Можлива зміна балансу впливу між інституціями влади в Росії як наслідок запровадження елементів воєнного стану

Поділитися:

Під час засідання Ради безпеки РФ 19 жовтня 2022 року Володимир Путін оголосив про запровадження воєнного стану на тимчасово окупованих (та не повністю контрольованих військами Росії) територіях Запорізької, Херсонської, Донецької та Луганської областей.

Для поліпшення координації між органами влади та регіонами Росії щодо матеріально-технічного та соціально-економічного забезпечення так званої «спеціальної воєнної операції» було запроваджено Координаційну раду на чолі із главою уряду РФ Міхаілом Мішустіним. Окрім того, у кожному зі згаданих регіонів створено оперативні штаби на чолі з главами суб’єктів федерації, координацію яких забезпечуватиме мер м. Москви та глава комісії Державної ради за напрямом «Державне та муніципальне управління» Сергій Собянін.

В НІСД розглянули основні аспекти введення елементів воєнного стану в РФ та на тимчасово окупованих територіях України, а також формування Координаційної ради при уряді Російської Федерації із забезпечення потреб збройних сил Російської Федерації, інших військ, військових формувань та органів, наслідки її діяльності для зміни балансу впливу між інституціями влади та групами владних еліт у Росії.

Висновки:

  1. Запровадження Координаційної ради повинно забезпечити збереження нинішнього політичного режиму Росії у контексті актуальних воєнно-політичних та соціально-економічних викликів. Водночас Рада не асоціюється особисто з президентом РФ, що дистанціює його від політичної відповідальності за її рішення, дає змогу покласти провину за можливі провали на уряд держави та його керівника.
  2. Впровадження нових координаційних органів, які повинні консолідувати діяльність так званих силових та цивільних відомств Росії, свідчить про прагнення забезпечити ведення масштабних бойових дій в умовах значних соціально-економічних викликів. Такі дії спрямовано на запобігання надмірному посиленню силовиків в умовах війни.
  3. Незважаючи на суттєве розширення повноважень і прав адміністрацій регіонів, у яких уведено елементи військового стану, вони фактично не мають реальної можливості повноцінно виконувати покладені на них завдання через протиріччя з існуючою системою федералізму Росії. Результат діяльності регіональних керівників залежатиме значною мірою від неформальних зв’язків із впливовими владними та бізнесовими колами на федеральному рівні та можливості консолідувати місцеві еліти. Це створює підстави для формування потужних регіональних структур влади та їх конкуренції з владною вертикаллю федерального рівня.

Запровадження Координаційної ради збалансовує вплив структур, пов’язаних із групою «урядових технократів», військових, спеціальних служб та правоохоронних органів.

У цьому контексті Мішустін та Собянін як «антикризові менеджери» покликані перебрати на себе потенційне соціальне невдоволення в разі значних невдач у діяльності нових органів або забезпечити стабільність нинішнього політичного режиму в Росії.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД