Круглий стіл "Реформування державного управління регіональним розвитком: стан, проблеми, перспективи"

Поділитися:

Uchast21 червня 2012 року у Національному інституті стратегічних досліджень відбулося засідання «круглого столу» «Реформування державного управління регіональним розвитком: стан, проблеми, перспективи».

 

На порядок денний засідання винесено окреслення політико-правових і економічних передумов модернізації системи регіонального управління. Обговорено проблематику розробки Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року та визначення у ній нових підходів до фінансування розвитку регіонів, зокрема,  через Державний фонд регіонального розвитку. На засіданні розглянуто досвід реалізації проектів регіонального розвитку на основі міжрегіонального співробітництва та державно-приватного партнерства.

 

У засіданні взяли участь посадовці Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Рахункової Палати України, співробітники наукових та аналітичних установ, представники недержавних організацій.

 

Список учасників засідання.

 

UchastВідкрив засідання "круглого столу" перший заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень Ярослав Жаліло, який привітав учасників та представив основні напрями досліджень Інституту у сфері регіональної політики.

Я. Жаліло зазначив, що при формуванні системи управління регіональним розвитком необхідно максимально враховувати рівень конкурентоспроможності регіонів.

 

UchastПозиція Інституту щодо основних питань, винесених на обговорення, представлена у аналітичній доповіді, основні положення якої висвітила завідувач відділу регіонального розвитку Світлана Біла.

 

Доповідь НІСД.

Презентація С.Білої.

 

 UchastДиректор Аналітичного центру Асоціації міст України Володимир Пархоменко зазначив, що для ефективного регіонального розвитку необхідно забезпечити залучення інвестицій, передусім зовнішніх. Проте результативність залучення таких інвестицій до економіки регіонів України суттєво ускладнюється через низький рівень їх конкурентоспроможності: сільські ради не мають достатнього обсягу ресурсів, міські – не мають цікавих для інвесторів пропозицій. Завдання державного управління у такому контексті – здійснення заходів, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності регіонів України у змаганні за іноземні кошти.

 

 

 

UchastДиректор Інституту місцевої демократії Валерій Рубцов наголосив на тому, що процес будь-якого реформування традиційно супроводжується певним спротивом. За таких обставин, вважає експерт, серед тактичних завдань для системи державного управління регіональним розвитком – необхідно заручитись суспільною підтримкою, підтримкою громадськості. Досягнення компромісу між суб'єктами управління державного, регіонального та місцевого рівнів є запорукою реалізації розпочатих в Україні реформ.  

 

UchastІгор Стефанюк, заступник директора Департаменту з питань використання коштів державного бюджету в регіонах Рахункової палати України, звернув увагу учасників засідання на своєрідний парадокс вітчизняного регіонального розвитку: видатки на розвиток регіонів постійно зростають, проте разом з ними збільшуються і диспропорції регіонального розвитку. Фахівець погодився з положенням аналітичної доповіді, згідно якого основною причиною подібного парадоксу є зорієнтованість системи державного управління регіональним розвитком на вирішення поточних проблем, замість фінансування довгострокових пріоритетів комплексного розвитку регіонів.

 

UchastНаталія Кофанова, заступник директора Департаменту регіонального розвитку Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відзначила надзвичайну актуальність питань регіонального розвитку, особливо його нормативно-правового забезпечення. За її словами, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України протягом останніх років здійснює копітку роботу щодо розробки проекту Закону України «Про основні засади регіонального розвитку». Посадовець наголосила на важливості парламентського лобіювання прийняття вказаного законопроекту з огляду на його високу політичну актуальність.

 

UchastЕксперт-аналітик Інституту громадянського суспільства Ігор Абрам’юк зупинився на висвітленні системних проблем законодавчого забезпечення регіонального розвитку. На його думку, законопроект «Про засади державної регіональної політики» отримав якісно новий, покращений зміст під час опрацювання у профільному комітеті Верховної Ради України. Фахівець висловив сподівання, що невдовзі проект закону буде прийнято парламентом у першому читанні. Проте, І.Абрам'юк наголосив, що не можна припиняти роботу над законопроектом. Експерт акцентував увагу на необхідності застосування на практиці регіонального управління переходу від проектного до об’єктного (реального) фінансування. Приділивши увагу реаліям нинішніх процедур фінансування Державного фонду регіонального розвитку, аналітик наполягає на необхідності їх удосконалення.

 

 

UchastЗа словами Артема Табалова, головного консультанта Головного управління з питань регіональної та кадрової політики Адміністрації Президента України, незважаючи на значний прогрес у політиці регіонального розвитку, у регіонах спостерігається значний дефіцит кваліфікованих кадрів. Крім того, посадовець зазначив, що керівники обласних державних адміністрацій повинні усвідомлювати необхідність комплексного розвитку регіонів, а не тільки приділяти увагу питанням  збереження їхньої господарської системи.

 

UchastПомічник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Марина Черенкова вважає, що політика регіонального розвитку в Україні повинна корелювати із головними напрямами бюджетного фінансування регіональної політики Європейського Союзу, що потребує: узгодження стратегічних перспектив розвитку до 2020 року, дослідження IT-технології, посилення уваги до кадрової політики, підвищення дієздатності регіональних фондів розвитку. На думку посадовця, Україна повинна реалізувати практику стимулювання регіонального розвитку через роботу з інвесторами. На завершення М.Черенкова наголосила на важливості більш якісної співпраці та координації повсякденної роботи міністерств стосовно досягнення збалансованого регіонального розвитку.

 

UchastСергій Пашкевич, головний спеціаліст Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України, розпочав свій виступ з перспектив функціонування Державного фонду регіонального розвитку. На його думку, експериментальний режим цьогорічного функціонування Фонду дозволить виявити системні недоліки (серед яких: подібність фінансування Фонду до державних капітальних видатків, низька якість підготовки проектних пропозицій, відсутність конкурсного підходу тощо) та врахувати їх з метою удосконалення роботи у наступному році. Разом з тим, посадовець зазначив, що вже сьогодні вдалося досягти більш ефективного розподілу фінансових ресурсів між регіонами. За словами фахівця, кожна область має власний гарантований ресурс розвитку за рахунок коштів Фонду. Відповідаючи на запитання учасників, С.Пашкевич зазначив, що цьогорічне фінансування Фонду склало 1 млрд. 600 млн грн, а на 2013 рік заплановано понад 3 млрд грн.

 

UchastЗаступник Голови Державного Фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні Дмитро Лосєв наголосив на необхідності узгодження місцевих, регіональних та державних планів розвитку. Крім того, на його думку, в процесі створення територій пріоритетного розвитку необхідно враховувати позицію самих регіонів. Важливо, щоб держава надавала пільгові умови тим територіям, які мають та створюють перспективні «точки» економічного  зростання.

 

UchastІдею про необхідність розмежування та стимулювання інвестиційних та інноваційних проектів регіонального розвитку підтримала доцент кафедри державного управління та місцевого самоврядування Академії муніципального управління Алла Кожина.

 

У своєму виступі Василь Федюк, керівник департаменту регіонального розвитку Державного Агентства з інвестицій та управління національними проектами, акцентував увагу на досвіді інших держав щодо питань стимулювання регіонального Uchastрозвитку. Наприклад, у Польщі було прийнято рішення продовжити термін функціонування спеціальних економічних зон (через їхню привабливість для зовнішнього інвестора). Фахівець вказав також на ефективну політику Туреччини щодо діяльності індустріальних парків (кількість яких – понад 200), що дозволило країні втричі наростити експортний потенціал. За словами експерта, Україна також повинна здійснювати політику стимулювання інвестора, основним інструментом якої варто вважати проект Закону України «Про індустріальні парки». Практичне застосування його положень дозволить Україні реалізувати ресурсний потенціал регіонального розвитку.

 

UchastЗаступник завідувача секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики Олег Макухін висвітлив особливості інституційно-правового забезпечення державного управління регіональним розвитком, окреслив хронологію розгляду та прийняття у парламенті основних проектів законів України, особливо важливих для стимулювання регіонального розвитку.

 

UchastНачальник відділу державних програм та проектів розвитку територій Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Василь Мельничук зазначив, що у законодавстві відсутнє визначення терміну «проект» в якості категорії, що використовується в питаннях, пов’язаних із реалізацією комплексних завдань регіонального розвитку.

 

UchastРадник директора Національного інституту стратегічних досліджень Валерій Воротін наголосив на актуальності практики створення та функціонування територій пріоритетного розвитку. Разом з тим, як зазначив фахівець, типовою проблемою вітчизняної теорії та практики регіонального розвитку протягом тривалого часу слід визнати недостатність компетентних державних та громадських експертних інститутів, котрі могли б якісно та повною мірою розробляти та реалізовувати політику регіонального розвитку.

 

UchastНаталія Гудима, головний консультант відділу проблем розвитку національного законодавства Інституту законодавства Верховної Ради України, відзначила особливості системи державного управління регіональним розвитком. З одного боку, наголосила експерт, практика державного будівництва свідчить про необхідність змін в існуючій системі управління регіональним розвитком, а з іншого – зазначена система ґрунтується на чітко визначеній правовій основі, закріпленій Конституцією України та відповідною системою актів чинного законодавства. Фахівець зазначила, що правова неврегульованість проблеми адміністративно-територіального устрою України стримує темпи соціально-економічного розвитку держави та її регіонів.

 

UchastУ заключному виступі завідувач відділу регіонального розвитку Світлана Біла підвела підсумки засідання «круглого столу», подякувала учасникам за плідну роботу, жваву дискусію та закликала всіх зацікавлених осіб до подальшої співпраці з НІСД у сфері опрацювання та впровадження нових підходів до розробки державної регіональної політики в Україні.