Огляд інструментів підтримки фінансової стійкості в умовах воєнного стану в Україні (01– 15.04.2022 року)

Поділитися:

Грошово-кредитна сфера

У період дії воєнного стану Національний банк України (НБУ) продовжує реалізацію спрямованих на підтримання фінансової стійкості заходів у монетарній політиці та регулюванні фінансового сектору.

З метою запобігання виведенню капіталу за кордон і недопущення виникнення макроекономічних дисбалансів з 4 квітня 2022 р. тимчасово скорочено граничні строки розрахунків за експортно-імпортними операціями з 365 до 90 календарних днів. Нові вимоги застосовуватимуться до операцій резидентів з експорту та імпорту товарів.

Правління НБУ 12 квітня ухвалило рішення здійснити другий викуп військових облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП) уряду на суму 20 млрд грн. Отже, станом на 13 квітня 2022 р. портфель військових ОВДП у власності регулятора становить 40 млрд грн, або близько 2,6 % від загальної суми видатків Державного бюджету України, що передбачалася на 2022 р.

З 14 квітня поточного року регулятор дозволив банкам продавати готівкову іноземну валюту населенню. Курс купівлі не має бути нижчим, а курс продажу може відхилятися не більше ніж на 10 % від офіційного курсу НБУ на день здійснення операції. Очікується, що відновлення продажу готівкової валюти банками сприятиме зменшенню можливостей для функціонування ринку нелегальних валютообмінних операцій та, відповідно, знижуватиме ризики для громадян.

Рада НБУ 15 квітня 2022 р. ухвалила Основні засади грошово-кредитної політики на період воєнного стану, що діятимуть до нормалізації функціонування економіки й фінансової системи. Документ передбачає, зокрема:

  • фінансування з боку регулятора лише критичних видатків уряду та якнайшвидшу повну відмову від цього інструменту з метою уникнення фіскального домінування та високої інфляції, зниження довіри до НБУ, ускладнення процесу євроінтеграції України та співпраці з міжнародними фінансовими донорами;
  • збереження власної інституційної, фінансової та операційної незалежності регулятора для належного виконання ним власних функцій;
  • подальшу підтримку стабільної роботи банківської системи;
  • активну протидію агресії на фінансовому фронті;
  • сприяння розв’язанню проблем українських біженців;
  • недопущення звуження сфери застосування гривні як єдиного законного платіжного засобу в Україні;
  • сприяння залученню зовнішнього фінансування й запровадження реформ в Україні.

З огляду на те, що на фінансовому ринку відбулася певна стабілізація ситуації, з 18 квітня 2022 р. тендери з надання рефінансування на строк до одного року проводяться не частіше ніж один раз на тиждень. Досі відповідні тендери проводилися щодня. Проте з початку широкомасштабної збройної агресії РФ проти України ліквідність банківської системи зросла на понад 50 млрд грн і наразі перевищує 200 млрд грн, що дає змогу банкам активно підтримувати операції своїх клієнтів у межах наявних коштів і надавати кредитну підтримку, важливу для відновлення економіки.

Станом на 19 квітня 2022 р. на потреби військових зі спецрахунку, відкритого для підтримки ЗСУ, перераховано 15,2 млрд грн. Загалом на цей спецрахунок від дня його відкриття було перераховано понад 15,2 млрд грн, зокрема понад 4,8 млрд грн (в еквіваленті) надійшло з-за кордону в іноземній валюті.

Комплексне впровадження зазначених заходів сприятиме безперебійному фінансуванню видатків державного бюджету, забезпечить додаткове фінансування Збройних сил України, збереження ресурсної бази банківської системи й забезпечення її ліквідності, сприятиме задоволенню підвищеного попиту на валютному ринку.

Водночас підходи НБУ дозволять мінімізувати ризики високої інфляції та порушення макрофінансової стабільності й сприятимуть швидшому відновленню ринкових засад функціонування економіки та фінансових ринків у повоєнний час. Декларовано, що надання кредитів державі з боку регулятора є тимчасовим заходом. Після завершення війни й повернення економіки та фінансової системи до функціонування на ринкових засадах НБУ відновить традиційний формат інфляційного таргетування з плаваючим обмінним курсом і забороною фінансування державного бюджету.

Бюджетно-податкова сфера

Квітень 2022 р. став для бюджетно-податкової політики найтяжчим періодом із початку широкомасштабного вторгнення РФ в Україну. Так, у перший день війни, 24 лютого, НБУ оперативно перерахував до держбюджету частину свого прибутку за минулий рік. Бізнес відгукнувся на заклик влади авансово сплатити податки. У березні державний бюджет вдалося поповнити за рахунок резерву авансової сплати дивідендів державних підприємств і банків. З квітня через те, що фіскальні резерви себе вичерпали, ситуація з виконанням бюджету є напруженішою: доходи становлять трохи більше від половини довоєнного рівня. Особливо відчутним є зниження податкових надходжень від митниці. Даватимуться взнаки втрати бюджету через погіршення економічної ситуації й внаслідок наданих податкових і митних пільг.

Вагомим чинником невизначеності є початок імплементації нової радикальної та ліберальної податкової реформи. Вона передбачає право переходу для всіх суб’єктів господарювання на спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку 2 % від доходу без обмеження обсягу доходу й кількості найманих працівників. «Військовий» єдиний податок поповнюватиме місцеві бюджети, що зумовить необхідність оперативного коригування системи міжбюджетного вирівнювання. Утім, ставлення до податкової реформи з боку бізнесу є неоднозначним. Вітчизняні виробники вже почали зазначати, що, попри наявні переваги спрощення податкового адміністрування, втрачають конкурентні позиції перед імпортованим товаром. Тому доцільно оперативно розглянути скасування спрощеної системи оподаткування під 2 % для імпортерів. Разом із тим повноцінне функціонування системи електронного адміністрування ПДВ досі не відновлене. Експортери занепокоєні призупиненням бюджетного відшкодування ПДВ, що вже позначається на їхній діловій активності.

Унаслідок зниження обсягу доходів і зростання потреби видатків бюджету критично загострюватиметься проблема фіскального балансу. Як повідомляв Мінфін, у березні 2022 р. державні витрати перевищили доходи на 2,7 млрд дол., а в квітні й травні різниця сягне 5-7 млрд дол. на місяць. Разом із ринковими аукціонами НБУ вже двічі викуповував військові ОВДП на загальну суму 40 млрд грн для підтримки бюджету. Такий безпрецедентний захід в умовах мирного часу практично неможливо було б уявити. Тому критично важливим для фінансової стійкості буде збільшення обсягів фінансової підтримки України з боку міжнародних партнерів.

Податкова політика

Державна податкова служба України (ДПС) повідомила про результати роботи у березні 2022 року. За оперативними даними ДПС, у березні 2022 р. надходження (сальдо) до зведеного бюджету за платежами, що контролюються ДПС, становили 120,1 млрд грн. Із зазначеної суми до державного бюджету надійшло 95,4 млрд грн, до місцевих бюджетів – 24,7 млрд грн. Вагомий обсяг надходжень становить сплата дивідендів державними компаніями. Надходження до зведеного бюджету порівняно із березнем 2021 р. суттєво зросли Так, приріст становить 36,4 млрд грн (+43,5 %), або 3,9 млрд грн (+4,7 %) без урахування дивідендів. Надходження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування становлять 27,8 млрд грн, що на 0,8 млрд грн більше від того, що надійшло в березні 2021 р., та на 9 % менше від запланованих обсягів.

Верховна Рада України 01 квітня 2022 р. ухвалила четвертий пакет податкової реформи. Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» від 01 квітня 2022 р. № 2173-IX скасовано обмеження обсягу доходу для перебування платників на спрощеній системі оподаткування єдиного податку третьої групи за ставкою 2 % від доходу. Передбачено можливість перебування на цій системі оподаткування суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі підакцизними товарами, а також з видобування підземних і поверхневих вод та надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення. Податкові органи наділено повноваженнями щодо здійснення контролю у сфері ціноутворення на період воєнного та надзвичайного стану в межах проведення фактичних перевірок платників податків.

Верховна Рада України 01 квітня 2022 р. ухвалила за основу проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування суб’єктів господарювання, пов’язаних економічними зв’язками з державою-агресором» (реєстр. № 7232 від 30 березня 2022 р.). Положення Законопроєкту передбачають застосування при оподаткуванні в Україні міжнародних компаній, підрозділи яких досі працюють у Російській Федерації, коефіцієнта 1,5 до ставок податку на прибуток підприємств, екологічного податку, ренти та податку на майно.

