Діти війни. Право на життя та ідентичність

Поділитися:

Жертвами війни, російської агресії є українські діти. Вони стикаються з насильницькими перевезеннями, депортаціями на територію РФ, проявами геноциду, із запереченням української ідентичності. Комітет ООН з прав дитини в «Заключних зауваженнях щодо об’єднаних п’ятої та шостої періодичних доповідей України» констатував численні правдиві повідомлення про грубі порушення прав дітей, як-от  убивства, масове переміщення всередині країни та за її межі, а також руйнування цивільної інфраструктури. За даними Офісу Генерального прокурора, на квітень 2023 р. від ворожої зброї загинуло 470 дітей, ще 949 було поранено. Ці дані не є остаточними, адже постійно встановлюють факти вчинення злочинів у місцях активних бойових дій, на тимчасово окупованих і деокупованих територіях.

За даними Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) на кінець 2022 р., навчання майже 5,7 мільйона дітей перервано. Управління Верховного комісара ООН у справах біженців зазначає, що на 23 лютого 2023 р. внаслідок обстрілів та бомбардувань пошкоджено 3151 заклад освіти, зокрема 440 зруйновано цілком. ЮНІСЕФ свідчить, що майже 1,5 мільйона дітей стикнулися з проблемами психічного здоров’я. 4,8 мільйона маленьких українців були вимушені покинути свої рідні домівки, майже половина з них виїхали за кордон, шукаючи безпеку та захист від російського вогню та окупації.

Злочинами проти людяності, порушенням міжнародного гуманітарного права, нехтуваннями положенням різних статей Женевської конвенції (зокрема порушенням ст. 50, п. 2) є системні депортації українських дітей з боку країни-окупанта на свою територію. ОБСЄ в спеціальному звіті (травень 2023 р.) стосовно порушень Росією прав дітей констатує, що агресор здійснює «численні та повторювані порушення прав дітей: на ідентичність, на сім’ю, освіту, на доступ до інформації, на відпочинок, на дозвілля та участь у культурному житті та мистецтві, а також права на думку, совість і релігію, на здоров’я, на свободу та безпеку».

Політичне керівництво РФ фактично налагодило канали крадіжки українських дітей з родин, їхнього незаконного всиновлення російськими родинами, наслідком чого є позбавлення української ідентичності.

Ще в березні 2023 р. Міжнародний кримінальний суд (МКС) видав накази на арешт російського президента та його уповноваженої з прав дитини, пов’язаної з дитячою депортацією. За словами уповноваженого ВР України з прав людини Д. Лубінця, сьогодні вдалося ідентифікувати 19,5 тисяч українських дітей, яких депортували росіяни. Тим часом реальне число насильницьки вивезених є набагато більшим – міжнародні організації та українська сторона засвідчують, що в РФ можуть перебувати майже 300 тисяч маленьких українських громадян, чиї права системно порушують, а ідентичність заперечують.

Нині РФ здійснює злочини в режимі 24/7 проти української ідентичності наших дітей на тимчасово окупованих територіях.

До прикладу, у сфері освіти впроваджують фактичну заборону вивчати українську мову, історію та культуру. Росія цілеспрямовано та системно «інтегрує» українську систему освіти у свій освітній простір, мілітаризує процес виховання.

Загарбники здійснюють організаційні та контекстні зміни в системі освіти. Призначення цих трансформацій – замістити українську ідентичність, здійснити експансію російської мови, російських наративів, впровадити російську пропагандистську історію на тимчасово захоплених територіях. Окупація української освіти відбувається за кримськими зразками 9-річної давнини, але в прискоренішій та агресивнішій формі. Освітня «інтеграція» – важлива частина російської політики так званої «анексії» та заперечення української ідентичності як такої.

За даними МОН України, російська окупація української освіти може стосуватися майже 921 освітнього закладу на території тимчасово окупованих Донецької та Луганської областей, частин Херсонської та Запорізької областей (Overview of the current state of education and science in Ukraine in terms of russian aggression, as of January 2023). Ще у вересні 2022 р. чиновники з РФ хвалилися, що 1 вересня начебто розпочали роботу майже 1300 шкіл.

Протягом війни російські окупаційні адміністрації констатували й системно наголошували: усе навчання перейде на російські стандарти, буде інтегровано в російський освітній простір. Причому українська школа «більше не матиме юридичної сили» на відповідних територіях. Набирала обертів примусова русифікація,  деукраїнізація. З перших місяців агресії загарбники офіційно визначили, що російська буде основною мовою освіти, а українську могли б вивчати – начебто факультативно. РФ анонсує «на федеральному рівні» ухвалення ще кардинальніших рішень стосовно захоплених частин Херсонської та Запорізької областей. Ідеться про «збільшення кількості навчальних годин з російської мови та історії Росії». Адже, як виявилося, українські діти не так добре знають мову країни-окупанта. Аналізуючи навчальні плани, до прикладу, на тимчасово окупованій частині Херсонської області, словосполучення «українська мова» ви не знайдете в розкладах уроків, натомість з 5 по 11 клас кожного дня вивчають «російську мову». Планують збільшити й ці показники, не кажучи вже про вивчення російської історії та індоктринацію українських дітей російськими наративами про «штучну Україну».

Як «курси за вибором» або поза шкільним процесом пропонують вивчати українську мову на тимчасово окупованій частині Донецької області. Але насправді це – абсолютна фікція в умовах агресії та заперечення української ідентичності. Відповідно до заяв російського міністра освіти, підручники з української мови готують на основі радянських видань, де ще є «незіпсована українська мова».

Відбулося «підвищення кваліфікації» понад 20 тисяч учителів з тимчасово окупованих територій, запевняє агресор. Лейтмотив «навчання» – російська мова та російські стандарти шкільних дисциплін. Ще в березні 2022 р.  вчителів захопленої частини Херсонської області возили до Криму для ознайомлення з «кримським досвідом». Надалі такі «відвідини» стали регулярними. Кваліфікацію «підвищували» й через кураторство різних російських регіонів над процесами у сфері освіти – до цих же регіонів депортували українських дітей. Відбувалося швидке заміщення навчальних програм, планів та підручників на російські. Українські книжки вилучали з бібліотек та навчальних закладів. Російський міністр освіти вказував, що на тимчасово окуповані території наприкінці літа мало бути завезено понад 5 млн російських підручників з різних навчальних предметів. Адже в Україні, твердили агресори, «не так» викладали технічні, історичні та природознавчі дисципліни. Активізувалася діяльність мілітарних російських молодіжок: у жовтні 2022 р. «Юнармія» розпочала відкривати «філіали» на українських новоокупованих територіях, рух «Пєрвиє» залучав українських дітей до різних інтеграційних заходів, у Луганській області започаткували кадетські класи.

Навесні 2023 р. російський уряд запровадив т. зв. «тимчасову акредитацію» в РФ освітніх закладів та організацій відповідно до спеціальних федеральних рішень – хто не пройде відповідних окупаційних процедур, той не зможе надавати освітніх послуг. Паралельно з цим батьків змушують віддавати дітей до таких акредитованих шкіл, адже за законом РФ про освіту «всі діти шкільного віку мають відвідувати навчальні заклади». А за порушення відповідних норм несуть відповідальність батьки з усіма можливим наслідками від «соціальних органів». Ще напередодні 1 вересня 2022 р. російські окупанти погрожували батькам штрафами та конфіскацією майна, якщо діти не ходитимуть до російських шкіл. До речі, процеси примусової русифікації та «інтеграції» стосуються й вищої освіти. Так, російська сторона ще 29 березня 2023 р. на урядовому рівні прийняла «у федеральну власність» 30 вищих навчальних закладів та 11 наукових організацій на тимчасово окупованих українських територіях. Навчальні плани цих закладів вже є російськими.

Позбавлення права на життя, заперечення української ідентичності, системне порушення міжнародного гуманітарного права, насильницькі депортації дітей супроводжують російську тимчасову окупацію українських територій та спричинюють жахливі гуманітарні наслідки.

Наслідки, які відбиватимуться на майбутньому українських дітей, чиї права на життя, мову та ідентичність системно руйнує Росія, та які є проявами політики геноциду проти українського народу.

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram 
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД