Експерт НІСД щодо політики ЄС в придністровському врегулюванні: «малі кроки» не досягли мети

«Європейський Союз приєднався до процесу придністровського врегулювання на початку 2000-х після того, як була ініційована Європейська політика сусідства», - зазначив завідувач сектору досліджень Південного регіону НІСД в м.Одесі Артем Филипенко під час панельної дискусії «Роль ЄС у врегулюванні міжнародних конфліктів на території держав Східного партнерства»

Окреме місце в реалізації практики «малих кроків» займає програма під назвою «Support to Confidence Building Measures Programme» — «Програма підтримки заходів щодо зміцнення довіри». Всього з 2009 р. було реалізовано чотири етапи програми. Основну частину фінансування бере на себе Європейський Союз, причому обсяги фінансування постійно зростають. Якщо перший етап програми коштував 1,7 млн євро й охоплював реалізацію всього 12 проєктів, то на п'ятому етапі, що триватиме з 2019 по 2021 рр., передбачається виділити 10,7 млн дол. США.

Впровадження автономних торговельних преференцій з боку ЄС та впровадження митного оформлення експортних вантажів з Придністров'я виключно митними органами Республіки Молдова, серед іншого, призвели до зміни у географічній структурі придністровського експорту. Якщо у 2004 році питома вага Росії у придністровському експорті складала 24,1%, то у 2019 р. експорт з Придністров'я до Росії склав 13%, а до ЄС — третину від загального обсягу.

«Проте, попри витрачені зусилля та час, навряд чи можна говорити про якісь суттєві зміни у настроях жителів регіону,  наголосив експерт НІСД.  Соціологічні опитування демонструють, що і надалі вони не бачать майбутнього у складі Молдови. Опитування, проведене Центром соціологічних опитувань та маркетингу CBS-AXA (Румунія) у 2019 році показує, що понад 37% респондентів вважають, що Придністров'ю краще інтегруватися в Російську Федерацію, і тільки 5,2% за реінтеграцію до Молдови. Прикладом того, як не працюють «малі кроки», є також і Берлінський протокол, підписаний у червні 2016 року, який передбачав вирішення низки поточних питань: апостилювання дипломів, відновлення телекомунікацій тощо. Більшість документів на розвиток цього протоколу підписано, але їх реалізація пробуксовує»

Як зазначив Артем Филипенко, політика «малих кроків» та «заходів зміцнення довіри» стосовно Придністров'я, що реалізується за участі ЄС протягом останніх десяти років, поки що не призвела до суттєвого зближення двох берегів Дністра. Ключовим моментом, який вплинув на стан і перспективи переговорного процесу, стало визнання Придністров'я стороною переговорів. «Заходи зміцнення довіри», як і взагалі політика ЄС стосовно Придністров'я потребують адекватного інформаційного супроводу. Придністров'я сьогодні знаходиться виключно у російському інформаційному полі. Допомога з боку ЄС, якою б серйозною вона не була, не може конкурувати зі специфічними формами економічної допомоги від РФ, наприклад, зі здійсненням доплат до пенсій придністровським пенсіонерам.

Фото: freepik.com

Докладніше у відео: