"Проблеми діяльності центрів надання адміністративних послуг на сучасному етапі реформування системи надання адміністративних послуг в Україні". Аналітична записка

Поділитися:

Анотація

 

У записці розглянуто основні проблеми діяльності центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) на нинішньому етапі реформування системи адміністративних послуг в Україні. Сформульовано пропозиції щодо вирішення зазначених проблем.

 

ПРОБЛЕМИ ДІЯЛЬНОСТІ ЦЕНТРІВ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ В УКРАЇНІ

 

Децентралізація адміністративних послуг, підвищення їх якості, а також дальший розвиток мережі ЦНАП є нині пріоритетними напрямами реформування системи надання адміністративних послуг в Україні.

 

За час реформи було здійснено низку важливих заходів з метою наближення адміністративних послуг до громадян, покращення якості обслуговування споживачів послуг. Зокрема, в Україні функціонують 667 центрів надання адміністративних послуг[1]. У 2016 р. їхню кількість заплановано подвоїти, створивши 600 нових ЦНАП[2].

 

У рамках реформи децентралізації у 2015 р. місцевим органам влади було делеговано повноваження з надання низки найбільш затребуваних громадянами адміністративних послуг: реєстрації бізнесу, речових прав на нерухоме майно[3], місця проживання особи, а також надання відомостей з Державного земельного кадастру[4]. Ухвалені у минулому році відповідні зміни до законодавства надають можливість громадянам отримувати ці послуги на місцях у ЦНАП.

 

Результати соціологічних досліджень свідчать про те, що рівень задоволеності громадян обслуговуванням у ЦНАП є значно вищим, порівняно із рівнем оцінки надання таких послуг органами виконавчої влади. Згідно з даними опитування Фонду «Демократичні ініціативи» у грудні 2015 р., 80 % громадян, які зверталися до ЦНАП за певною послугою, залишились задоволеними їхньою роботою. Порівняно із 2014 р. рівень задоволеності зріс на 20 %[5]. Водночас майже половина тих (48 %), хто особисто звертався до органів влади за певними адміністративними послугами залишились незадоволеними обслуговуванням та наданими послугами[6].

 

Опитування відвідувачів ЦНАП, проведене Фондом «Демократичні ініціативи» у 40 містах України у листопаді 2015 р., показало, що загалом рівень задоволеності відвідувачів різними параметрами роботи ЦНАП (такими як час очікування у черзі, рівень компетентності та привітність працівників центрів, зручність для людей з особливими потребами, зручність оплати послуг) протягом року також зріс. Утім, якість надання адміністративних послуг у ЦНАП різних міст України є неоднаковою. Найвищі оцінки споживачів послуг отримали ЦНАП Івано-Франківська (91 %), Луцька (75 %), Одеси (73 %), Харкова (62,6 %), Вінниці (61,3 %), найнижчі - Києва та Львова (11,7 %), Дніпропетровська (10,5 %), Миколаєва (10 %), Херсона (9,2 %).

 

Так само відрізняється й обсяг послуг, які надаються у ЦНАП, зокрема найбільш популярних серед громадян адміністративних послуг органів виконавчої влади. Згідно результатів дослідження, найповніший спектр послуг надають ЦНАП Білої Церкви, Вінниці, Дніпродзержинська, Житомира, Кам’янець-Подільського, Києва, Конотопа, Кривого Рога, Лисичанська, Луцька, Маріуполя, Мелітополя, Полтави, Сєверодонецька, Сум, Тернополя, Ужгорода, Херсона, Хмельницького, Чернівців, Чернігова[7].

 

Проведений у поточному році Міністерством економічного розвитку і торгівлі України моніторинг наявності у ЦНАП адміністративних послуг центральних органів виконавчої влади показав, що найкращою є ситуація із наданням у ЦНАП послуг Державного земельного агентства[8]. Ці послуги надаються в усіх ЦНАП, їх спектр є найбільшим.

 

Водночас найгіршою є ситуація із наданням через ЦНАП послуг Міністерства юстиції: у ЦНАП 8 областей та місті Києві ці послуги не надаються, їх обсяг є найменшим (див. Додаток).

 

Проблеми із наданням ЦНАП повного обсягу найбільш затребуваних громадянами адміністративних послуг обумовлені незадовільним виконанням положень чинного законодавства[9] щодо передачі повноважень окремими центральними органами виконавчої влади та неготовністю органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій до виконання делегованих ним повноважень.

