"Щодо засобів розвитку транскордонного підприємництва в малих містах та гірських депресивних районах". Аналітична записка

Поділитися:

ЩОДО ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ ТРАНСКОРДОННОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В МАЛИХ МІСТАХ ТА ГІРСЬКИХ ДЕПРЕСИВНИХ РАЙОНАХ

 

Зважаючи на відставання у соціально-економічному розвитку західних прикордонних регіонів України переважно через згортання діяльності традиційних бюджетоутворюючих підприємств малих міст та гірських територій у прикордонній зоні, необхідними є зміна системи стимулювання підприємницької діяльності «на місцях», пошук нових напрямів її активізації та формування «полюсів» конкурентоспроможності. Результати оцінки перспектив вирішення цієї проблеми засвідчують, що для цього в малих містах та гірських районах необхідно покращити середовище для розвитку транскордонного підприємництва і активізації тих сфер та напрямів діяльності, які використовують унікальні ресурси гірських прикордонних територій (виробництво екологобезпечних продуктів харчування, туризм, творчі індустрії (осередки народних промислів, фестивалі, фольклор, традиції) і формують чи не єдиний потенційний базис розвитку цих депресивних територій. Зважаючи на підготовку до Євро–2012, формування спільних підприємств у цих сегментах, а також галузевих транскордонних кластерів має значні перспективи.

 

В сьогоднішніх умовах соціально-економічного розвитку малих міст та гірських депресивних районів західних прикордонних регіонів України державна політика сприяння активізації транскордонного підприємництва повинна мати ширший характер і реалізовуватися за напрямами:

 

1. Підвищення рівня професійної готовності населення до ведення підприємницької діяльності шляхом створення спеціалізованих ліцейних класів, відкриття філій вищих та середніх спеціальних навчальних закладів, проведення короткострокових курсів з відкриття підприємств малого та середнього бізнесу (передусім у сфері творчих індустрій, зеленого туризму).

 

2. Створення і удосконалення інфраструктури підтримки малого бізнесу (незалежні організації та механізми) шляхом надання якісних послуг, включаючи підтримку зі створення бізнесу та інформаційну підтримку, розробку бізнес-планів, підбір партнерів по бізнесу та надання маркетингової інформації, надання доступу до фінансових ресурсів та кредитних гарантій, створення бізнес-інкубаторів для підприємців-початківців, формування „ринкового” способу мислення населення, підтримку інновацій та стимулювання співпраці між малими підприємствами, надання консультацій зі створення систем управління якістю і т. ін. Для цього потрібно передбачити необхідні заходи та фінансування у Національній та регіональній і місцевій програмах підтримки малого підприємництва.

 

3. Розробка проектів транскордонного співробітництва з обов’язковою умовою реалізації їх у малих містах і на сільських прикордонних територіях. Як в межах спільних проектів транскордонного співробітництва ("Україна – Румунія – Республіка Молдова", "Україна – Угорщина – Словаччина – Румунія", "Україна – Польща – Білорусь" та ін.), так в інших внутрішніх та міжнародних програмах. Доцільним є активне залучення ресурсів регіону (області, району) для забезпечення інфраструктурної реалізації таких проектів (йдеться передусім про розбудову транспортної, інформаційної та ін. інфраструктури).

 

4. Формування платоспроможного попиту за рахунок збільшення зайнятості та доходів населення. По-перше, з метою підвищення рівня працевлаштування населення малих міст та гірських районів та залучення його до підприємницької діяльності обласним та районним центрам зайнятості необхідно посилити співпрацю з центрами зайнятості сусідніх країн, використовувати грантову підтримку з ЄС на створення нових робочих місць у транскордонних регіонах. По-друге, враховуючи недостатньо високу ефективність державної політики зайнятості (зокрема у малих містах та сільських територіях), актуалізувалась доцільність зміни принципів державної політики зайнятості, зокрема - переходу з пасивних заходів до активних. Зокрема, зменшення видатків на сприяння зайнятості може забезпечити їх виділення на створення державних підприємств на базі історично сформованих центрів народної творчості, ремесел та інших унікальних конкурентних переваг регіонів.

 

5. Розвиток пріоритетних видів економічної діяльності (т.зв. «точок зростання») через підтримку конкурентоспроможних пріоритетних напрямів підприємницької діяльності, створення інноваційних ефективних організаційних форм. З цією метою необхідно активізувати роботу регіональних та місцевих органів державного управління у напрямі вивчення потенційних можливостей з виробництва та реалізації товарів (послуг) і виявлення найбільш перспективних напрямів підприємницької діяльності, їх популяризації серед суб’єктів малого підприємництва (може здійснюватись із залученням до цієї роботи громадських об’єднань та асоціацій підприємців); розробку відповідних інвестиційних проектів та їх популяризацію в межах області та за кордоном.

 

6. Моніторинг стану розвитку та реалізації творчого потенціалу населення малих міст та гірських районів з метою подальшої активізації його залучення до програм транскордонного і інтеррегіонального співробітництва. Розвиток творчих індустрій доцільно визначити пріоритетним напрямом розвитку транскордонного підприємництва, особливо на рівні прикордонних малих міст і депресивних гірських територій, для чого необхідні розробка і реалізація відповідних програм ТКС, які стимулюватимуть ефективне використання культурних і творчих ресурсів в межах активізації творчих індустрій. Оскільки однією із основних проблем на сучасному етапі є гостра нестача відповідних кваліфікованих та суспільно активних кадрів, які здатні задіювати потенціал територій, доцільною є розробка програм виявлення креативних осіб у периферійних територіях, отримання ними відповідного рівня освіти за рахунок держзамовлення, та працевлаштування у рідних населених пунктах в межах програми «перше робоче місце». Це дозволить забезпечити малі міста та депресивні території відповідним кадровим потенціалом, який крім професійних знань та вмінь, добре обізнаний з проблемами територій та перспективними напрямами їх розвитку.

 

Регіональний філіал НІСД у м. Львові

(В. Волошин, М. Флейчук)