як регіони, «які перебувають під фактичним контролем російської влади» (territories in the Donetsk and Luhansk regions temporarily under the effective control of the Russian authorities).

Сьогодні РФ  у широкому сенсі намагається включити у російській соціально-правовий простір громадян України, мешканців ТОТ Донецької та Луганської областей фактично без юридичного визнання контролю за територією з боку РФ, здійснюючи «анексію без анексії».

Розгортаються варіанти квазі-кримського сценарію «інтеграції в російський простір». На так званому офіційному рівні самопроголошене окупаційне керівництво ОРДЛО публічно декларує активну політику всебічної інтеграції з РФ, яка відбуватиметься поетапно. Після проведення так званих виборів в ОРДЛО восени 2018 року, які  було засуджено міжнародною спільнотою, не бракує заяв самопроголошених посадовців в ОРДЛО щодо інтенсифікації «продовження інтеграції в Росію», яка полягає в «синхронізації» нормативної бази та подальших інтеграційних процесів. У 2019 році послідовно декларуються пріоритети так званого уряду ДНР, - «гармонізація з РФ правової та нормативно-правової бази». Зокрема, запроваджено різноманітні інтеграційні проекти та створено організації, що їх реалізують.

Всі ці заходи  формують перепони в разі  потенційної реінтеграції ОРДЛО до України після деокупації території, закладають тригери до подальшої ескалації ситуації в регіоні, формують загрози для реалізації політичних та дипломатичних можливостей.

 

Відділ етнонаціональних досліджень,

реінтеграції та розвитку громадянського суспільства

Тищенко Юлія