Державна податкова служба України 07 квітня 2022 р. надала відповіді на 73 запитання щодо особливостей переходу платників на спрощену систему оподаткування. Зокрема, надано роз’яснювальну відповідь, на які рахунки бюджетної класифікації зараховуватиметься сплата єдиного податку за ставкою 2 %. Відповідно до положень ст. 10 Податкового кодексу України єдиний податок належить до місцевих податків. Зважаючи на зазначене, сплата податкових зобов’язань з єдиного податку третьої групи за ставкою 2 % від доходу здійснюватиметься на відповідні рахунки місцевих бюджетів.

Співробітники Бюро економічної безпеки України (БЕБ) системно й послідовно здійснюють аналітичну роботу з виявлення та ідентифікації російських та білоруських активів. Як повідомлялося 07 квітня 2022 р., за клопотанням детективів БЕБ у кримінальному провадженні за процесуального керівництва Офісу Генерального прокурора, розпочатого за фактом вчинення економічного злочину (умисне ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах), здійснено арешт 17 800 вагонів, які належать Росії та Білорусі. Після вжиття відповідних заходів вирішуватиметься питання про їх націоналізацію; товарно-матеріальні цінності будуть конфісковані на користь держави.

Бюджетна політика

Міністерство фінансів 01 квітня 2022 р. поінформувало про стан виконання Державного бюджету в березні 2022 р. За оперативними даними Державної казначейської служби України (ДКСУ), у березні 2022 р. до загального фонду державного бюджету надійшло 103,4 млрд гривень. Розпис на місяць виконано на 92,9 %.

Уряд вжив заходів щодо переорієнтування бюджету країни на воєнні цілі та здійснення найнеобхідніших соціальних видатків, спрямованих на підтримку життєдіяльності населення. Здійснення інших видатків, зокрема капітальних, тимчасово призупинене. Так, за оперативною інформацією ДКСУ, за січень-березень 2022 р. касові видатки загального фонду державного бюджету становили 356,4 млрд грн, або 67,8 % від розпису звітного періоду. Загальний фонд державного бюджету за січень–березень 2022 р. було виконано з дефіцитом 67,5 млрд грн при запланованому дефіциті на І кв. 2022 р. у сумі 266,1 млрд грн.

Кабінет Міністрів України 09 квітня 2022 р. вчергове вніс зміни до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану. Ухвалена урядом України Постанова надасть змогу Казначейству та його територіальним органам в особливому режимі в умовах воєнного стану здійснювати пріоритетні видатки бюджетів. Постанова також передбачає зменшення відсотка доходів місцевих бюджетів, що спрямовуватимуться на погашення короткострокових позик, та розширення переліку видатків другої черги, за якими здійснюються платежі за дорученнями клієнтів.

Кабінет Міністрів України 09 квітня 2022 р. подав на розгляд Президента України проєкт указу про створення Фонду відновлення України. Фонд має функціонувати як консультативно-дорадчий орган при Президентові України та забезпечувати координування процесу накопичення фінансових ресурсів для післявоєнного відновлення України. У межах Фонду передбачається створити п’ять робочих груп, які відповідатимуть за різні напрями діяльності – від комунікації з міжнародними фінансовими організаціями, комунікації з країнами-партнерами до збирання коштів від приватних осіб і великих світових корпорацій й компаній. Поставлене завдання консолідувати всі можливі джерела для відбудови нашої держави. Поряд із цим уряд подав на розгляд Президента України проєкт Указу про створення Національної ради з відновлення країни, яка здійснюватиме розроблення Плану післявоєнного відновлення та розвитку України. План передбачатиме не лише конкретні кроки з відновлення й розбудови інфраструктури й житла, а й структурну модернізацію та перезапуск економіки за європейськими стандартами й правилами. Президент України ухвалив Указ 21 квітня 2022 року.[1]

Верховна Рада України 14 квітня 2022 р. ухвалила Закон України «Про внесення змін до пункту 3-8 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 7246 від 02 квітня 2022 р.). Згідно із цим Законом міністр фінансів України наділений повноваженням залучати за рішенням уряду гранти на бюджетну підтримку від іноземних держав, іноземних фінустанов і міжнародних фінансових організацій та вносити зміни до міжнародних договорів України. Також уряду дозволено залишки (станом на 01 квітня 2022 р.) зі спецфонду внесків на регулювання НКРЕКП спрямувати на заходи у сфері оборони. Крім цього, суб’єктам грального бізнесу дозволено на період дії правового режиму воєнного стану перейти на спрощену модель оподаткування та сплачувати 2 % з виручки замість податку з доходу й податку на прибуток.

Кабінет Міністрів України 15 квітня 2022 р. вніс зміни до Порядку фінансового забезпечення діяльності військових адміністрацій. Постанова КМУ вдосконалює механізм виплати грошового забезпечення для осіб, відряджених до військово-цивільних адміністрацій та призначених (перепризначених) до військових адміністрацій. Також документ передбачає процедуру ухвалення рішення про виплату премії та розмір додаткової винагороди військовослужбовцям військових формувань, утворених відповідно до законів, особам рядового і начальницького складу правоохоронних органів, служби цивільного захисту, відрядженим до обласних та районних військових адміністрацій, статусу яких набули відповідні місцеві державні адміністрації, а також військових адміністрацій населених пунктів, утворених на базі військово-цивільних адміністрацій. Крім того, у Постанові затверджуються структура та штатні розписи обласних і районних військових адміністрацій.

Сфера державного боргу та міжнародної фінансової допомоги

У період дії воєнного стану, незважаючи на значне ускладнення ситуації в бюджетній сфері, Україна продовжує виконувати свої боргові зобов’язання. Для цього створено Фонд обслуговування та погашення державного боргу. У березні 2022 р. Україна здійснила платіж у сумі 292 млн дол. США за єврооблігаціями, деномінованими в доларах, термін погашення яких спливає у вересні поточного року, і продовжуватиме виконувати свої зобов’язання, щоб уникнути дефолту або реструктуризації. У квітні 2022 р. плануються виплати в розмірі 84 млн дол. США.

Разом із тим Міністерство фінансів України активно працює над отриманням міжнародної фінансової допомоги.

Так, 19 квітня 2022 р. Україна отримала від Світового банку транш на 88,6 млн дол. США на відшкодування витрат на виплату академічних і соціальних стипендій. Ці кошти було надано банком у межах проєкту «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів», що виконується Міністерством освіти і науки України. У березні 2022 р. Світовий банк схвалив реструктуризацію цього проєкту. До структури проєкту було додано компонент 5 «Підтримка академічних стипендій, що надаються Міністерством освіти та науки, а також соціальних стипендій, що надаються Міністерством соціальної політики для студентів закладів вищої освіти».

Міністр фінансів України 13 квітня 2022 р. підписав кредитну угоду з урядом Канади про надання Україні 500 млн канадських доларів на пільгових умовах. Термін погашення кредиту – 10 років. Наразі для України це найбільший двосторонній міжурядовий кредит [2].

Також під час онлайн-зустрічі міністра фінансів України з першим заступником міністра фінансів США Воллі Адеємо [3] було оприлюднено рішення США про надання Україні грантової допомоги у сумі 500 млн дол. США для фінансування держбюджету, що є важливим кроком для підтримки України на тлі повномасштабної збройної агресії РФ.

Україна 11 квітня 2022 р. отримала від Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР) черговий транш на 44,5 млн євро за Угодою про позику «Додаткова позика для Другої позики на політику розвитку у сфері економічного відновлення» [4]. Ця позика від МБРР надається для забезпечення першочергових соціальних видатків бюджету, а також видатків на охорону здоров’я.

Виконавча Рада МВФ 8 квітня 2022 р. ухвалила рішення про створення рахунку для підтримки фінансової стабільності України [5]. Цей рахунок призначений для донорських ресурсів у вигляді грантів і позик на допомогу Україні для задоволення її платіжного балансу й бюджетних потреб, а також стабілізації економіки. Донори зможуть скористатися перевіреною інфраструктурою МВФ, щоб швидко забезпечити автентифіковані платежі. На рахунок надходитимуть кредити або грантові ресурси від донорів у резервній валюті або у спеціальних правах запозичень (СПЗ). Ці ресурси перераховуватимуться на рахунок СПЗ України в МВФ.

Європейська Комісія 8 квітня 2022 р. надала Україні грант у розмірі 120 млн євро в межах загального пакета надзвичайної фінансової допомоги Україні, оголошеного 24 січня 2022 р. Відповідно до підписаної сторонами 30 березня 2022 р. Угоди про фінансування «Контракту для розбудови держави та посилення стійкості» зазначені кошти надаються Україні на безоплатній та безповоротній основі. Вони будуть спрямовані до загального фонду державного бюджету для фінансування найактуальніших видатків держави, зокрема пов’язаних із забезпеченням гарантованого соціального захисту громадян, функціонуванням критичної інфраструктури й сектору безпеки [6].

Міністр фінансів України 7 квітня 2022 р. підписав Угоду про надання кредиту в розмірі 150 млн євро з представниками уряду Федеративної Республіки Німеччина та директором KfW у регіоні Східної Європи, Кавказу та Центральної Азії. Відповідно до умов цього документа кредит надається на 15 років (пільговий період відтермінування погашення основної суми кредиту становить п’ять років) за плаваючою відсотковою ставкою з можливістю конверсії на фіксовану ставку після повної виплати кредиту. За кошти кредиту буде відшкодовано витрати уряду України на фінансування малого та середнього бізнесу [7].

Україна успішно розміщує на ринкових аукціонах військові облігації та залучає комерційне фінансування до державного бюджету. За результатами проведених у квітні 2022 р. трьох аукціонів з розміщення військових облігацій залучено 15 343 925 783 грн [8], зокрема:

  • 5 квітня 2022 р. – 5 577 066 029 грн (за курсом НБУ);
  • 12 квітня 2022 р. – 6 169 700 769 грн;
  • 19 квітня 2022 р. – 3 597 158 984 грн (за курсом НБУ). На цьому аукціоні вперше було запропоновано покупцям увесь спектр військових облігацій – як гривневих, так і валютних (у доларах та євро).

Ставки за гривневими облігаціями на останніх аукціонах становили відповідно 10 та 11 % річних, за доларовими – 3,7 %, а за облігаціями у євро – 2,5 % річних. Раніше Міністерство фінансів України повідомляло, що загальний обсяг випуску військових облігацій становитиме приблизно 400 млрд грн. Їх може купувати НБУ, який уже придбав цих паперів за окремою процедурою на 40 млрд грн.

Уряд України також веде перемовини із США про отримання гарантій для випуску державних облігацій за відсотковими ставками, нижчими за ті, які зараз вимагає ринок [9].

Роботу із залучення Україною додаткового зовнішнього фінансування має бути продовжено. Зокрема, додатковими інструментами фінансової підтримки України можуть стати:

  • окремий, створений ЄС багаторічний фонд для підтримки України у формі кредитів і грантів або надання Україні права на отримання коштів із фонду ЄС The Next Generation EU;
  • приєднання України до механізму Мультидонорського трастового фонду, створеного для спрямування грантових внесків країн-партнерів на позики для підтримки політики розвитку (DPL) від Світового банку;
  • перерозподіл спеціальних прав запозичень країн – членів МВФ на користь України. Україна запропонувала створити ініціативу у вигляді фонду-рахунку, що адмініструватиме МВФ, на який країни – члени МВФ зможуть спрямовувати частину своїх фінансових ресурсів, включно й у формі СПЗ для України, з метою забезпечення фінансування, додаткового до надходжень від МВФ.

 

Джерела:

[1] Указ Президента України від 21 квітня 2022 року

[2] Канада надасть Україні кредит у розмірі 500 млн канадських доларів

[3] Сергій Марченко провів онлайн-зустріч з Першим заступником Міністра фінансів США Воллі Адеємо / М-во фінансів України. 2022. 13 квіт.

[4] Україна отримала від Швеції 44,5 млн євро через Світовий банк в рамках Угоди про позику «Додаткова позика для Другої позики на політику розвитку у сфері економічного відновлення» / М-во фінансів України

[5] IMF Executive Board Approves the Establishment of a Multi-Donor Administered Account for Ukraine April 8, 2022

[6] Україна отримала від ЄС 120 млн євро грантової допомоги 

[7] Україна отримає 150 млн євро від Кредитної установи для відбудови (KfW) на підтримку малого та середнього бізнесу / М-во фінансів України 

[8] Оголошення та результати аукціонів / М-во фінансів України 

[9] Інтерв’ю Сергія Марченка для Financial Times / М-во фінансів України. 2022. 12 квіт. 

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД