Псевдовибори 2023 на тимчасово окупованих територіях: результати та правові наслідки

ЗМІСТ

1. Основні підсумки

2. Передумови та цілі псевдовиборів

3. Міжнародна оцінка та правові наслідки псевдовиборів

4. Процедури організації та проведення псевдовиборів

4.1. Система організації окупаційної влади

4.2. Виборча система

4.3. Право «обирати»

4.4. «Кандидати»

4.5. ТОТ АР Крим, м. Севастополя – простір для екстериторіального голосування

4.6. «Міжнародні спостерігачі»

5. Результати псевдовиборів

5.1. Проголошена явка

5.2. Результати псевдовиборів до окупаційних рад регіонального рівня

5.3. Обрані «депутати»

6. Порушення прав людини та спротив місцевого населення

 

1. ОСНОВНІ ПІДСУМКИ

1-10 вересня 2023 р. росія провела псевдовибори на тимчасово окупованих територіях (далі – ТОТ) Донецької, Запорізької, Луганської та Херсонської областей. На ТОТ Донецької та Запорізької областей вони розпочались 31 серпня 2023 р.

На псевдовиборах у чотирьох окупованих областях балотувалося близько 10 тисяч «кандидатів». На ТОТ Донецької та Луганської областей більшість із «кандидатів» були представниками місцевого населення, а близько третини – становили вихідці з російських регіонів. На ТОТ Запорізької та Херсонської областей кількість «кандидатів» від місцевого населення була меншою – близько половини, що свідчить як про небажання українських громадян брати участь у псевдовиборах, так і про брак «кадрів» через відтік місцевого населення з тимчасово окупованих територій. Представниками з-поміж місцевого населення стали працівники окупаційних органів влади, соціальної сфери (лікарі, освітяни), бізнесу, комунальної сфери, а також пенсіонери та безробітні. Частина «депутатів» на ТОТ Донецької та Луганської областей були «депутатами» попередніх скликань окупаційних органів влади. Генеральна прокуратура України вже відкрила на більшість з них кримінальні провадження за ст. 111 Кримінального кодексу України за звинуваченням у державній зраді, а також за ст. 111-1 – за колабораційну діяльність.

Загалом «обрано» близько 1700 «депутатів»

До окупаційних рад регіонального рівня обрано 216 «депутатів».

До окупаційних рад міських та муніципальних округів обрано близько 1500 «депутатів» [1]

Кількість місцевого населення, яка взяла участь у фейковому волевиявленні, встановити фактично неможливо, оскільки немає достовірної інформації про загальну кількість населення та безпосередньо «виборців». Дані щодо явки є сфальсифікованими. 

Проте, за даними російських окупаційних джерел у незаконному «голосуванні» взяли участь загалом близько 5 млн осіб.

До складу виборчих комісій увійшло близько 21 тисячі осіб. Лише на ТОТ Луганської області до роботи територіальних та дільничних виборчих комісій було залучено близько 6500 людей. Загалом на тимчасово окупованих територіях було відкрито близько 1,9 тис. «виборчих дільниць». На псевдовиборах були присутні близько 40 «міжнародних спостерігачів», за задумом росії до кожної з тимчасово окупованих областей мали приїхати 10 міжнародних оглядачів. Наразі встановлені прізвища 34 іноземців, що «спостерігали» за псевдовиборами.

 За результатами псевдовиборів було обрано чотири «ради» регіонального рівня, що здійснюють «законодавчу діяльність» на ТОТ Донецької, Запорізької, Луганської, Херсонської областей. Також було обрано «депутатів» до 79 «міських» та «районних рад».

Стаття Кримінального кодексу України № 111-1 щодо участі в колабораційній діяльності передбачає покарання за «добровільне зайняття громадянином України посади …у незаконних органах влади на тимчасово окупованій території»

Безперечним лідером псевдовиборів є російська партія «єдина росія», яка на регіональному рівні «набрала» понад 70 % голосів на всіх чотирьох тимчасово окупованих територіях України. На другому місці на ТОТ Донецької, Запорізької та Херсонської областей – КПРФ (від 5 % до 10 %). На ТОТ Луганської області друге місце у ЛДПР. Одним із завдань російського режиму було сформувати «представницькі органи» у складі цілком «керованих депутатів», з цією метою здійснювався тиск на КПРФ аби вона не отримала впливову кількість голосів (немає довіри до низового складу КПРФ, передусім на тимчасово окупованих територіях). Загалом до «регіональних рад» ТОТ Донецької та Луганської областей «пройшли» 5 партій («єдина росія», КПРФ, ЛДПР, «справедлива росія» та «нові люди»). На ТОТ Запорізької та Херсонської областей лише 4 партії – партія «нові люди» не потрапила.

Протягом першого тижня після формування окупаційних регіональних рад нові «депутати» обрали «губернаторів»: ТОТ Донецької області – Денис Пушилін, ТОТ Запорізької області - Едуард Балицький, ТОТ Луганської області – Леонід Пасічник, ТОТ Херсонської області – Володимир Сальдо. Усі зазначені особи до псевдовиборів були тимчасово виконуючими обов’язків «очільників» тимчасово окупованих територій України в чотирьох областях.

З точки зору міжнародного права та українського законодавства відповідальність за організацію та проведення незаконних «виборів» на тимчасово окупованих територіях України несуть особи, що балотувались, брали участь в організації та проведенні псевдовиборів, а також у спостереженні за ними. Ключові особи, які з 2014 року здійснюють колабораційну діяльність на ТОТ Донецької та Луганської областей, відомі для українських правоохоронних органів. На багатьох із них, починаючи з 2015 р., відкрито кримінальні провадження за звинуваченням у державній зраді, а також накладено міжнародні санкції. Проте, враховуючи збільшення кількості окупаційних органів влади за рахунок утворення 79 «місцевих органів» («міських округів» та «муніципальних округів»), є потреба в розслідуванні нових фактів колаборації.

Офіційна міжнародна оцінка (Європейський Союз, Рада Європи, Велика Сімка, США) проведених псевдовиборів є однозначною – «вибори» є юридично нікчемними, порушують засади міжнародного права, права людини, суверенітет та територіальну цілісність України. Проте лише в офіційній заяві Державного департаменту США зазначено про необхідність введення персональних санкцій та візових обмежень до осіб, які брали участь у псевдовиборах, їх організації та спостереженні за ними. Позиції щодо накладення міжнародних санкцій до осіб причетних до організації і проведення незаконних «виборів» дотримується й Україна. В офіційній заяві МЗС України закликає міжнародну спільноту до впровадження відповідних персональних санкцій до осіб причетних до організації, проведення виборів, представників окупаційних адміністрацій, «виборчих структур», а також керівництва рф.

__________________________________________________________________________________________
[1] Стаття Кримінального кодексу України № 111-1 щодо участі у колабораційній діяльності передбачає покарання за «добровільне зайняття громадянином України посади …у незаконних органах влади на тимчасово окупованій території». 

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД

Докладніше в аналітичному огляді: