Місцеве самоврядування в період воєнного стану

Поділитися:

У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт № 8056 «Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» (далі – законопроєкт).

Ухвалення законопроєкту зумовлено гострою необхідністю внесення змін до законів України «Про правовий режим воєнного стану», «Про місцеве самоврядування в Україні» та деяких інших законів. Практика застосування цих законів органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями за умов чинного правового режиму воєнного стану зумовила потребу їх вдосконалення, зокрема, щодо забезпечення системності, повноти й чіткості регулювання питань здійснення військовими адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, випадків такого здійснення, перебігу його строків, гарантій для посадових осіб місцевого самоврядування, повноваження яких тимчасово припиняються тощо.

Крім того, потрібно усунути суперечності та узгодити між собою деякі положення Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що виникли переважно внаслідок запровадження Законом України від 12 травня 2022 р. № 2259-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» нової моделі здійснення військовими адміністраціями повноважень органів місцевого самоврядування.

Також потребує вдосконалення правовий механізм утворення військових адміністрацій населеного пункту (населених пунктів) на територіях територіальних громад, де діяли відповідні військово-цивільні адміністрації. Наразі немає реального механізму територіальної основи для утворення Президентом України військово-цивільних адміністрацій за межами Донецької та Луганської областей після припинення (скасування) воєнного стану.

Отже, ухвалення законопроєкту є вкрай важливим і своєчасним.

Розглянемо основні позитивні наслідки ухвалення законопроєкту.

  • Розмежовано повноваження військових адміністрацій, що діють на території спільно з місцевим самоврядуванням в обмеженому режимі (до прийняття окремого рішення Парламентом), а також військових адміністрацій, яким Верховна Рада за поданням Президента надала всю повноту влади на території (у випадку неспроможності органів місцевого самоврядування (ОМС) забезпечувати заходи воєнного стану).
  • Чітко виписано норму щодо отримання повноважень голови громади бути начальником військової адміністрації населеного пункту.
  • Спрощено бюрократичні процедури працевлаштування працівників військових адміністрацій населених пунктів, зокрема колишніх службовців ОМС.
  • Удосконалено процедури взаємодії військових адміністрацій та військово-цивільних адміністрацій як під час дії воєнного стану, так і в післявоєнний період.
  • Положення щодо ініціювання перед Президентом України прийняття рішення про утворення військових адміністрацій за поданням окремих суб’єктів владних повноважень доповнено відповідними положеннями про можливість цих суб’єктів порушувати перед Президентом України такі питання в інших складових частинах законопроєкту. Це дає змогу Главі держави в разі потреби ухвалювати з цього приводу рішення самостійно, орієнтуючись на доступні джерела інформації, а не лише на пропозиції обмеженого кола суб’єктів.
  • Президенту України надано можливість утворювати військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів), до повноважень якої належатиме виключно здійснення заходів правового режиму воєнного стану. Ця військова адміністрація  діятиме на одній території юрисдикції з органами місцевого самоврядування територіальної громади й відповідним сільським, селищним, міським головою. Разом із тим, у випадку нездійснення повноважень або ухвалення рішень з порушеннями закону хоча б одним із суб’єктів системи місцевого самоврядування територіальної громади: сільською, селищною, міською радою; виконавчими органами сільської, селищної, міської ради; сільським, селищним, міським головою, Президент України за пропозицією відповідної обласної державної адміністрації (обласної військово-цивільної адміністрації, обласної військової адміністрації – у разі їх утворення) може внести до Верховної Ради України подання для ухвалення рішення щодо здійснення раніше утвореною військовою адміністрацією населеного пункту (населених пунктів) повноважень зазначеної сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного, міського голови.
  • Законопроєкт вносить зміни до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації», дію якого обмежено районами проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у складовій частині поширення його норм на всі адміністративно-територіальні одиниці та території територіальних громад в Україні, зважаючи на норми чинного Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Такі зміни дають можливість Президенту України у випадках, передбачених цим Законом, після припинення (скасування) воєнного стану на територіях, де діяли військові адміністрації, утворити відповідні військово-цивільні адміністрації.
  • Запропоновано внести зміни до пункту 28 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про запобігання корупції» і скасувати зазначені в цьому пункті винятки для посадових осіб місцевого самоврядування першої-третьої категорій (регіональне, районне і місцеве керівництво органів місцевого самоврядування включно з головами районних рад і деякими міськими головами), що поширюють на цих осіб обмеження, встановлені пунктом 1 частини першої статті 25 цього Закону. Це дасть можливість особам, які раніше працювали на керівних посадах в органах місцевого самоврядування, а сьогодні позбавлені цього внаслідок тимчасового припинення органами місцевого самоврядування наданих законом повноважень, власними силами знайти можливості заробітку, забезпечити себе та свої родини. Проте зазначимо, що на рівні областей і районів, для керівників відповідних структурних підрозділів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади з такою самою територією юрисдикції, що і в органів місцевого самоврядування, зазначені положення Закону України «Про запобігання корупції» жодних винятків не встановлюють.

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД