Виключення РФ з міжнародної транспортної спільноти

Неспровоковане вторгнення РФ до України 24 лютого 2022 року викликало потужну негативну реакцію світової спільноти. Наразі світ чітко розуміє, що примусова економічна ізоляція РФ є потужним важелем впливу на здатність агресора здійснювати ресурсне забезпечення воєнних дій в Україні. Задля обмеження цієї здатності проти РФ активно запроваджуються санкційні заходи, багато з яких стосуються транспортної сфери.

Так, останнім часом у міжнародній транспортній сфері відбулась низка подій, які матимуть довготривалий синергетичний негативний вплив на здатність РФ підтримувати агресію проти України.

Зупинено співпрацю між ЄС, з одного боку, РФ та республікою Білорусь ‒ з іншого, у програмах транскордонного співробітництва Європейського інструменту сусідства (ENI CBC) та за програмою Interreg Baltic Sea region. Зупинено дію 8 програм співпраці з РФ із загальним обсягом фінансування 178 млн євро та двох програм з Республікою Білорусь на суму 257 млн євро. Крім того, участь зазначених країн у майбутніх програмах заморожено.

Міжнародна морська організація (International Maritime Organization, IMO) підтвердила правосуб`єктність України як держави прапору, держави порту та морської держави із закликом забезпечити безпечну евакуацію суден, що перебувають у портах України.

Канада, Сполучене Королівство, Королівство Бельгія заборонили суднам РФ отримувати портові послуги. Відмовились від суднозаходів до російських портів компанії «Maersk», «CMA CGM» та «MSC», які є трьома найбільшими перевізниками контейнерів у світі: у 2021 р. їхня сумарна потужність склала 11,8 млн TEU.

Літакам, що зареєстровані в РФ, належать російським власникам або контролюються російською стороною, заборонено здійснювати зліт або посадку, а також польоти в авіаційному просторі країн ЄС, Сполученого Королівства, Швейцарської Конфедерації, Республіки Ісландія, Королівства Норвегія, Республіки Північна Македонія, Республіки Косово, США та Канади.

Компаніям з ЄС заборонено продавати до РФ й надавати їй у лізинг літальні апарати, здійснювати поставки запасних частин до них, а також надавати послуги зі страхування та технічного обслуговування авіаційної техніки. Згодом про відмову продавати запасні частини до РФ та здійснювати технічне обслуговування літаків, що використовуються російськими компаніями, оголосила і компанія «The Boeing Company» (США).

Зупинено доставляння міжнародних відправлень до РФ світовими логістичними, поштовими та форвардинговими компаніями, зокрема американськими UPS та FedEx, німецькою Deutsche Post DHL, а також швейцарською Kuehne + Nagel AG, що зменшуватиме обсяги вантажних перевезень транспортним сектором РФ, насамперед контейнеризованих.

Припинено комунікації між залізничним оператором VR Group (Фінляндія) та ВАТ «Россійскіє жєлєзниє дорогі», а також приймання вантажів від лізингових компаній і вантажовідправників РФ. Серед останніх АТ «ВТБ Лізінг», АТ «ВЕБ-лізінг», Державна Корпорація Розвитку «ВЕБ.РФ», АТ «ОХК «Уралхім»», ПАТ «Уралкалій», АТ «МХК Єврохім», ПАТ «Сєвєрсталь», ПАТ «Тольяттіазот», ТОВ «Томєт». Для забезпечення можливості громадян Фінляндії та РФ повернутися до своїх країн зроблено виняток для прикордонних пасажирських перевезень.

Триває робота Міністерства інфраструктури України щодо позбавлення РФ членства в провідних міжнародних транспортних організаціях (транспорт і транспортна інфраструктура), зокрема Міжнародній асоціації мостів, тунелів і магістралей (International Bridge, Tunnel and Turnpike Association, IBTTA), Міжнародній асоціації повітряного транспорту (International Air Transport Association, IATA), Всесвітній туристичній організації ООН (World Tourism Organization, UNWTO), Міжнародному транспортному форумі (International Transport Forum, ITF), Міжнародному союзі залізниць (Union internationale des chemins de fer, UIC), Міжнародній організації цивільної авіації (International Civil Aviation Organization, ICAO), Європейській економічній комісії ООН (United Nations Economic Commission for Europe, UNECE), Міжнародній раді аеропортів (Airports Council International Europe, ACI EUROPE). Представників РФ усунено від роботи Дунайської комісії (ДК) до відновлення миру, територіальної цілісності та суверенітету України.

Запровадження світовою спільнотою санкцій проти РФ створює нові можливості для розвитку й трансформації транспортного сектору України навіть в умовах війни.

Йдеться про залучення додаткових обсягів фінансування за міжнародними проєктами, з яких виключено Росію, перспективи реалізації нових проєктів у сфері транскордонної співпраці та створення підґрунтя для глибшої інтеграції вітчизняного транспортного сектору у світову транспортну систему в повоєнний період.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД