Децентралізація: суспільний діалог. Коментар експертки НІСД

Минулого тижня експерти НІСД ‑ завідувачка сектору досліджень Східного регіону у місті Харкові центру регіональних досліджень НІСД, експертка з питань децентралізації та місцевого розвитку Діана Баринова та головний консультант сектору, експерт з питань децентралізації Віктор Нестеренко ‑ взяли участь в роботі онлайн - конференції «Регіональне обговорення реформ: на шляху до Вільнюса у сфері ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ. Пропозиції громадянського суспільства до Ukraine Reform Conference 2020. Реформа Децентралізації».

Проведення онлайн-конференції було ініційовано Коаліцією «Реанімаційний пакет реформ» у партнерстві з Посольством Литовської Республіки в Україні за підтримки Міністерства закордонних справ Литовської Республіки та Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні. В онлайн-обговоренні взяли участь 59 профільних експертів громадянського суспільства з Києва та областей України, а також представники профільного Комітету Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування.

У своєму виступі експерт НІСД Діана Баринова, зокрема, зазначила:

«Серед переліку питань, які сьогодні потребують вирішення, особливу увагу слід звернути на необхідність переведення ОТГ, які добровільно об’єдналися та у яких відбулися перші вибори у 2019 році, на прямі відносини з Державним бюджетом України. Це стосується 107 ОТГ по Україні, які розраховували на це, але, на жаль, так і не отримали такої можливості. Маємо інформацію, що відповідне рішення готувалося, але у зв’язку зі зміною складу КМУ та проблемами пандемії COVID-19 було відкладено».

«Також сьогодні, напередодні наступного етапу реформи, що передбачає внесення змін до адміністративно-територіального устрою України, формування нового субрегіонального рівня, перерозподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, виникає ряд проблемних питань та ризиків, як потребують врахування та вирішення з боку центральної влади.

Серед них слід відмітити відсутність єдиного концептуального бачення щодо моделі поділу повноважень органів місцевого самоврядування та органів центральної влади на всіх рівнях врядування, яке необхідно мати до прийняття всіх необхідних нормативно-правових документів. Зокрема, в суспільстві ще обговорюється питання кількості рівнів місцевого самоврядування та доцільність створення районних рад на рівні об’єднаних районів (округів). Триває дискусія і щодо змісту та повноважень представництва органів державної виконавчої влади на субрегіональному рівні, а також щодо процесів формування конфігурацій укрупнених районів та які структури залишаться на районному рівні, які послуги будуть надаватися і в якому обсязі. Наразі існує необхідность доопрацювання чинної Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Занепокоєння мешканців та керівництва малочисельних ОТГ різних областей викликають наміри Мінрегіону та КМУ щодо приєднання малочисельних ОТГ, добровільно об’єднаних у період з 2015 по 2019 роки, до більш спроможних ОТГ при формуванні проекту нового АТУ України. Ці малочисельні об’єднані громади в свій час були визнані спроможними та переведені на прямі взаємовідносини з Державним бюджетом України, але зараз опинилися в зоні ризику.

За підготовку фінальних проектів перспективних планів формування територій громад областей, які будуть покладені в основу нового АТУ України, відповідали обласні державні адміністрації, активну участь в обговоренні брали народні депутати України. Але ці перспективні плани у більшості областей не оприлюднені, що породжує чутки та хвилювання серед керівників та мешканців цих ОТГ. На даному етапі значної уваги з боку центральної та регіональної влади потребує питання щодо підготовки мешканців та керівників необ’єднаних громад до життя в умовах об’єднання. Сьогодні можна також спрогнозувати можливе незадоволення діями центральної влади в ході продовження реформи та «об’єднання зверху», обумовлене низьким рівнем розуміння суті реформи та позитивних наслідків об’єднання, неготовністю мешканців брати активну участь у життєдіяльності громади та нести відповідальність за свої дії, звичку до патерналізму. І з цим також потрібно працювати.

Паралельно з цими процесами вже зараз слід приділити значну увагу питанням місцевого економічного розвитку, фінансової спроможності майбутніх громад – потенційного базового рівня оновленого АТУ, які на сьогоднішній день мають великі диспропорції, та потребують нових інструментів та підходів. Саме над пропозиціями щодо ефективного вирішення вищевказаних проблемних питань, які виникають в процесі реалізації наступного етапу реформи, ми зараз і працюємо спільно з колегами – експертами центру регіональних досліджень Національного інституту стратегічних досліджень» ‑ підсумувала Діана Баринова.

 

*Для інформації: Регіональне обговорення реформ: на шляху до Вільнюса» організовується Коаліцією РПР у партнерстві з Посольством Литовської Республіки в Україні за підтримки Міністерства закордонних справ Литовської Республіки та Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI – програма фінансується Європейським Союзом і співфінансується та реалізується Міністерством закордонних справ Данії).