Експерт НІСД: «Стратегія національної оборони Румунії передбачає заходи щодо розвитку ефективних інструментів зміцнення стійкості суспільства та критичної інфраструктури»

Поділитися:

Останніми роками країни НАТО приділяють значну увагу питанням стійкості. Зокрема, Румунія визначила свої підходи до цієї проблеми в стратегічних документах, що були ухвалені останнім часом.

У своїй статті «Resilience in strategic documents and practice of Romania», яка була опублікована у журналі UA: Ukraine Analytica, завідувач сектору досліджень Південного регіону в м. Одесі Артем Филипенко проаналізував румунські підходи щодо забезпечення стійкості.

Експерт зазначив, що відповідно до Стратегії національної оборони Румунії стійкість розглядається двояко: як властива здатність суб’єктів – окремих осіб, спільнот, регіонів, держави чинити опір та адаптуватися до насильницьких та шокуючих подій, катастроф, пандемій та конфліктів, з одного боку, і здатність цих суб’єктів швидко повертатися до функціонального нормального стану, з іншого.

Стратегія національної оборони Румунії передбачає заходи щодо розвитку ефективних інструментів зміцнення стійкості суспільства та критичної інфраструктури, які можна розділити на чотири основні напрями:

  • інформаційна безпека: вдосконалення обізнаності щодо ворожих дій/впливу, що здійснюється в публічному просторі за допомогою класичних інструментів або інтернет-ЗМІ чи аналітичних центрів, підвищення спроможності освітніх, дослідницьких, аналітичних центрів та медіа-інституцій щодо виявлення та протидії дезінформаційним діям, що підтримуються ворожою державою чи недержавними гравцями;
  • охорона здоров'я: підтримка санітарної освіти та освітніх програм для надзвичайних ситуацій;
  • кібербезпека: започаткування всеосяжних програм для середньої та вищої освіти щодо онлайн-безпеки та боротьби з неправдивою/підробленою інформацією;
  • захист критичної інфраструктури: підвищення обізнаності населення, центральних та місцевих державних установ, бізнес-середовища щодо важливості заходів для захисту критичної інфраструктури, яка забезпечує безперервну та безпечну експлуатацію основних комунальних служб (електроенергія, вода, тепло, каналізація, громадський транспорт, соціальні служби).

Питання стійкості також присутнє і в Воєнній стратегії Румунії, де впроваджується термін «воєнна стійкість».

Румунія також вживає практичних кроків щодо підвищення стійкості. У травні 2021 року в Бухаресті був відкритий Євроатлантичний Центр стійкості, який підпорядковано Міністерству закордонних справ Румунії.

Артем Филипенко зазначив, що основна увага в румунських стратегічних документах зосереджена на інформаційних загрозах, що не зовсім відповідає базовим вимогам НАТО щодо цивільної готовності. Що стосується України, то Концепція забезпечення національної системи стійкості, була затверджена Указом Президента України у вересні 2021 р., загалом ближче до принципів НАТО. Водночас, на думку експерта, Румунія більш стійка до інформаційних загроз завдяки суспільному консенсусу ЄС і НАТО.

Артем Филипенко наголосив, що наявність спільних викликів, що стоять перед двома країнами Дунайско-Чорноморського регіону, зрештою робить їх природними союзниками у розвитку двостороннього діалогу з питань побудови стійкості та обміну досвідом у цій сфері.

 

Джерело 

Стаття експерта НІСД Артема Филипенка у журналі UA: Ukraine Analytica доступна на англомовній сторінці сайту НІСД

Висловлені в тексті думки є виключно авторськими і не відображають офіційної позиції Національного інституту стратегічних досліджень.

Зручніше отримувати якісну аналітику в месенджері? Підписуйтеся на наш Telegram-канал: t.me/niss_gov_ua

Фото: freepik.comukraine-analytica.org, НІСД

Повний текст статті англійською:

Прикріплені файли