Підсумки роботи залізничного транспорту України у 2022 році

Поділитися:

Через неспровоковане вторгнення РФ в Україну 24 лютого 2022 р. показники роботи вітчизняного залізничного транспорту значно скоротилися – обсяги вантажних перевезень у 2022 р. зменшилися на 52,1 %, або на 163,7 млн т[1].

Найбільшим скорочення залізничних вантажних перевезень було в березні 2022 р. –близько 8,3 млн т. Протягом наступних місяців ситуація дещо поліпшилася – середньомісячні перевезення у квітні – грудні складали 10,5 млн т, хоча й були значно меншими за аналогічний показник 2021 р. (27,2 млн т) (мал. 1). Агресор систематично завдавав ударів по цивільній енергетичній інфраструктурі, що спричинило зриви графіків руху поїздів та знизило обсяги вантажних перевезень наприкінці року.

Мал. 1. Залізничні вантажні перевезення у 2021–2022 рр., млн т
Рис. 1. Залізничні вантажні перевезення у 2021–2022 рр., млн т

У структурі залізничних перевезень за вантажною номенклатурою в 2022 р. відбулися значні зміни (табл.). Найбільшого скорочення зазнали обсяги перевезень залізних та марганцевих руд – на 59,1 % або на 45,9 млн т через втрату металургійних потужностей усередині країни, а також звуження попиту на зовнішніх ринках. З тих самих причин скоротилися перевезення кам’яного вугілля на 41,2 % (20,7 млн т) та чорних металів на 57,6 % (12,5 млн т). Крім того, на падіння обсягів перевезень кам’яного вугілля вплинула втрата низки шахт на тимчасово окупованих місцевостях та обстріли російською стороною вугільних шахт на територіях, що знаходяться під контролем України. Через заморожування великої кількості об’єктів будівництва скоротилися обсяги перевезень будівельних матеріалів на 65,3 % (42,9 млн т).

Найменшого падіння зазнали залізничні перевезення зернових та продуктів їх перемелу – на 14,1 % (4,7 млн т). Таке відносно невелике скорочення зумовлене реалізацією надзвичайних заходів з боку ООН, США, країн ЄС, Туреччини, Кабінету Міністрів України, Адміністрації морських портів України (АМПУ) та безпосередньо АТ «Укрзалізниця» з метою організації «зернових коридорів», диверсифікації маршрутів постачання зернових на експорт; а також збільшенням можливостей зберігання й перероблення врожаю поточного року.

Таблиця. Структура вантажних перевезень за окремими видами вантажів, млн. т
Таблиця. Структура вантажних перевезень за окремими видами вантажів, млн. т

За видами сполучення в кількісному вимірі найбільше скоротилися внутрішні залізничні перевезення – у 2022 р. вони зменшилися на 49,2 % або на 73,7 млн т порівняно з 2021 р. (мал. 2).

Мал. 2. Вантажні перевезення за видами сполучення, млн т
Мал. 2. Вантажні перевезення за видами сполучення, млн т

Падіння зумовлене втратою низки потужних вантажогенерувальних промислових підприємств, зменшенням урожаю та перевезень зернових, зниженням економічної активності та відповідним зменшенням ВВП України на 30,4 % внаслідок російського вторгнення[2]. Експортні перевезення скоротилися на 47,1 % (52,9 млн т), імпортні – на 69,5 % (28,2 млн т) – переважно через блокування морських портів України збройними силами загарбника, недостатню пропускну здатність залізничних переходів на заході України та неспроможність транспортної системи країн ЄС обслуговувати необхідний вантажопотік. Транзит зазнав скорочення на 76,9 % (8,8 млн т) – переважно через блокування морських портів та припинення залізничного сполучення з РФ та Республікою Білорусь.

Варто зазначити, що в надзвичайних умовах війни АТ «Укрзалізниця» була змушена виконувати не зовсім звичні функції, від яких залежало саме існування Української держави, принаймні на початковому етапі агресії. Так, залізницею здійснювалися масштабні евакуаційні заходи – загалом, протягом 2022 р. до західних областей України було евакуйовано 4 млн осіб, ще 600 тис. осіб евакуйовано за кордон[3]. У критичні перші дні російського вторгнення кількість евакуйованих осіб сягала позначки у майже 200 тис. осіб на день (мал. 3). Крім пасажирів під час залізничних евакуаційних перевезень було врятовано понад 100 тис. домашніх тварин[4].

Мал. 3. Евакуація населення України АТ «Укрзалізниця» на початку війни, тис. пас.
Мал. 3. Евакуація населення України АТ «Укрзалізниця» на початку війни, тис. пас.[5]
​​​

Надалі АТ «Укрзалізниця» продовжувала оперативно призначати евакуаційні потяги у необхідній кількості залежно від змін на фронті задля безпечного вивезення цивільного населення України з територій, де відбувалися бої. Посадка на евакуаційні потяги здійснювалася безкоштовно[6].

З самого початку повномасштабної війни залізничний транспорт відігравав визначальну роль у забезпеченні потреб оборонного сектору в перевезенні військ, техніки, боєприпасів, іншого спорядження та матеріалів. Значні обсяги міжнародної допомоги військового призначення також транспортувалися за допомогою залізниці. Під час дефіциту пального АТ «Укрзалізниця» забезпечувала потреби військово-цивільних адміністрацій зі своїх запасів, завдяки чому вдалося зберегти керованість постачання та запобігти деструктивним явищам у країні[7].

З метою відновлення національної економіки в рамках Програми релокації підприємств АТ «Укрзалізниця», АТ «Укрпошта», інші суб’єкти господарювання переміщували до безпечніших регіонів підприємства з територій, що знаходяться у зоні бойових дій, або наближені до них[8]. Загалом, станом на 25 листопада 2022 р., завдяки вчасній релокації, вдалося перемістити 772 підприємства, зберегти понад 35 тис. та створити понад 7 тис. робочих місць[9]. Ще 261 підприємство заплановано до релокації вже найближчим часом.

У квітні 2022 р. Кабінет Міністрів України затвердив АТ «Укрзалізниця» відповідальним за закупівлю та перевезення основних соціальних продуктів харчування, які безплатно видають населенню.  На формування продовольчих наборів із розрахунку на 10 млн осіб виділено 18 млрд грн[10]. Вчасна реалізація закупівель дозволила уникнути гуманітарної кризи у місцевостях, що постраждали від воєнних дій.

Після знищення російськими загарбниками Кременчуцького НПЗ, а також серії ракетних обстрілів об’єктів зберігання нафтопродуктів, в Україні виникла загроза дефіциту палива. З метою насичення внутрішнього ринку необхідною кількістю пального Кабінет Міністрів України доручив АТ «Укрзалізниця» здійснювати його закупівлю на зовнішніх ринках. Як результат, дефіцит було подолано в стислі терміни, а його вплив на функціонування національної економіки та задоволення першочергових потреб держави мінімізовано[11].

Протягом 2022 р. АТ «Укрзалізниця» перевезла 314 тис. т гуманітарної допомоги, що забезпечило ефективне постачання товарів першої необхідності місцевим громадам, котрі опинилися у скрутному становищі[12]. Наприкінці року здійснювалися оперативні перевезення генераторів, кабелів, трансформаторів та іншого енергетичного обладнання що, разом із самовідданою працею енергетиків, відновило енергетичну стійкість національної економіки, мінімізувало для суб’єктів господарювання й населення України наслідки російських обстрілів цивільних об’єктів критичної інфраструктури.

Таким чином, в умовах потужного навантаження на галузь та незважаючи на значні економічні втрати, вдалося зберегти керованість вітчизняною залізницею, адаптувати її до нових викликів, подолати загрозливі кризові явища. Вчасна евакуація рухомого складу, розгалужена колійна мережа, оперативна переорієнтація потоків пасажирів та вантажів з урахуванням ситуації на фронті, ефективні зусилля ремонтно-відновлювальних бригад, продуктивна робота з відправниками та одержувачами вантажів стали запорукою стійкості АТ «Укрзалізниця» в умовах повномасштабного російського вторгнення. На жаль, галузь сплатила за це дорогу ціну. З початку неспровокованої агресії РФ проти України загинуло 303 залізничники[13].

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД

[1] Залізниця України у 2022 році перевезла понад 150 млн т вантажів. Ukrainian Shipping Magazine. 2023. 05 січ. URL: https://usm.media/zalizniczya-ukra%d1%97ni-u-2022-roczi-perevezla-ponad…

[2] Мінекономіки попередньо оцінює падіння ввп в 2022 році на рівні 30,4 % / Міністерство економіки України. 2023. 05 січ. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=4470bafb-5243-4cb2-a573…

[3] Див.: URL: https://uz-vezemo.com/

[4] З 24 лютого Укрзалізниця евакуювала чотири мільйони осіб та перевезла 314 тисяч тонн гуманітарки. Укрінформ. 2023. 01 січ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3644532-z-24-lutogo-ukrzaliznic…

[5] Неефективна «Укрзалізниця» перетворилася на машину з порятунку мільйонів українців. Як компанію переставили на воєнні рейки. Forbes. 2022. 04 квіт. URL: http://surl.li/brori

[6] Евакуаційні поїзди – де дивитись розклад та як купити квиток. Факти. 05 трав. URL: https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20220505-evakuaczijni-potyag…

[7] Укрзалізниці вдалося зберегти пальне та ділитися ним із військовими. Rail.insider. 2022. 10 черв.

URL: https://www.railinsider.com.ua/uz-vdalosya-zberegty-palne-ta-dilytysya-…

[8] Програма релокації підприємств / Міністерство економіки України. URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=3e766cf9-f3ca-4121-867…

[9] Завдяки урядовій програмі релокації збережено понад 35 тисяч робочих місць – Тетяна Бережна / Міністерство економіки України. 2022. 25 лист. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=a54c8281-02fa-4ced-8b14…

[10] Стратегічний запас продовольства. Скільки можна купити на 18 млрд грн. AgroPortal. 2022. 01 квіт. URL: https://agroportal.ua/publishing/rassledovaniya/strategichniy-zapas-pro…

[11] Дефіцит пального: Кабмін залучає «Укрзалізницю» до закупівлі нафтопродуктів за кордоном. УНІАН. 2022. 27 трав. URL: https://www.unian.ua/economics/energetics/deficit-palnogo-kabmin-zaluch…

[12] Експорт зерна, нові пункти пропуску та гуманітарні вантажі: Кубраков підбив підсумки року. Lading. 2023. 02 січ. URL: https://lading.ua/news/eksport-zerna-novi-punkti-propusku-ta-gumanitarn…

[13] Від початку повномасштабного вторгнення РФ загинуло 303 працівники Укрзалізниці. Еспресо. 2022. 26 груд. URL: https://espreso.tv/vid-pochatku-povnomasshtabnogo-vtorgnennya-rf-zaginu…