Діти, які не знають мови та історії України: як не втратити молодь Донбасу і Криму

Поділитися:

Обговорюючи події на сході або дискутуючи з приводу "формули Штайнмаєра" та можливого порядку денного майбутньої зустрічі у Нормандському форматі, ми маємо пам’ятати про решту складових конфлікту. Насамперед – про його гуманітарний вимір. 

Йдеться про зусилля держави, які спрямовані на відновлення довіри з боку тих громадян України, які стали заручниками на тимчасово окупованих територіях.

Одним з ключових питань у цьому контексті є доступність української освіти.

За умов гібридної війни "освітні ініціативи", які реалізуються на території ОРДЛО та в Криму за всебічної підтримки Росії, є потужним арсеналом "зброї". Він застосовується з метою "всебічного" включення тимчасово окупованих територій до російського культурного контексту. 

Наслідки можуть бути довгостроковими та непередбачуваними.

Українська політика в гуманітарній сфері має вибудовуватися з урахуванням цих ризиків.

Чому це критично важливо?

З початку російської агресії минуло вже п’ять років. В перші класи у так званих "ДНР-ЛНР" можуть піти діти 2013 року народження, усе дитинство яких пройшло в умовах збройного конфлікту та окупації.

Є ризик, що школу закінчать підлітки, які не вивчали ані української мови, ані історії України. Росія веде справжню боротьбу за їх "серця та розум". Поле битви – освіта.

Лише кілька прикладів. 

РФ активно інтегрує студентів та викладачів так званих "ДНР-ЛНР" у свій загальний освітній простір. Більш того, у невизнаних "республіках" це проголошено стратегічною метою.

У Криму освіта з перших часів анексії була трансформована за російськими зразками: прийняті нові учбові програми, запроваджене "перенавчання" вчителів, введене п’ятибальне оцінювання, критично зменшені можливості вивчати українську мову. 

Історія України на півострові не викладається взагалі.

У так званій "ДНР" випускникам вишів видають не тільки "місцеві" дипломи, але паралельно – й російські. 

Наприклад, та "частина" Донецького університету, котра не переїхала до Вінниці, розвиває зв’язки з університетом Ростова-на-Дону.

Окреме питання – зміст шкільної та вищої освіти. Пропагандистські інструменти використовуються на повну потужність: підручники з історії розповідають про "народ Донбасу". 

Українська історія – лише епізод, решта матеріалу присвячена Росії.

Додайте до цього майже тотальну мілітаризацію освіти на окупованих територіях. Шкільні програми з патріотичного виховання, які були ухвалені в 2015 році, чітко наслідують однойменні державні програми РФ. 

 

Повний текст статті: life.pravda.com.ua

 

Юлія Тищенко

завідувач відділу етнонаціональних досліджень, реінтеграції та розвитку громадянського суспільства НІСД

 

Фото: flickr.com