Налагодження роботи територіальних громад для забезпечення стійкості тилу

Поділитися:

Війна не лише завдала значних збитків нашій державі та стала випробуванням для місцевого самоврядування України, але й спонукала до суттєвого підвищення ефективності взаємодії між органами державної влади, керівництвом територіальних громад та військово-цивільними адміністраціями, представниками громадських, волонтерських організацій. Громади зміцнюють власний потенціал та відіграють важливу роль у забезпеченні стійкості тилу. В умовах війни місцева влада працює, надає послуги та допомагає армії. Робота йде не лише в тилу, а й там, де точаться бої, і навіть на тимчасово окупованих територіях.

У час війни перед органами місцевого самоврядування (ОМС) постала низка нових завдань. За потужного напливу внутрішньо переміщених осіб (ВПО) у безпечних регіонах ОМС організували реєстрацію статусу ВПО, видачу довідок, розподіл гуманітарної допомоги, за допомогою членів громад налагодили розміщення людей, які покинули свої оселі. Також дії громад відіграють провідну роль у релокації частини бізнесу із зони бойових дій і сусідніх з нею територій[1].

Держава в період дії воєнного стану впровадила низку важливих інституційних механізмів для посилення ефективності й стійкості місцевого самоврядування у воєнний час, а також для зміцнення потенціалу територіальних громад. Механізми стосуються планування та виконання місцевих бюджетів; розміщення ВПО; релокації бізнесу; підтримки підприємництва та агробізнесу в громадах тощо[2]. Подальші законодавчі ініціативи сприятимуть розширенню можливостей залучити мешканців громад та громадських організацій до вироблення рішень на рівні місцевого самоврядування. Загалом ініціативи вестимуть до відкритості й прозорості діяльності ОМС[3].

Завдяки таким крокам з боку центральних органів влади:

  • до загального фонду відповідних бюджетів місцевого самоврядування в першому півріччі 2022 р. автоматично надходить 13,44 % акцизного податку з пального[4], що на 10 березня з початку 2022 р. на окремому балансовому рахунку Казначейства склало 1 млрд грн;
  • громади, які постраждали від російської агресії та наразі звільнені від окупації, вже отримують від держави ресурси на відшкодування завданої шкоди та розпочали відбудову; 
  • за підтримки Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи створено нову онлайн-платформу «Cities4Cities» для місцевих громад щодо пошуку партнерів;
  • місцевий бізнес відновлюється та відкриває нові підприємства: на 15 травня 2022 р. показник реєстрації нового бізнесу вже наблизився до 70 % від довоєнного аналогічного періоду 2021 р., а кількість відкритих підприємств за 3 місяці війни досягла майже 31266 одиниць[5]; [6];
  • місцева влада бере активну участь у розміщенні релокованих підприємств та їхніх працівників: допомагає знаходити житло та приміщення для роботи, забезпечити під’єднання до мереж і налагоджувати логістичні маршрути тощо. У результаті зусиль держави та місцевої влади на 1 травня 2022 р. 601 підприємство завершило переїзд з областей, де тривають бойові дії – 390 з них уже відновили роботу на нових майданчиках у західних регіонах України. Наприклад, Хотинська громада Чернівецької області навіть створила відкритий бізнес-хаб для релокованих підприємств, де безплатно надають площу для офісу. А релокованому до Хотина відомому харківському виробнику велосипедів «Velotrade», який перевіз склад готової продукції і якому потрібні були значні площі для розміщення, міська влада як посередник допомогла з їх орендою. У результаті компанія винаймає понад 5 тис. кв. м, а працівникам підприємства безплатно надали житло та допомагають із соціальним забезпеченням їхніх сімей. І таких прикладів дуже багато.

Водночас висока концентрація ВПО в західних та центральних регіонах України, труднощі з їх працевлаштуванням та забезпеченням житлом, проблеми задоволення потреб релокованого бізнесу,  проблеми надмірного навантаження на соціальну інфраструктуру  гальмують розвиток потенціалу громад у час війни.

Безумовним пріоритетом сьогодення стає визначення першочергових завдань, підходів, методів та інструментів, які мають допомогти ОМС досягти максимальної ефективності в управлінні ресурсним потенціалом відповідних територій.

Зважаючи на це, доцільно рекомендувати територіальним громадам:

  • актуалізувати чинні стратегії розвитку з урахуванням вимог воєнного часу;
  • громадам, які зазнали руйнувань, розробити Програми комплексного відновлення територій з урахуванням прогнозованих змін демографічної ситуації, економічної доцільності, територіальної спеціалізації, безпекових чинників тощо;
  • провести коригування інвестиційних паспортів з інвентаризацією ресурсів, які можна буде використовувати для інвестиційної діяльності в межах реалізації загальнонаціонального плану відновлення від наслідків війни;
  • провести аудит наявних людських ресурсів з метою визначити можливості працевлаштування ВПО згідно з їхніми фаховими навичками; 
  • сформувати систему моніторингу ВПО відповідно до трьох основних категорій:
  1. транзитні особи (ті, хто оселився в нових громадах на короткотривалий період – від кількох днів до кількох місяців, а надалі прямуватимуть до інших громад чи регіонів або за кордон);
  2. групи тимчасового перебування (очікуваний термін проживання на території громади – від кількох місяців до одного року залежно від перспективи завершення бойових дій та можливості повернення додому);
  3. ВПО, орієнтовані на зміну місця проживання[7];
  • проводити роботу з місцевим бізнесом щодо належної сплати єдиного податку та активізувати роботу зі збирання плати земельних податків;
  • удосконалити систему моніторингу об’єктів оподаткування земельним податком та податком на нерухомість для підвищення потенціалу надходжень до місцевих бюджетів;
  • розширити спектр заходів підтримки бізнесу, зважаючи на можливості громади: формувати бази даних щодо підприємств, які можуть прийняти релокований бізнес, та приміщень комунальної власності, які можуть бути надані в оренду «за символічну плату»; надавати консультаційну підтримку для переміщених підприємств; впровадити систему фінансування мікробізнесу, бізнес-ідей через краудфандингові платформи; створювати сайти, на яких підприємства, котрі пропонують спільний бізнес або надають площі, можуть розмістити свою інформацію[8]; створювати системи позиціювання та просування продукції місцевих виробників[9]; сприяти участі місцевих підприємств у міжнародних комунікаційних заходах з метою виходу на міжнародні ринки;
  • посилювати співпрацю з донорськими організаціями європейських держав щодо: а) розбудови та модернізації інфраструктури відповідних громад а також підготовки до реалізації проєктів їх повоєнного соціально-економічного розвитку; б) програм та проєктів, спрямованих налаштувати органи самоврядування і громадян до повоєнного етапу соціально-економічного розвитку тощо. Саме територіальні громади та ОМС мають виступити одними з ініціаторів такої розширеної співпраці.

З метою підтримки територіальних громад, де розміщено ВПО та релокований бізнес, зростає навантаження на об’єкти інфраструктури, доцільно гарантувати зарахування ПДФО до місцевого бюджету за місцем розташування релокованого підприємства.

Також доцільно розглянути можливість у територіальних громадах глибокого тилу передати адміністрування місцевих податків на місця.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Фото: НІСД

[1] Мінекономіки: Що потрібно знати бізнесу про програму релокації підприємств / Урядовий портал. 2022. 29 берез. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/minekonomiki-shcho-potribno-znati-biznesu-pro-programu-relokaciyi-pidpriyemstv

[2] Мінфін: місцеві бюджети отримають належну їм частку акцизу з пального / Міністерство фінансів України: офіц. сайт.  2022. 10 берез. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_mistsevi_biudzheti_otrimaiut_nalezhnu…

[3] Про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування : Проект Закону від 13.04.2022 № 7283.  URL: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39362?fbclid=IwAR1BAvojt8nv…

[4] Мінфін: місцеві бюджети отримають належну їм частку акцизу з пального / Міністерство фінансів України : офіц. сайт. 2022.  10 берез. URL: https://mof.gov.ua/uk/news/minfin_mistsevi_biudzheti_otrimaiut_nalezhnu…

[5] Війна та регіони України: як змінюється привабливість для підприємців – аналітика / Децентралізація. 2022. 23 трав.URLhttps://decentralization.gov.ua/news/14970

[6] Українці з початку повномасштабної війни зареєстрували понад 30 тисяч підприємств. Укрінформ. 2022. 13 черв. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3505998-ukrainci-z-pocatku-povn…

[7] Територіальні громади в умовах воєнного стану: як забезпечити ефективне управління в контексті пріоритетів повоєнного розвитку. Громадський простір. 2022. 29 квіт. URLhttps://www.prostir.ua/?news=terytorialni-hromady-v-umovah-vojennoho-st…

[8] Мер Франківська Руслан Марцинків: противник активізувався на Сході і це може спровокувати нову хвилю переселенців. ZN.UA. 2022. 30 трав. URLhttps://zn.ua/ukr/internal/mer-frankivska-ruslan-martsinkiv-protivnik-a…

[9] Підприємницький потенціал Хмельницької міської територіальної громади / Дія.Бізнес. 2022. 7 черв. URL: https://export.gov.ua/news/3879-pidpriiemnitskii_potentsial_khmelnitsko…