Керівниця центру регіональних досліджень НІСД Світлана Ковалівська взяла участь у презентації плану публічних консультацій з громадськістю стосовно змін в Конституцію України в частині децентралізації

25.02.2019 керівниця центру регіональних досліджень НІСД Світлана Ковалівська взяла участь у презентації плану публічних консультацій з громадськістю стосовно змін в Конституцію України в частині децентралізації. Презентація була проведена за спільною ініціативою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Офісу Президента України, Міністерства розвитку громад та територій.

Як відомо, в січні 2020 року було відкликано законопроєкт Президента України В. Зеленського «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», (№ 2598) з метою доопрацювання. Наразі відбувся старт інклюзивного процесу публічних консультацій щодо внесення змін в Основний Закон України. Організатори оприлюднили графік консультацій в регіонах. На березень заплановано зустріч-обговорення в Києві за участі делегатів від областей, які мають напрацювати варіанти формулювань положень, які потім можуть бути покладені в основу Конституції. Цей процес має завершитися, також в березні, зустрічами депутатів та представників ЦОВВ з метою обговорення напрацьованих пропозицій.

Учасники заходу мали змогу ознайомитися з логікою розпочатого процесу, запланованими етапами та почути думки влади всіх рівнів, асоціацій та міжнародних експертів щодо подальшого перебігу реформи.

Метою другої частини – фасилітованого обговорення, яке проходило в форматі «світове кафе», було підготувати представників областей для проведення локальних зустрічей, зокрема - напрацювати переліки питань, які, на думку учасників процесу, є контроверсійними та потребують обговорення на рівні регіонів.

Зокрема серед таких питань звучали як процедурні питання, так і по суті, зокрема:

  1. Чи потрібно проводити зміни в Конституцію до виборів?
  2. Що важливіше: швидкі та точкові зміни в Конституцію чи якісні напрацьовані концептуальні засади реформування територіальної організації влади та місцевого самоврядування та комплексне їх врахування як в Конституції так і в законах?
  3. Що є первинним — концепція реформи чи законопроєкт?
  4. Які тексти мають обговорюватися – законів чи основних положень змін до законодавства?
  5. Чи має бути офіційно затверджена процедура врахування пропозицій і хто за це має бути відповідальним?

Серед питань по суті змін були наступні:

  • оптимальна кількість рівнів управління та устрою (чи потрібен районний рівень для ефективного управління розвитком, взаємодії національного та локального рівнів, оптимального розподілу повноважень та ресурсів?);
  • моделі представництва, контролю та нагляду державної влади на місцевому рівні (процедури призначення, строки, функції та повноваження префектів/урядників, територіальних органів виконавчої влади).

Слід зауважити й про ризики. Фасилітація проведення обговорень розпочалася без належного експертного супроводження, чіткої процедури узгодження та врахування пропозицій, комунікаційного плану та відповідального за результат. Оприлюднений план має занадто амбіційні терміни виконання. Перенесення відповідальності лише на фаховий рівень учасників дискусії в умовах відсутності процедури може перетворити інклюзивний процес консультацій на формальне «забовтування» проблеми. Це зрештою може нівелювати намагання влади в інклюзивний спосіб залучити громадськість до справ державотворення та дискредитувати процедуру публічних консультацій в цілому.

На нашу думку, для подолання даних ризиків важливо забезпечити наступне:

  • визначити орган, відповідальний за проведення публічних консультацій щодо розробки та узгодження концептуальних засад реформування територіальної організації влади та місцевого самоврядування;
  • створити експертну робочу групу, яка забезпечує розроблення процедури врахування та узгодження пропозицій на всіх рівнях, плану заходів з розробки концепції та фахове супроводження процесу;
  • створити організаційну робочу групу, відповідальну за планування, дотримання процедурних питань, організацію процесу, комунікаційний план проведення консультацій;
  • створити групу юридичних радників, відповідальних за інтерпретацію узгодженої концепції в норми права;
  • створити електронну платформу для отримання пропозицій в режимі он-лайн та висвітлення результатів, у тому числі для оприлюднення складу робочих груп, та напрацьованих ними документів.