Огляд інструментів підтримки бізнесу в період дії воєнного стану в Україні (за 01.05 – 31.05.2022 р.)

Поділитися:

Стійкість та розвиток української економіки в умовах війни на виснаження залежить від активізації роботи вітчизняного бізнесу, оперативного вирішення завдань щодо збереження виробництва й робочих місць. Для цього реалізовано низку заходів.

26 травня 2022 р. Міністерство цифрової трансформації спільно з Міністерством економіки та BRDO (Better Regulation Delivery Office – Офісом ефективного регулювання) запустило нову послугу для підприємців – «єДекларація»[1] на порталі «Дія». Декларація дає можливість одразу розпочати діяльність, не потребує додаткового розгляду й має замінити 374 види дозвільних документів (ліцензій, дозволів, сертифікатів, свідоцтв, посвідчень та висновків). У застосунку «Дія» це має вигляд єдиного електронного документа, який можна оформити за три хвилини. Функцією «єДекларації» можуть скористатися власники бізнесу, керівники юридичних осіб або ФОПи, у яких закінчився термін дії дозвільних документів; ФОПи, які через війну змінили місце ведення бізнесу й потребують ліцензії; підприємці, що змінили вид діяльності у зв’язку з війною.

На 31 травня 2022 р. завдяки продовженню дії програми релокації підприємств[2], запровадженої Міністерством економіки, 606 підприємств уже завершили переїзд з областей, де тривають бойові дії, 392 з них успішно працюють і далі, створюючи робочі місця та сплачуючи податки. Програма додатково передбачає сприяння підприємствам на місцях, а саме: допомогу з пошуку нових ринків, замовлення необхідної сировини, підтримку експорту, сприяння в розширенні виробництва та пошукові персоналу.

На 28 травня 2022 р. Уряд схвалив проєкт змін до Митного кодексу України[3] (розробили Мінфін спільно з Держмитслужбою за підтримки Офісу реформ при Мінфіні та програми EU4PFM) для міжнародного застосування Нової комп’ютеризованої транзитної системи (New Computerized Transit System – NCTS), пришвидшення митного оформлення товарів та наступної гармонізації Митного кодексу України з Митним Кодексом ЄС. Цей законопроєкт буде передано на розгляд до Верховної Ради України.

Завершується тестування NCTS на відповідність положенням Конвенції про процедуру спільного транзиту. Очікують, що до кінця 2022 р. Україна пройде оцінювальну місію та приєднається до названої Конвенції, а також до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами. Таке рішення визначає головні цілі наступної імплементації митного законодавства ЄС в Україні, а саме:

  • можливість для українських підприємств застосовувати транзитні декларації із використанням NCTS в межах 36 країн світу, не оформлюючи будь-які інші транзитні документи, – це пришвидшить проходження товарів через митні кордони;
  • розширення спектра підприємств, яким стануть доступні митні спрощення;
  • запровадження європейської системи прийняття рішень для надання авторизацій на спрощення та інших рішень за заявою;
  • запровадження європейської моделі попередніх рішень щодо класифікації та країни походження товарів (рішень щодо зобов’язувальної інформації);
  • запровадження європейської практики гарантування сплати митних платежів з можливістю звільнити від гарантування підприємства, що переміщують товари будь-які, а не лише визначені переліком (як елемент митного спрощення);
  • закладення основи для вибудовування партнерських відносин між митницею та бізнесом – це пришвидшить митне оформлення.

Кабінет Міністрів України 5 травня 2022 р. вніс зміни[4] до попередніх рішень щодо надання державної фінансової підтримки суб’єктам підприємництва для створення єдиного підходу в застосуванні державних програм «Доступні кредити 5-7-9 %» і «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9 %», а також з метою розширити можливості та суб’єктний ряд цих програм. Таке рішення Уряду дає можливість за єдиним принципом надавати фінансову державну підтримку суб’єктам підприємництва за згаданими програмами та кредитну підтримку на основі портфельних гарантій.

Відповідні зміни вносять до таких документів.

1. Порядок надання державної фінансової підтримки суб’єктам підприємництва в частинах:

  • можливості участі в державній програмі «Доступні кредити 5-7-9 %» суб’єктів господарювання державного сектора економіки;
  • застосування показника чистого доходу від реалізації замість показника розміру торговельних площ для великих підприємств роздрібної торгівлі, яким передбачена можливість отримання кредитів до 1 млрд грн.

2. Порядок надання фінансової державної підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва за договорами фінансового лізингу в частинах:

  • поширення вказаного порядку на суб’єктів великого підприємництва;
  • впровадження нових цілей державної підтримки, а саме: фінансування суб’єктів підприємництва – с.-г. товаровиробників для провадження с.-г. діяльності на період воєнного стану, фінансування суб’єктів підприємництва для забезпечення пасажирського та вантажного перевезення на період дії воєнного стану в Україні, компенсацію винагороди за яким передбачено до рівня 0 % річних протягом воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування, але не більше 1 року з дати договору фінансового лізингу, а після завершення цього періоду та до завершення строку договору фінансового лізингу – до рівня 5 % річних.

3. Порядок надання кредитних гарантій на портфельній основі в частинах:

  • уточнення переліку позичальників, які можуть отримувати державні гарантії з урахуванням вимог Бюджетного кодексу України;
  • диференціації визначення граничного обсягу державних гарантій для кредитів, наданих на різні цілі.

Уряд здійснює послідовну роботу, орієнтовану на фінансову підтримку вітчизняного бізнесу, насамперед малого й середнього, а також уживає заходів для убезпечення діяльності, дерегуляції та сприяння безперешкодному експорту до країн ЄС. Важливим напрямом відновлення роботи українського бізнесу, призупиненої через бойові дії, є уніфікація підходів, розширення цілей та кола учасників для наступної реалізації державних програм «Доступні кредити 5-7-9 %» і «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9 %» та надання кредитних гарантій на портфельній основі.

Такі зусилля влади в цілому позитивно вплинуть на активізацію бізнесу в Україні, який зазнав шокових впливів у перші місяці війни. Водночас для суттєвішого відновлення роботи підприємств в умовах війни потрібні ширші заходи щодо зміцнення споживчого попиту, збільшення доступності логістичних потужностей, трудових ресурсів, гарантування ризиків воєнного часу, а також стабілізації та прогнозованості інфляційних та курсових показників. Уряд і надалі має вдосконалювати засоби підтримки бізнесу, що є одним із головних завдань державної політики, яка забезпечить життєздатність, стійкість та збалансованість економіки у воєнний час.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД

[1] Нова послуга для підприємців на порталі Дія – єДекларація /  Міністерство цифрової трансформації : Telegram. 2022. 26 трав. URL: https://t.me/mintsyfra/3089

[2] Мінекономіки працює над підтримкою підприємств на місцях / Урядовий портал. 2022. 31 трав. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/minekonomiki-pracyuye-nad-pidtrimkoyu-pidpr…

[3] Мінфін: Уряд схвалив зміни до Митного кодексу України для міжнародного застосування NCTS та пришвидшення митного оформлення товарів / Урядовий портал. 2022. 28 трав. URL: http://surl.li/cdafk

[4] Нові можливості державних програм «Доступні кредити  5-7-9 %» та «Доступний фінансовий лізинг 5-7-9 %» / Міністерство фінансів України. URL: http://surl.li/cdafw