Експертка НІСД взяла участь у засіданні Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування

На запрошення Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування керівниця Центру регіональних досліджень НІСД Світлана Ковалівська взяла участь у засіданні Комітету з метою представлення питання «Про аналітичну записку Національного інституту стратегічних досліджень “Щодо оптимізації керівного складу районних та обласних рад”

Пані Ковалівська повідомила присутнім членам Комітету та учасникам засідання про проблему, що була висвітлена в аналітичній записці НІСД, зокрема, що скориставшись неоднозначним тлумаченням норм закону щодо кількості перших заступників та заступників голів обласних, районних та районних у містах рад, деякі органи місцевого самоврядування прийняли рішення щодо збільшення керівного персоналу, що призводить до додаткових витрат місцевих бюджетів.

За оцінками експертів, перевищення витрат 8 облрад, у яких було перевищено кількість обраних заступників за результатами місцевих виборів 2020 року, оцінюється на рівні 50 млн грн. В районних радах лише по двох досліджених областях – Херсонській та Миколаївській, перевищення витрат бюджетів на зарплати цих посадовців оцінюється сумарно на рівні 16,5 млн грн.

«В умовах існування такої законодавчої прогалини, ймовірним є подальше поширення цієї практики щодо збільшення кількості керівних посад в обласних та районних радах та необґрунтованого, в умовах процесу децентралізації, збільшення витрат на утримання їх апаратів, що є нелогічним в умовах передачі на рівень територіальних громад об’єктів спільної власності та пов’язаного з цим скорочення обсягу повноважень районного та обласного рівнів,  зазначила експертка.

«Логічною вбачається оптимізація штатів новоутворених районних та обласних рад відповідно до обсягу їх функцій та повноважень, тому і Інститут, для упередження надалі виникнення таких випадків, запропонував внести до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в частині уточнення статей, які стосуються кількості перших заступників, заступників голів обласних, районних та районних у містах рад, з метою уникнення їх різночитання, зокрема в Законі необхідно чітко визначити перелік та граничну чисельність керівного складу для посадових осіб місцевого самоврядування для обрання в обласній раді – 1 голови, 1 першого заступника та 1 заступника, а в районній, районній у місті раді – 1 голови та 1 заступника», - повідомила Світлана Ковалівська.

Окрім суто економічних аспектів та наведених аргументів щодо повноважень в умовах децентралізації варто звернути увагу і на необхідність зробити логічну кореспонденцію положень Закону з відповідними розділами Конституції України, а саме: ст. 88, Розділу IV, де визначено питання обрання керівництва Верховної Ради України у складі Першого заступника і заступника Голови Верховної Ради України, що певним чином також обґрунтовує наведені пропозиції для застосування цього принципу і для місцевого самоврядування.

Крім того, варто зазначити, що в підзаконних актах, які регулюють питання оплати праці чітко розмежовуються поняття «заступник» та «перший заступник» і ці поняття не ототожнюються.

При цьому схема посадових окладів керівних працівників і спеціалістів апарату районних у містах (крім м. Києва та м. Севастополя) рад та їх виконавчих комітетів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 № 268, не містить найменування посади «перший заступник голови районної ради» (відповідно до додатка 49 зазначеної постанови). Водночас таке найменування посади присутнє в схемі для обласного рівня (відповідно до додатка 48 зазначеної постанови).

Зручніше отримувати якісну аналітику в месенджері? Підписуйтеся на наш Telegram-канал: t.me/niss_gov_ua

Фото: freepik.com, НІСД