 

За висновками громадських експертів, найбільший опір щодо передачі повноважень з надання адміністративних послуг на місцевий рівень спостерігається з боку Державної міграційної служби та Міністерства внутрішніх справ[10]. Наприклад, в окремих випадках Державна міграційна служба зволікає з передачею у ЦНАП необхідного обладнання для видачі паспортів, а також логінів та паролів доступу до їх систем, що не дозволяє адміністраторам ЦНАП надавати цю послугу[11].

 

До вихолощення діяльності ЦНАП може призвести створення окремими органами виконавчої влади власних мереж центрів надання послуг населенню. Хоча доцільність створення власних мереж сервісних центрів обґрунтовується органами виконавчої влади потребою покращення якості обслуговування громадян, слід зазначити, що розбудова паралельних мереж центрів надання адміністративних послуг окремими органами виконавчої влади порушує принцип «єдиного вікна», за яким мають надаватись послуги у ЦНАП.

 

Наприклад, в поточному році Міністерство внутрішніх справ України розпочало розбудову мережі сервісних центрів, де громадянам надаватимуться послуги, пов’язані із використанням автотранспортних засобів[12]. У серпні поточного року Урядовим комітетом з питань соціальної політики та гуманітарного розвитку було ухвалено проект розпорядження КМУ, яким передбачається запуск у 5 областях України пілотних проектів щодо створення мережі центрів для надання населенню соціальних послуг[13]. Зазначимо, що для надання адміністративних послуг в соціальній сфері, таких як, наприклад, призначення матеріальної допомоги, компенсацій, субсидій, пільг може бути використана існуюча мережа ЦНАП.


Така практика запроваджена у низці міст України, зокрема у ЦНАП Вінниці та Луцька[14].

Після передачі на місцевий рівень повноважень з надання найбільш популярних адміністративних послуг органів виконавчої влади, у діяльності ЦНАП через розширення переліку послуг виникла низка ускладнень. Насамперед, вони пов’язані із забезпеченням ефективної взаємодії між ЦНАП та територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади у наданні адміністративних послуг, забезпеченням достатньої штатної чисельності персоналу ЦНАП для надання більшого переліку послуг та належного рівня його підготовки, а також фінансуванням діяльності ЦНАП.

 

Актуальними проблемами діяльності ЦНАП також залишаються:

- неналежне облаштування приміщень низки ЦНАП (мала площа приміщень, розташування в незручній для мешканців частині міста, відсутність пандусів для осіб з обмеженими можливостями тощо);

- недостатня для забезпечення належної доступності адміністративних послуг[15] кількість ЦНАП у великих містах[16];

- неналежна якість інформаційних та технологічних карток у низці ЦНАП;

- неможливість отримання супутніх послуг (ламінування, ксерокопіювання, банківські послуги, виготовлення документів, фотографування, продаж канцелярських товарів) у приміщенні більшості ЦНАП;

- низький рівень впровадження електронних сервісів у ЦНАП.  

 

Серед чинників, які мають важливе значення для вирішення вказаних проблем у короткостроковій перспективі, варто згадати такі: підвищення професійного рівня та політичної відповідальності голів місцевих державних адміністрацій та голів органів місцевого самоврядування, здійснення моніторингу ефективності надання адміністративних послуг, пристосування мережі ЦНАП до потреб об’єднаних територіальних громад.

 

Практика свідчить, що забезпечення ефективного функціонування ЦНАП багато в чому залежить від зацікавленості та активної позиції керівників місцевих органів влади[17]. Зокрема, від їхніх рішень залежить фінансування діяльності ЦНАП, укомплектованість штату працівниками, налагодження конструктивної співпраці ЦНАП із територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади, а також впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.

 

Важливу роль у забезпеченні належної якості надання адміністративних послуг у ЦНАП має проведення регулярного моніторингу їх діяльності, що дозволяє виявити окремі недоліки організації роботи ЦНАП. В Україні моніторинг та оцінювання якості надання адміністративних послуг у ЦНАП проводять як органи державної влади та органи місцевого самоврядування, так і громадські організації.

 

На центральному рівні постійний моніторинг виконання органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування вимог Закону України «Про адміністративні послуги» та щоквартальне оприлюднення інформації про його результати протягом 2013-2015 рр. здійснювала Державна регуляторна служба України. В рамках моніторингу службою також здійснювалось он-лайн анкетування громадян щодо якості надання адміністративних послуг у ЦНАП. З 2016 р. завдання проведення моніторингу ЦНАП виконує Міністерство економічного розвитку і торгівлі України[18]

 

У деяких містах (наприклад, в Івано-Франківську, Вінниці, Кіровограді) моніторинг роботи ЦНАП з метою контролю якості надання адміністративних послуг населенню проводиться за ініціативою місцевої влади[19].

 

В Україні активно розвивається практика громадського моніторингу та оцінки якості надання адміністративних послуг. Так, наприклад, Фонд «Демократичні ініціативи» проводить щорічні національні соціологічні опитування щодо якості надання адміністративних послуг, під час яких в тому числі оцінюється й діяльність ЦНАП.

 

На місцевому рівні протягом останніх кількох років громадські організації реалізували низку проектів громадського моніторингу надання адміністративних послуг у ЦНАП. Такі проекти було реалізовано у Києві, Полтаві, Кременчуку, Миргороді, Кіровограді, Львові та інших містах України.

 

Зазначимо, що в рамках державного та громадського моніторингу використовуються різні підходи до оцінки ефективності роботи ЦНАП та якості надання ними адміністративних послуг. Об’єднання зусиль Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, представників ЦНАП та організацій громадянського суспільства з метою вироблення спільних рекомендації щодо проведення моніторингу та оцінки якості надання послуг у ЦНАП дозволило б вдосконалити методику контролю якості обслуговування споживачів послуг у ЦНАП.

 

Важливим завданням сучасного етапу реформування сфери надання адміністративних послуг є створення ЦНАП в об’єднаних територіальних громадах.

 

На сьогоднішній день в результаті реформи децентралізації влади в Україні створено 159 об’єднаних територіальних громад[20]. Ключовими завданнями місцевих органів влади в даному контексті є визначення кількості ЦНАП, які необхідні для забезпечення належної територіальної доступності адміністративних послуг для населення об’єднаних територіальних громад, та оптимального переліку адміністративних послуг, які мають надаватись через ЦНАП.

 

Для забезпечення доступності адміністративних послуг для населення об’єднаних територіальних громад з великою кількістю населених пунктів та значною відстанню між ними кількість офісів ЦНАП може бути збільшена шляхом утворення територіальних підрозділів ЦНАП, віддалених робочих міст адміністраторів та пересувних мобільних офісів.

 

При визначенні переліку адміністративних послуг, які мають надаватись через ЦНАП, пріоритетне значення мають інституційна спроможність громади та потреби споживачів послуг. Так, у ЦНАП середніх та великих міст має надаватись максимальний спектр адміністративних послуг. У сільських громадах необхідно забезпечити надання найпопулярніших адміністративних послуг, наприклад таких, як реєстрація місця проживання, актів цивільного стану, видача паспортів, призначення житлових субсидій та інших видів державної допомоги, призначення та перерахунок пенсій[21].

 

Висновки та рекомендації:

З огляду на розглянуті вище проблеми діяльності ЦНАП, у рамках дальшого реформування системи адміністративних послуг з метою вдосконалення роботи ЦНАП, поліпшення якості обслуговування споживачів послуг у ЦНАП, збільшення доступності адміністративних послуг доцільно вжити таких заходів:

 

1. Кабінету Міністрів України:

- передбачити у проекті рішення Уряду повноваження ЦНАП надавати адміністративні послуги у соціальній сфері;

- прийняти політичне рішення щодо доцільності інтеграції в структуру ЦНАП мережі сервісних центрів МВС або поступової ліквідації таких центрів з передачею ЦНАП повноважень з надання таких послуг.

 

2. Міністерству економічного розвитку і торгівлі України:

- з метою здійснення контролю за якістю обслуговування громадян до кінця року розробити спільно із представниками ЦНАП та громадських організацій єдину методику для проведення моніторингу діяльності ЦНАП та критерії оцінки якості надання адміністративних послуг у ЦНАП. Започаткувати у 2017 р. моніторинг на основі нової методики у 3 пілотних регіонах;

- для вивчення кращих практик організації роботи ЦНАП та обміну досвідом започаткувати проведення постійного семінару для керівників місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, ЦНАП. До участі у семінарі запросити представників громадських організацій та центральних органів виконавчої, послуги яких згідно чинного законодавства мають надаватись через  ЦНАП.

 

3. Державній міграційній службі України:

- передати у користування місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, які утворили ЦНАП, обладнання, програмне забезпечення та паролі доступу до нього, які необхідні для надання через ЦНАП адміністративних послуг Державної міграційної служби, визначених у Розпорядженні КМУ від 16 травня 2014 р. № 523-р  «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».  

 

4. Місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування, при яких утворено ЦНАП:

- забезпечити проходження навчання адміністраторів ЦНАП у територіальних підрозділах Міністерства юстиції України, Державної міграційної служби України, Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру з метою підвищення їх кваліфікації для надання адміністративних послуг зазначених органів виконавчої влади у ЦНАП;

- переглянути і оновити інформаційні та технологічні картки адміністративних послуг, які надаються у ЦНАП;

- розглянути можливість організації надання супутніх послуг у приміщеннях утворених при них центрів, підготувати відповідні кошториси і пропозиції щодо зміни бюджетних видатків на ці потреби або для закупівлі таких послуг;

- запровадити регулярне опитування відвідувачів щодо якості надання адміністративних послуг в ЦНАП. До проведення оцінки якості надання адміністративних послуг у ЦНАП залучити громадські організації;

- проводити регулярний аналіз зауважень і пропозицій споживачів адміністративних послуг щодо якості надання адміністративних послуг у ЦНАП;

- визначити необхідну кількість офісів ЦНАП для об’єднаних територіальних громад, а також перелік адміністративних послуг, які мають надаватись у ЦНАП. При цьому забезпечити дотримання принципу належної територіальної доступності адміністративних послуг та врахувати потреби споживачів послуг у відповідних громадах.  

Відділ розвитку політичної системи

(Т.В. Джига)

№ 36, «Політика»

 

Додаток

Таблиця 1

Надання у ЦНАП адміністративних послуг центральних органів виконавчої влади

(на основі даних моніторингу ЦНАП у розрізі регіонів України Міністерства економічного розвитку і торгівлі станом на 18.07.16[22])

 

Області

 

наявність адміністративних послуг ЦОВВ, які надаються у ЦНАП

Міністерства юстиції

Державної міграційної служби

Державного земельного агентства

1.

Вінницька

область

 

надаються в 1 з 28 ЦНАП області (кількість послуг - 7)

надаються в 11 з 28 ЦНАП області (кількість послуг – від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг – від 4 до 29 в різних ЦНАП)

2.

Волинська

область

 

надаються в 11 з 20 ЦНАП області (кількість – від 6 до 29 в різних ЦНАП)

надаються в 19 з 20 ЦНАП області (кількість послуг – від 3 до 12 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг – від 10 до 25 в різних ЦНАП)

3.

Дніпропетровська область

 

надаються в 31 з 35 ЦНАП області (кількість послуг в ЦНАП - 3)

інформація відсутня

надаються в 33 з 35 ЦНАП області (кількість послуг в ЦНАП - 14)

4.

Донецька

область

 

надаються в 2 з 26 ЦНАП області (кількість послуг в ЦНАП – 18 і 21)

надаються в 6 з 26 ЦНАП області (кількість послуг – від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в 16 з 26 ЦНАП області (кількість послуг – від 3 до 25 в різних ЦНАП)

 

5.

Житомирська область

 

надаються в 4 з 28 ЦНАП області

(кількість послуг в ЦНАП - 11)

надаються в 27 ЦНАП області (кількість послуг – від 2 до 14 в різних ЦНАП)

 

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг -від 3 до 17 різних ЦНАП )

6.

Закарпатська область

 

-

надаються в 14 з 18 ЦНАП області (кількість послуг – від 4 до 7 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг – від 5 до 18 в різних ЦНАП)

7.

Запорізька

область

 

надаються в 13 з 25 ЦНАП області (кількість послуг – від 2 до 21 в різних ЦНАП)

надаються в 22 з 25 ЦНАП області (кількість послуг  -  від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в 23 з 25 ЦНАП області (кількість послуг – від 4 до 17 в різних ЦНАП)

8.

Івано-Франківська область

 

-

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг в ЦНАП - 3)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг – від 10 до 18 в різних ЦНАП)

9.

Київська

область

 

-

надаються в 20 з 37 ЦНАП області (кількість – від 2 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в 36 з 37 ЦНАП області (кількість – від 11 до 18 в різних ЦНАП)

10.

Кіровоградська область

 

надаються в усіх ЦНАП області (кількість послуг в ЦНАП -11 )

надаються в 22 з 25 ЦНАП області (кількість – від 3 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 2 до 28 в різних ЦНАП)

11.

Львівська

область

 

-

надаються в 29 з 30 ЦНАП області (кількість послуг – від 2 до 5 в різних ЦНАП)

надаються в 27 з 30 ЦНАП області (кількість – від 12 до 21 в різних ЦНАП)

12.

Луганська

область

 

надаються в 1з 15 ЦНАП області (кількість послуг – 10)

надаються в 13 з 15 ЦНАП області (кількість – від 1 до 6 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 12 до 18 в різних ЦНАП)

13.

Миколаївська область

 

надаються в 4 з 24 ЦНАП області (кількість – від 7 до 11 в різних ЦНАП)

 

надаються в 10 з 24 ЦНАП області (кількість – від 2 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП (кількість – від 5 до 21 в різних ЦНАП)

14.

Одеська

область

 

надаються в 20 з 31 ЦНАП області (кількість - від 1 до 11 в різних ЦНАП)

надаються в 29 з 31 ЦНАП області (кількість – від 2 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в 29 з 31 ЦНАП області (кількість – від 1 до 28 в різних ЦНАП)

15.

Полтавська область

 

надаються в 24 з 30 ЦНАП області (кількість – від 3 до 25 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в 29 з 30 ЦНАП області (кількість – від 9 до 19 в різних ЦНАП)

16.

Рівненська

область

 

надаються в 6 з 20 ЦНАП області (кількість – від 1 до 29 різних ЦНАП)

надаються в 9 з 20 ЦНАП області (кількість – від 2 до 7 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 3 до 32 в різних ЦНАП)

17.

Сумська

область

 

-

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 3 до 7 в різних ЦНАП)

 

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 7 до 17 в різних ЦНАП)

18.

Тернопільська область

 

-

надаються в 14 з 19 ЦНАП області (кількість – від 3 до 7 в різних ЦНАП)

надаються в 18 з 19 ЦНАП області (кількість – від 6 до 28 в різних ЦНАП)

19.

Харківська область

 

-

надаються в 33 з 34 ЦНАП області (кількість – від 3 до 27 в різних ЦНАП) 

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 7 до 18 в різних ЦНАП)

20.

Херсонська область

 

надаються в 16 з 22 ЦНАП області (кількість – від 6 до 21 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 3 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 12 до 23 в різних ЦНАП)

21.

Хмельницька область

 

-

надаються в усіх ЦНАП області (кількість - від 3 до 15 в різних ЦНАП)

 

надаються в усіх ЦНАП області (кількість - від 1 до 30 в різних ЦНАП)

22.

Черкаська

область

 

надаються в 24 з 26 ЦНАП області (кількість – від 7 до 11 в різних ЦНАП)

надаються в 25 з 26 ЦНАП області (кількість – від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість - від 12 до 13 в різних ЦНАП)

23.

Чернівецька область

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 2 до 21 в різних ЦНАП)

надаються в 9 з 13 ЦНАП області (кількість – від 3 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість - від 12 до 22 в різних ЦНАП)

24.

Чернігівська область

 

надаються в 19 з 24 ЦНАП області (кількість – від 1 до 33 в різних ЦНАП)

надаються в 17 з 24 ЦНАП області (кількість – від 1 до 9 в різних ЦНАП)

надаються в усіх ЦНАП області (кількість – від 3 до 28 в різних ЦНАП)

25.

м. Київ

-

надаються в усіх ЦНАП міста (кількість послуг в різних ЦНАП – від 2до 8)

надаються в усіх ЦНАП міста (кількість послуг в різних ЦНАП – від 3до 9)

 



[1]  Інформація щодо центрів надання адміністративних послуг у регіонах України (станом на 01.04.2016. Мінекономрозвитку, 11.05.16. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&tag=MonitoringTsentrivNa…

[2] В Україні вдвічі збільшиться кількість ЦНАПів та зменшиться кількість адмінпослуг. Міністерство економічного розвитку і торгівлі, 22.01.16. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=8492cb95-f50c-4945-837a-…

[3] Згідно Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015 № 835-VIII, Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 26.11.2015 № 834-VIII - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua

[4] Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» від 10.12.2015 № 888-VIII) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua

[5] Оцінки населенням України якості надання адміністративних послуг (2015 рік, а також порівняння з минулими роками). Грудень 2015 р. Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://dif.org.ua/ua/polls/2015a/ocinki-naselen-rokami-.htm

[6] Оцінки населенням України якості надання адміністративних послуг (2015 рік, а також порівняння з минулими роками). Грудень 2015 р. Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dif.org.ua/ua/polls/2015a/ocinki-naselen-rokami-.htm

[7] Оцінки діяльності центрів надання послуг у 40 містах України. Листопад 2015 р. Фонд «Демократичні ініціативи» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dif.org.ua/ua/polls/2015a/ocinki-dijalnosti-ceaini-.htm

[8] Моніторинг центрів надання адміністративних послуг у розрізі регіонів України. Мінекономрозвитку, 18.07.2016 Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=81867d5b-6cc9-423c-…

[9] Згідно Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 26.11.2015 № 835-VIII ,

Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 26.11.2015
№ 834-VIII,

Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» від 10.12.2015
№ 888-VIII) - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua

а також Розпорядження КМУ від 16 травня 2014 р. № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг» - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/523-2014-%D1%80

[10]У Житомирі обговорили розвиток діяльності ЦНАП. ЦППР, 01.07.16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pravo.org.ua/ua/news/20871591-u-geitomiri-obgovoryuvali-rozvitok…

[11] ЦППР підтримує звернення ЦНАП у м. Луцьку щодо неприпустимості порушення законодавства про адміністративні послуги з боку ДМС. ЦППР, 07.06.16 http://pravo.org.ua/ua/news/20871551-tsppr-pidtrimue-zvernennya-tsnap-u…

[12] Аваков А. Ми запустили перший повністю оновлений Сервісний центр МВС в Києві. Далі – скрізь! Українська правда, 12.07.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://blogs.pravda.com.ua/authors/avakov/5784d1de70b98/

[13]Уряд розгляне питання реалізації у 5 областях пілотних проектів щодо створення центрів надання соціальних послуг у форматі «Прозорий офіс». Урядовий портал,  02.08.16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=249226267&cat_i…

[14] У Вінниці обговорювали шляхи поліпшення надання адміністративних послуг. ЦППР, 07.06.16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pravo.org.ua/ua/news/20871553-u-vinnitsi-obgovoryuvali-shlyahi-p…;

У Житомирі обговорили розвиток діяльності ЦНАП. ЦППР, 01.07.16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pravo.org.ua/ua/news/20871591-u-geitomiri-obgovoryuvali-rozvitok…

[15] Територіальна доступність адміністративних послуг забезпечується наявністю ЦНАП у межах не більше 5-10 кілометрів. -  Запитання, пов’язані із створенням центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://decentralization.gov.ua/pics/attachments/Piitannya-vidpovidi-sch…

[16] Шамрай Н.В. Концепція розвитку центрів надання адміністративних послуг у місті Києві. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/12_2015/7.pdf

[17] У Вінниці обговорювали шляхи поліпшення надання адміністративних послуг. ЦППР, 07.06.16 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pravo.org.ua/ua/news/20871553-u-vinnitsi-obgovoryuvali-shlyahi-p…

[18] Моніторинг центрів надання адміністративних послуг у розрізі регіонів України. Міністерство економічного розвитку і торгівлі [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&tag=MonitoringTsentrivNa…

[19] Моніторинг якості надання адміністративних та дозвільних послуг у ЦНАП м. Івано-Франківська в липні 2015 р. 07.08.15 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.cnap.if.ua/news/95 ;

Розпочато моніторинг роботи центрів надання адміністративних послуг. 23.02.1016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vinjust.gov.ua/4728-rozpochato-monitorynh-roboty-tsentriv-nadann… ;

Кіровоградський Центр надання адміністративних послуг: переваги та недоліки роботи. 25.04.15 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://persha.kr.ua/news/life/73596-kirovogradskij-tsentr-nadannya-admi…

[20] Моніторинг прогресу реформ. Звіт за 2015 р. Національна рада реформ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reforms.in.ua/sites/default/files/upload/broshura_a4_ukr.pdf

[21] Запитання, пов’язані із створенням центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://decentralization.gov.ua/pics/attachments/Piitannya-vidpovidi-sch…

[22] Моніторинг центрів надання адміністративних послуг у розрізі регіонів України. Мінекономрозвитку, 18.07.2016 Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=81867d5b-6cc9-423c-…