Формування політики Європейського Союзу щодо Китаю

Поділитися:

На тлі дедалі більшої напруги у відносинах між США та Китаєм, зумовленої, зокрема, загостренням ситуації навколо Тайваню та небажанням Пекіна засудити російську агресію, ЄС постав перед викликом – формування нової політики щодо КНР. Одночасно важливим компонентом європейського підходу залишається поєднання прагматизму та відданості демократичним цінностям.

Висновки

  • Європейський Союз постав перед потребою чітко визначити власну позицію та випрацювати формат взаємодії з Китаєм, виходячи з очевидних намірів КНР посилити власний вплив на глобальному рівні.
  • ЄС демонструє готовність відмовитися від концепції «змін через торгівлю», згідно з якою зміцнення торговельно-економічних зв’язків з авторитарними режимами розглядали як шлях до їх лібералізації та демократизації.
  • Мирний план, запропонований китайською стороною, та позиція «нейтралітету» КНР у конфлікті, що стосується територіальної цілісності та суверенітету незалежної держави, кордони якої захищені міжнародним правом та зобов’язаннями глобальних потуг, керівництво ЄС розцінює як недостатній внесок у припинення війни, яка безпосередньо загрожує європейській спільноті.

Інтенсифікація дипломатичної діяльності та взаємних візитів представників КНР і Євросоюзу з початку 2023 р. свідчить про обопільний інтерес до визначення формату їх дальшої взаємодії.

Китайська сторона неодноразово демонструвала чіткий інтерес до економічного зближення з Європою (виступ віцепрем’єра Державної Ради КНР на Давоському форумі 2023, європейське турне глави китайської дипломатії Ван Ї та його виступ на Мюнхенській безпековій конференції), запрошуючи до зміцнення зв’язків, порушених пандемією та війною в Україні.

Візит китайського лідера Сі Цзіньпіна до Москви (березень 2023 р.) остаточно позбавив європейську сторону можливості зосередитися винятково на економічних відносинах. Заява глави Єврокомісії Урсули фон дер Ляйєн напередодні візиту до КНР свідчить про усвідомлення викликів і ризиків посилення Китаю на глобальній арені та потребу випрацювати стратегію реагування на них. Її основні ідеї:

  • Євросоюз має на меті встановлення дипломатичної стабільності та відкритої комунікації у відносинах з Пекіном;
  • визначення європейської стратегії щодо Китаю має починатися з тверезої оцінки поточних відносин і стратегічних намірів КНР;
  • позиція Китаю стосовно ситуації в Україні визначатиме розвиток відносин ЄС – КНР;
  • ЄС має стати більш незалежним від Китаю й мінімізувати економічні ризики («de-risking») [1].

Спільний візит до Китаю президента Франції Еммануеля Макрона та президентки Європейської комісії Урсули фон дер Ляєн (5–7 квітня ц. р.) мав підкреслити європейську єдність у контексті виходу на формалізацію відносин ЄС – КНР.

Присутність представницької делегації французьких бізнесових кіл (до 50 осіб) та інформація про укладені контракти дали підстави говорити про наміри китайської сторони посилювати економічний вектор співпраці на національному рівні, тим самим нівелюючи політичний тиск з боку керівництва ЄС.

Суперечливе інтерв’ю Е. Макрона [2] – з тезами про залежність Європи від США й розбудову «стратегічної автономії», «утягування» в тайванську кризу та необхідність співпраці з Китаєм щодо питання війни в Україні – спричинило різку критику та спровокувало широку дискусію, підтвердивши істотні розбіжності щодо відносин з Китаєм всередині ЄС.

Показовими стали заяви глави МЗС ФРН Анналени Бербок щодо перспектив взаємодії з КНР, яка назвала результати власного візиту до Пекіна «більш ніж шокуючими»:

  • Китай залишається партнером, конкурентом і системним суперникомsystemic rival»); проте дії Пекіна стають дедалі агресивнішими ззовні і більш репресивними всередині, а отже, аспект «системного суперника» набуває все більшого значення;
  • КНР і далі є найбільшим торговим партером Німеччини, проте варто розуміти, що сама собою торгівля не принесе змін, і що торгівля сама собою не є «геостратегічною стратегією» («trade per se is a geostrategic strategy»);
  • мінімізація ризиків має стати одним з центральних моментів нового етапу відносин ЄС і КНР[3].

Доцільно зауважити, що в цей час було відкладено візит до Китаю Високого представника ЄС із закордонних справ і політики безпеки Жозепа Борреля (офіційно через позитивний результат тесту на COVID-19), протягом якого мав відбутися щорічний стратегічний діалог ЄС – Китай з міністром закордонних справ Китаю Цінь Ганом; також Боррель планував зустрітися з керівником зовнішньої політики Китаю Ван Ї та з новим міністром оборони Лі Шанфу [4].

Натомість верховний дипломат ЄС зробив низку заяв, що засвідчили нагальну необхідність та складність процесу розпрацювання спільної європейської позиції і дальшої стратегії дій щодо КНР:

-   Європейський Союз не зможе розвивати «нормальні відносини» з Китаєм, якщо Пекін не скористається своїм впливом на Росію, аби переконати її вивести війська з України та закінчити війну;

  • треба уникнути нової холодної війни між Заходом і Далеким Сходом – на зразок тієї, що відбувалася раніше зі Сходом, – однак існує «какофонія» в європейській позиції та «збій в координації» між інституціями та державами-членами Євросоюзу;
  • попри розбіжності позицій у ключових питаннях щодо цінностей та прав людини, ЄС має й далі говорити з Китаєм, який уже став відчутною світовою силою та має величезний економічний вплив [5];
  • Тайвань є частиною нашого (європейського) геостратегічного периметра для гарантування миру, дії проти Тайваню неодмінно мають бути відхилені не лише з моральних причин – він «важить економічно, комерційно й технологічно», тому європейські військово-морські сили мають патрулювати Тайванську протоку, щоб продемонструвати відданість Європи свободі судноплавства в цьому надзвичайно важливому районі [6];
  • Євросоюз вибудовуватиме відносини з іншими державами залежно від їхнього ставлення до війни в Україні й дедалі більшої ролі Китаю у світі – треба продемонструвати конкретну позицію, а не схилятися до нейтралітету [7].

Традиційна для ЄС відмінність між загальноєвропейськими інтересами та національними інтересами певних держав-членів ускладнює формулювання єдиної позиції, потрібної для діалогу на рівних з КНР та ефективного стратегічного співробітництва Європи і США, зокрема в Індо-Тихоокеанському регіоні.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД

Список використаних джерел:

[1] Speech by President von der Leyen on EU-China relations to the Mercator Institute for China Studies and the European Policy Centre / European Commission : an official website of the European Union. 2023.  30 March. Brussels. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_23_2063

[2] Europe must resist pressure to become ‘America’s followers,’ says Macron. POLITICO. 2023. 09 April. URL: https://www.politico.eu/article/emmanuel-macron-china-america-pressure-…

[3] Opening statement by Foreign Minister Annalena Baerbock during questions put to the Federal Government at the German Bundestag / Federal Foreign Office. 2023. 19 April.  URL: https://www.auswaertiges-amt.de/en/newsroom/news/-/2593650

[4] EU top diplomat postpones China trip after positive COVID test. POLITICO. 2023. 12 April. URL: https://www.politico.eu/article/eu-top-diplomat-postpones-china-trip-af…

[5] EP Plenary: Speech by High Representative/Vice-President Josep Borrell on EU-China relations / The Diplomatic Service of the European Union : an official website of the European Union. 2023. 18 April. URL: https://www.eeas.europa.eu/eeas/ep-plenary-speech-high-representativevi…

[6] TRIBUNE. Josep Borrell, chef de la diplomatie européenne: «Un regard froid sur la Chine». Le Journal du Dimanche. 2023. 22 April. URL: https://www.lejdd.fr/international/tribune-josep-borrell-chef-de-la-dip…

[7] Foreign Affairs Council: Press remarks by High Representative Josep Borrell after the meeting / The Diplomatic Service of the European Union : an official website of the European Union.  2023.  24 April. Luxembourg. URL: https://www.eeas.europa.eu/eeas/foreign-affairs-council-press-remarks-h…

Експертна аналітика в форматі pdf: