Трагедія Афганістану: «Талібан» прийшов

Поділитися:

Владу в Афганістані повалено за лічені дні. Це стало сюрпризом для США, але не змінило їхніх планів.

У минулі вихідні центральний уряд Афганістану розсипався без бою, очікуючи на прибуття загонів «Талібану» до столиці країни – Кабула. Колишній президент Ашраф Гані замість того, щоб вирушити до Катару для нового раунду переговорів із представниками «Талібану», які вимагали його відставки, опинився в Омані, щоб, за його словами, уникнути кровопролиття. Попередній президент країни Хамід Карзай у Кабулі оголосив про створення координаційної ради з передачі влади. Міністр внутрішніх справ колишнього уряду Абдул Мірзаквал пообіцяв за результатами переговорів із «Талібаном» спокій у Кабулі й мирну передачу влади. Але декілька інших міністрів, а також багато чиновників і представників середнього класу тепер намагаються залишити країну разом із дипломатичним персоналом західних країн. Тим часом представники «Талібану» увійшли до спорожнілого президентського палацу й оголосили про закінчення війни.

«Талібан» наразі не проголосив, як обіцяв, Ісламський Емірат Афганістану. Таку назву мала країна під час попереднього правління «Талібану» у 1990-ті, і повторення закрило би шлях до міжнародного визнання нової влади. Натомість були задекларовані принципи правління, спрямовані на усунення найбільших занепокоєнь міжнародної спільноти. Політичним фігурам і адміністративному апарату старої влади Афганістану був обіцяний захист від переслідувань, дівчатам – право на освіту, жінкам – можливість покидати домівки без обов’язкового супроводу чоловіків. Але це не означає відміну вимог щодо закритого одягу жінок. Вказано на можливість формування коаліційної влади. При цьому в заявах «Талібану» залишилось у силі плани впровадження шаріату, тобто релігійної, а не світської системи правосуддя.

Американські дипломати після інтенсивного знищення документів, що створило апокаліптичний дим над американським посольством у Кабулі, спустили прапор і перемістилися із родинами до аеропорту, який охороняють американські війська. Звідти вони були евакуйовані. Теж саме зробили посольства інших країн. Комерційні рейси було зупинено. Почалася евакуація тих афганців, хто відчуває пряму загрозу від приходу «Талібану». Таких тисячі. Але тих, хто хотів би, але не може виїхати, на порядок більше. В аеропорту Кабула, намагаючись забезпечити мінімальний порядок серед тисяч афганців, які прагнули сісти до літаків, американські військові змушені були відкривати попереджувальний вогонь. США та ще кілька десятків країн зробили узгоджену заяву, закликавши «Талібан» не перешкоджати евакуації з Афганістану тих, хто хоче його залишити, й дотримуватися базових прав людини.

Останніми тижнями до рук нової влади практично без бою переходили столиці афганських провінцій, зокрема й північні, де у 1990-ті «Талібан» так і не зміг установити владу. Після оточення Кабула США змушені були максимально прискорити плани відходу. Президент Джозеф Байден у рази збільшив військовий контингент для безпечної евакуації і попередив «Талібан» проти атак на аеропорт. Однак Байден не перервав своєї відпустки, попри те, що евакуація з Кабула почала нагадувати евакуацію з в'єтнамського Сайгону 1975 року – те, що в Білому домі називали неможливим іще зовсім недавно.

Здається дивним, що прискорене виведення менш як трьох тисяч американських військових із Афганістану й припинення авіаційної підтримки урядових сил призвели до такого стрімкого краху центрального уряду. Це радше свідчить про силу американського військового впливу, ніж про його слабкість, якщо вже такими малими силами було можливо забезпечувати підтримку статус-кво. Але військовою присутністю американський вплив в Афганістані не обмежувався. Близько трьох чвертей бюджету країни, яким розпоряджався центральний уряд, формувалися завдяки американській допомозі. Тільки на афганські сили безпеки США витрачали останніми роками до п'яти мільярдів доларів щороку. В окремі періоди на всі військові і цивільні заходи в Афганістані, включаючи державне будівництво, США витрачали до 100 млрд долл на рік. Це цілком відповідало статусу Афганістану як основного союзника США поза НАТО.

Зниклий за кілька днів уряд забрав із собою в небуття особливі відносини Афганістану зі США. Світ останніми тижнями спостерігав показовий краш-тест ефективності масштабної американської допомоги державі зі слабкими інститутами. Вона виявилася дуже низькою, включаючи військову і економічну складові. Усе трималося на прямій американській військовій присутності, якщо її припинення обрушило все інше. Але початкової мети військового втручання США до Афганістану вже давно досягнуто – бази міжнародної терористичної мережі Аль-Каїди знищено («Талібан» сам собою міжнародною терористичною мережею не є). Джозеф Байден заявив щодо цього, не перериваючи відпустки: «Ще один рік або ще п'ять років військової присутності США не мали б значення, якщо афганські військові не можуть або не хочуть утримувати свою країну. А нескінченна американська присутність у гущі громадянського конфлікту іншої країни є неприйнятною».

Джозеф Байден, відповідаючи на внутрішню критику щодо повторення «в’єтнамської ганьби», визнав, що США зробили багато помилок в Афганістані, але наполіг, що рішення завершити військову операцію є правильним. Для виправлення найбільш кричущої помилки – поспішної і погано організованої евакуації – були виділені додаткові 500 млн долл для допомоги афганським біженцям у США.

Державний апарат Афганістану, сили безпеки і оборони, заклади освіти, структури громадянського суспільства фактично утримувались зовнішніми спонсорами, передусім США. Життя в Афганістані вони змінювали повільно, і ці зміни стосувались, передусім, самих цих структур, зосереджених в Кабулі. Цей шар населення, чисельність якого можна оцінити в кілька сотень тисяч (менше одного відсотку населення), не має інших джерел існування окрім зовнішньої допомоги, і еміграція для них – кращий вибір.

Показовими були вибори президента країни 2019 року. Вони неодноразово переносились через внутрішні суперечності правлячих груп, а коли на решті були проведені, на дільниці прийшли тільки 1,8 млн виборців при населенні 38 млн, значною мірою через протидію виборам з боку «Талібану». Офіційно заявлялось про явку 19%, однак цифра виглядає завищеною і радше свідчить про неповний реєстр виборців. Результати були оголошені із затримкою у кілька місяців. Тому переобраний з результатом 50% на виборах 2019 року Ашраф Гані, який зраз втік з країни, навряд чи міг вважатись лідером нації. Взагалі, державний апарат і еліти, що виникли впродовж 20 років міжнародної операції в Афганістані, не були популярними серед основної маси населення, зокрема через загальне відчуття їх корумпованості.

Тому захоплення влади в Афганістані «Талібаном» правильно назвати зникненням попередньої влади. «Талібан» вважав зниклу владу маріонетковою і корумпованою, не визнавав її. Така позиція знаходила відгук у більшості населення. Тому «Талібану» легко заповнити вакуум влади, якщо він зможе це зробити. Водночас сам цей рух важко назвати новою владою. Достеменно невідомо, як влаштований «Талібан» зсередини. Світу відомі його спікери і групи, що ведуть переговори із зовнішніми гравцями. Іноді це різні групи. Низові осередки, що складаються з молодих чоловіків без сімей, проте зі зброєю, можуть бути автономними. Деякі з цих груп змінювали свої назви. З’явились групи «Талібану», що представляють таджицьке, узбецьке і туркменське населення півночі Афганістану (при створенні і 1990-ті «Талібан» був рухом пуштунів, що становлять більшість населення). Навряд чи «Талібан» має жорстку управлінську вертикаль, здатну сформувати нову владу.

Афганський уряд, хоч би яким він був, змушений буде шукати міжнародного визнання й розв’язувати економічні проблеми, які неможливо вирішити без західної участі. За оцінками Світового Банку, станом на 2019 рік більше 20% ВВП Афганістану формувались за рахунок зовнішньої допомоги. Цей показник знизився з 50% у 2009 році, однак до економічної самодостатності Афганістану доведеться пройти ще довгий шлях. Причому величезні ресурси витрачались на сили безпеки і оборони – 30% ВВП при типовому для країн з низькими доходами показнику у 3%.

«Талібан» міг би розраховувати на гроші Китаю, якби той не побачив на американському прикладі, чим закінчується масована безоплатна допомога владі в Кабулі. Щодо звичних для Китаю пов'язаних кредитів, то навряд чи це те, що потрібно «Талібану». У нього є зв'язки з Катаром, і там достатньо грошей. Але ці зв'язки закривають перспективи допомоги «Талібану» з боку багатих і успішних Саудівської Аравії, Кувейту й ОАЕ (саудівське посольство евакуюється з Кабула так само, як і західні).

Яка влада сформується в Афганістані, залишається незрозумілим. Однак те, що відбувається, залишає відчуття, що ситуація загалом розвивається за планом, зрозумілим для основних гравців. Адміністрації Дональда Трампа й Джозефа Байдена вели в Катарі тривалі переговори з «Талібаном» і спонсорували переговори між ним і вже переможеним афганським урядом. Паралельно переговори з «Талібаном» вели Росія, Китай, Узбекистан, можливо, деякі інші країни. Угода, підписана в лютому 2020 року між США й «Ісламським Еміратом Афганістану, відомим як Талібан», була про те, що у встановлений термін 9,5 тисячі військ міжнародної коаліції (з яких на долю США припадала менш як половина) підуть із Афганістану, а «Талібан» не надаватиме території країни для операцій сил, ворожих американським інтересам. І якщо «Талібан» сформує коаліційний уряд Афганістану, який дотримуватиметься міжнародних норм, США пообіцяли його визнати і зняти з нього санкції. Джозеф Байден лише змінив терміни, погоджені Дональдом Трампом, але залишив у силі суть угоди.

Швидке повалення попередньої влади стало для США несподіванкою: репортажі з місця подій нагадують фінальні кадри «в'єтнамської ганьби». Але навряд чи ці кадри здатні приховати стратегічний план, що цілком відповідає американським інтересам, якщо залишити осторонь моральні аспекти. США знімуть із себе непотрібні зобов'язання. Але Китай і Росія, які не евакуювали свої посольства і вже натякнули на визнання нової влади, не віднайдуть з огляду на це нових можливостей, лише одержать нові проблеми.

Тіньовим бенефіціаром можна було б уважати Пакистан, але й він стикнеться з проблемами. «Талібан» було створено багато в чому за пакистанської підтримки, і він досі перебуває під значним пакистанським впливом. Цілі Пакистану були локальними – викорінити пуштунський сепаратизм усередині країни й не допустити посилення впливу Індії в Афганістані. Ці цілі після перемоги «Талібану» можна було б вважати досягнутими. Проте «Талібан» вже не знаходиться під пакистанським контролем. Пакистан є основним союзником США поза НАТО та надає бази для американської військової логістики й операцій в Афганістані. Пакистан навчився користуватися своїм статусом багато краще за Афганістан. Вихід США з регіону може зробити «Талібан» небезпечним і для свого історичного спонсора.

Через раптове повалення влади в Афганістані на запит Естонії й Норвегії було проведено термінове засідання Ради Безпеки ООН. Консенсусне рішення полягає у вимозі до всіх сил Афганістану утримуватись від насильства, сформувати через інклюзивні переговори новий уряд з представництвом жінок і розпочати процес національного примирення. При всій загальності формулювань вони вказують на критерії визнання нової влади. Це не може бути влада «Талібану», як вона була відома до її повалення в 2001 році внаслідок військової операції США.

Прем'єр Великої Британії Борис Джонсон висловив практичне міркування. Воно полягає в тому, що провідні країни мають узгодити такий підхід, щоб не визнавати нову владу в Афганістані без надійних зобов'язань з її боку дотримуватися міжнародних норм, зокрема прав людини. Із цим цілком можуть погодитися інші провідні країни. Так, в уряді Німеччини заявляли, що Афганістан не отримає жодної німецької допомоги, якщо «Талібан» встановить там шаріат.

За кадром realpolitik залишаються моральні питання припинення багаторічних спроб США побудувати в Афганістані сучасну державу. Можна погодитися з тим, що повалений уряд не заслуговував на подальше під’єднання до міжнародного «апарату штучного дихання». Але доля афганців, які повірили в цінності західної цивілізації, є сумною в умовах шаріату. Їм пощастить, якщо внутрішній устрій Афганістану виявиться на рівні Пакистану. Але й це є проблематичним. Афганістан цілком може повернутися до практики управління, неприйнятної не лише для західних, а й для сучасних економічно успішних ісламських країн.

США мають намір вивезти з Афганістану так званих уразливих жителів країни, безпосередньо пов'язаних із американською присутністю, що завершується. Таких – близько десяти тисяч. Аналогічну евакуацію в менших масштабах готують союзники США. Талібан навряд чи наважиться перешкоджати цьому. Але в Афганістані проживає 38 мільйонів людей. Кількість тих, хто повірив у західні цінності, ймовірно, є невеликою у відсотковому відношенні, але в абсолютних числах їх можуть бути сотні тисяч і навіть мільйони. За 20 років американської операції виросло нове покоління. Можна сказати, що ці люди обманулися у своєму розумінні американських зобов'язань, і ніхто їх свідомо не обманював. Але для трагічності цієї ситуації достатньо вже того, що ці люди довірилися західним цінностям.

США готові були будувати в Афганістані некорумповану демократичну державу, вільну від «Талібану». Але США не готові були робити це за всяку ціну нескінченно довго. Дональд Трамп спробував побудувати компромісну державність за участю «Талібану». Джозеф Байден цю спробу продовжив. Але зрештою владу в Афганістані просто передали тим, із ким США довго воювали. Цього не хотіли, але так вийшло. Тепер у інших регіонах, де є підвищені американські інтереси, намагаючись висувати вимоги, США доведеться пояснювати, що «афганський пацієнт» був безнадійний. Це теж realpolitik.

Джерело

Зручніше отримувати якісну аналітику в месенджері? Підписуйтеся на наш Telegram-канал: t.me/niss_gov_ua

Фото: МОМ/М.Мюз, НІСД