Круглий стіл "Адміністративна реформа в Україні та її вплив на реалізацію Програми економічних реформ 2010-2014"

Поділитися:

Uchast23 листопада 2010 року Національним інститутом стратегічних досліджень було проведено "круглий стіл" "Адміністративна реформа в Україні та її вплив на реалізацію Програми економічних реформ 2010-2014".


На порядок денний виносились наступні питання:

1. Проблеми законодавчого та інституційного забезпечення здійснення адміністративної реформи в Україні.

2. Шляхи поєднання адміністративної та економічної реформ.

 

UchastПід час проведення “круглого столу” було презентовано аналітичну записку “Адміністративна та економічні реформи в Україні: проблеми взаємозв'язку”, підготовлену відділом державної правової політики Національного інституту стратегічних досліджень.

 

Аналітична записка.

 

До участі у дискусії були запрошені державні службовці профільних установ та організацій, провідні науковці та експерти/

 

Список учасників.

 

 

YermolayevЗ вступною промовою до учасників засідання звернувся директор Національного інституту стратегічних досліджень А. В. Єрмолаєв, який, зокрема, зазначив наступне.

 

Президентом України поставлено завдання Кабінету Міністрів України, Адміністрації Президента України, Національному інституту стратегічних досліджень розробити пропозиції стосовно адміністративної реформи в Україні. Ця реформа має, як мінімум, два виміри, це власне оптимізація самої адміністративної структури, нові практики адміністрування і горизонтальний рівень, це мінімізація дублювання функцій органів публічного управління, прозорість адміністративних процедур, використання сучасних технологій, пов'язаних з документообігом, з контактом громадян і публічної адміністрації.


RudnyevaЗавідувачем відділу державної правової політики НІСД О. М. Руднєвою було акцентовано увагу на важливості комплексного та системного підходу до реалізації адміністративної реформи в Україні. Ці підходи мають бути вироблені виходячи з оновлених концептуальних засад адміністративної реформи.

        

UsenkoАналітичну доповідь “Адміністративна та економічні реформи в Україні: проблеми взаємозв'язку” представив завідувач сектору правових експертиз НІСД Р. А. Усенко. Він, зокрема, зазначив, що основні проблеми адміністративної та економічної реформи розглядаються у контексті взаємозв'язку на рівні концептуального забезпечення, взаємозв'язку на рівні законодавчого забезпечення та взаємозв'язку в частині організаційного забезпечення. У доповіді Р.А.Усенко, було запропоновано рекомендації щодо удосконалення механізмів організаційного та законодавчого забезпечення адміністративної та економічної реформ.

        

KoliushkoГолова правління Центру політико-правових реформ І. Б. Коліушко зазначив, що без адміністративної реформи неможливо реалізувати економічні реформи. Оперативне прийняття законодавчих актів, передбачених адміністративною реформою на сьогодні цілком можливе, оскільки, вказані законопроекти вже давно розроблено. Що стосується організації управління адміністративною реформою, то, на думку І.Б.Коліушко, до створеного суб'єкту управління мають обов'язково входити Віце-прем'єр міністр, а також перші заступники міністра ключових міністерств, тобто безпосередньо представники органів, на які покладатиметься основні завдання по реалізації адміністративної реформи.

        

 KampoНа потребі максимального використання інноваційного підходу при розробці та реалізації адміністративної реформи наголосив Суддя Конституційного Суду України В. М. Кампо. Також на його думку, слід вирішити проблеми кадрового забезпечення державної служби (в першу чергу, через процедури оцінки професійного рівня), оскільки будь-які заходи по реформуванню мають здійснюватись спеціально підготовленими публічними службовцями,

        

DatsyshinКерівник Управління  забезпечення зв'язків  з Верховною Радою України та Кабінетом Міністрів України Адміністрації Президента України М. Б. Дацишин висловив думку про потребу вивчення європейського досвіду щодо управління адміністративною реформою та навів позитивний досвід Польщі, де цим питанням займалось спеціальне міністерство.

 

Також, на його думку, при визначені підходів до адміністративної реформи слід враховувати сучасний стан реалізації заходів економічних реформ.

   

     

 

Про основний зміст Плану модернізації державного управління, розробленого BaranovГоловним управлінням державної служби України,  йшлося у виступі директора департаменту модернізації державної служби Головдержслужби України О. А. Баранова.  Доповідач також звернув увагу на проблеми законодавчого регулювання відносин по наданню адміністративних послуг.

        

UchastЗавідувач відділу моніторингу ефективності законодавства Інституту законодавства Верховної Ради України Нижник Н. Р. наголосила на науковому забезпеченні адміністративної реформи, а також на потребі детального аналізі стану виконання діючої Концепції адміністративної реформи. Важливе значення, на думку Нижник Н.Р., має визначення та закріплення принципів адміністративної реформи, що мають забезпечити її спрямування на права та інтереси людини.

          

На думку професора кафедри управління, адміністративного права і процесу та адміністративної діяльності Національного університету ДПС України О. П. Рябченко у контексті взаємозв'язку адміністративної та економічних реформ слід прийняти закон, що визначив би загальні засади державного регулювання економіки. Основне завдання цього закону полягатиме в формуванні чітких принципів діяльності держави у сфері економіки.

         

UstymenkoЗаступник директора Інституту економіко-правових досліджень НАН України В. А. Устименко звернув увагу на те, що одна з основних причин зловживань органів державного управління у сфері економіки пов'язана з непомірно великою кількістю існуючих нормативних актів, що дезорганізують процес державного управління. Важливим питанням адміністративної реформи, на думку В. А. Устименка,  є також проблема розподілу повноважень між центральними та місцевими органами виконавчої влади. Передача функцій управління на місця дозволить наблизити надавача  адміністративних послуги до безпосереднього споживача та підвищити їх якість.

 

 TymostchukНа думку заступника Голови Правління Центру політико-правових реформ Віктора Тимощука, без проведення комплексної адміністративної реформи наша держава не зможе ефективно впровадити жодну іншу реформу. При цьому вкрай важливо при проведенні адміністративної реформи: по-перше, чітко визначити її політико-програмне бачення (наприклад, шляхом офіційного затвердження відповідної Концепції); по-друге, впроваджувати заходи адміністративної реформи у легітимний спосіб, зокрема неухильно дотримуватись вимог Конституції щодо виключно законодавчого врегулювання повноважень та організації діяльності органів виконавчої влади.

       

Радник Міністра Кабінету Міністрів України Н. Т. Гончарук відмітила, що на сьогодні є оптимальні умови для реалізації адміністративної реформи – це, перш за все, тісна взаємодія гілок влади (чого не було раніше). Основне, на думку Н. Т. Гончарук, це готовність суспільства до змін, що передбачені реформою. Підтримуючи ідею централізованого управління адміністративною реформою, звернула увагу на потребу забезпечення виконання заходів адміністративної реформи, у тому числі, на рівні місцевих державних адміністрацій.

 

PedkoСтарший науковий співробітник Інституту держави і права ім. В. М. Корецького НАН України Ю. С. Педько акцентував увагу на потребі чіткого визначення концептуальних засад адміністративної реформи. Зокрема, необхідно, на його думку, визначити предмет та завдання адміністративної реформи. Тобто, необхідно чітко встановити критерії предмету адміністративної реформи: державне управління, публічне управління чи публічна адміністрація. Що стосується законодавчого забезпечення, то є необхідність прийняття низки законодавчих актів, які б регламентували форми та методи діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Зокрема, це закони: Про нормативно-правові акти; Про основні засади державного контролю; Про порядок делегування владних повноважень у сфері місцевого самоврядування.

         

MalikovГолова Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні С. В. Маліков зосередив увагу на тому, що при розробці заходів адміністративної реформи та модернізації механізмів державного управління треба виходити з існуючих реалій структури вітчизняної економіки. Не може функціонувати в старих формах, на радянських підходах, апарат державного управління, не враховуючи глобальних змін, що стосуються змін форми власності.

         

 FantuПро досвід Франції у сфері реалізації адміністративної реформи розповів постійний радник проекту ЄС “Підтримка удосконалення системи підготовки державних службовців в Україні” Юг Фанту. На його переконання, основним питанням, що потребує вирішення, є питання ідеології реформи, а потім уже засобів її реалізації. Серйозною проблемою реалізації реформ, на думку доповідача, як у Франції, так і в Україні, є супротив бюрократії цій реформі, адже службовці не здатні самі себе реформувати. З огляду на це, Юг Фанту стверджує, що особливої уваги набуває питання політичної волі до здійснення реформи.

         

 KondrachukУ продовження виступу Юн Фанту координатор проектів “Представництво Європейської Комісії в Україні” В. П. Кондрачук додав, що концепція реформи повинна будуватися на чіткому баченні ідеології нашої української держави: тобто, які функції вона повинна виконувати, які функції від неї очікує громадянин і яким викликам повинна відповідати в середньостроковій і довгостроковій перспективі. Тільки після того, як буде досягнуто певного консенсусу з цього питання, переконаний В.П.Кондрачук, можна виробити оптимальну модель державного управління.

        

Lyapin Старший науковий співробітник сектору інституційного розвитку відділу економічної стратегії НІСД Д. В. Ляпін у своєму виступі торкнувся проблеми законодавчого регулювання платних адміністративних послуг та підкреслив важливість урахування європейського досвіду при такому регулюванні.

         

YablonskyЗавершуючи засідання “круглого столу” заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень В. М. Яблонський подякував усім присутнім за надані цікаві ідеї та бачення цієї актуальної на сьогодні проблеми. В.М.Яблонський проінформував учасників круглого столу, що Інститут розпочинає роботу над підготовкою Послання Президента України до Верховної Ради України, де питанням адміністративної реформи приділятиметься особлива увага.

За результатами засідання “круглого столу” було ухвалено відповідні рекомендації.

 

 Рекомендації.