Нові механізми добровільного долучення до військової служби

Поділитися:

Однією з основних загроз національній безпеці України на початку 2024 р. стала радикалізація антимобілізаційних настроїв у суспільстві, які активно використовують спецслужби противника з метою дестабілізувати ситуацію. 

Тому зрозумілий та прозорий механізм добровільного долучення до військової служби – через центри рекрутингу та онлайн – є нагальною потребою. 

Експерти Національного інституту стратегічних досліджень у 2022 р. підготували й направили до відповідних державних органів пропозиції щодо застосування системи ЦНАПів та залучення територіальних громад для формування ефективної системи рекрутингу до Сил оборони України. Ці ідеї частково використало Міністерство внутрішніх справ для добровільного залучення до служби в Національній гвардії України. 

На основі набутого під час широкомасштабного вторгнення досвіду та після ротації керівних кадрів у Силах оборони України почали застосовувати нові механізми добровільного долучення до військової служби, що передбачає чотири етапи: 

  • вибір військової частини та посади; 
  • співбесіду; 
  • оформлення документів; 
  • отримання направлення на проходження служби.

Для організації механізмів онлайн-рекрутингу залучено чотири онлайнових джоб-платформи: Lobby X, Work.ua, Robota.ua та OLX. У межах проєкту Міноборони з рекрутингу наразі пропонують 8520 вакансій від 1245 військових частин. 

Ще одним зі способів долучитися до ЗСУ стали рекрутингові центри в регіонах. Пілотним проєктом був Львів. Другий в Україні рекрутинговий центр відкрили в Запоріжжі нещодавно. Це спільний проєкт обласної влади, Міністерства оборони та Генерального штабу. Рекрутинговий центр є незалежним від територіальних центрів комплектування. Відмінністю таких центрів від роботи ТЦК СЗ є те, що вони надають громадянам можливість самостійно обрати конкретну військову частину та посаду, а також забезпечують кандидатів супроводом без видачі повісток.

 Для всіх військових частин украй важливо отримати вмотивований особовий склад. Водночас у військовозобов’язаних виникає чимало запитань – у якій частині доведеться служити, якою буде військова професія. В Запорізькому рекрутинговому центрі надають інформацію про військові вакансії, проводитимуть профорієнтаційні тести та супроводжуватимуть кандидатів до призначення на посаду. Наразі пріоритетну можливість набору військовослужбовців через рекрутерів мають три військові частини, що боронять землю на запорізькому напрямку. Вони можуть запросити до своїх лав конкретну людину відповідно до своїх вимог, навчити її на своїй базі й після цього залучити до виконання військових завдань. Відкриття центру в Запоріжжі є частиною стратегії розширення мережі рекрутингових центрів по всій Україні, що має на меті надати можливість громадянам з усіх регіонів країни обрати службу в армії та зробити свій внесок в оборону країни. Варто також відзначити, що подібні центри не тільки надають можливість громадянам обрати конкретну військову частину, а й збільшують прозорість і доступність процесу прийняття на службу, що сприяє підвищенню зацікавленості та мотивації українців у службі у Збройних Силах України.

Також з’явилася практика відкриття рекрутингового центру окремим військовим підрозділом. Перший такий центр відкрила 92-га окрема штурмова бригада за місцем свого базування – у Харкові. У центрі можна поспілкуватися з військовими та подати заявку, щоб навчитися й служити в 92-й ОШБр. Головна ідея створення цього центру – набрати мешканців саме Харківської області, щоб воювали пліч-о-пліч земляки, свої, що є певною мірою поверненням до ідеї територіальної оборони зразка 2021р. Спочатку тут проводять навчання в базовому навчальному центрі – підготовка триває 40 днів. Потім триває підготовка з інструкторами, після того – з підрозділом. Лише тоді починають вивозити на бойові завдання з кимось. Загалом на підготовку йде близько трьох місяців.

Ще одна ініціатива – муніципальні рекрутингові центри. Це пілотний проєкт Вінницької територіальної громади. Ініціатива їхнього створення місцева, реалізується за сприяння 120-ї бригади Сил ТрО. Мета – сприяння мобілізації та надання можливості потенційним військовослужбовцям обирати частину та фах для служби. Серед охочих чимало людей, які усвідомлюють непросту ситуацію з призовом та можливість отримати повістку найближчим часом, тож заздалегідь приходять отримати консультацію – аби самому зробити вибір місця та фаху проходження служби. Кожна людина може бути потрібною в армії, головне правильно дібрати кандидатові місце відповідно до його запитів – цьому й допомагають рекрутери.

Зважаючи на значення рекрутингових центрів для забезпечення потреб Збройних Сил та підвищення мотивації громадян до служби в армії, запропоновано деякі рекомендації щодо їхнього розвитку.

  1. Розширення мережі центрів. Збільшити кількість рекрутингових центрів та розмістити їх у різних регіонах для забезпечення доступності громадянам до них з усіх територій України.
  2. Підвищення інформаційної доступності. Активно рекламувати рекрутингові центри та їхні послуги серед населення з метою їх популяризування та привертання більшого числа кандидатів.
  3. Розвиток онлайн-платформ. Створити й підтримувати онлайн-платформи для реєстрації кандидатів, надання інформації про вакансії та здійснення консультацій щодо військової служби. 
  4. Підвищення якості консультацій. Забезпечити високий рівень професійності працівників рекрутингових центрів та підвищувати їхню кваліфікацію для надання якісних консультацій кандидатам.
  5. Розширення функціонала центрів. Додати нові сервіси до діяльності рекрутингових центрів, як-от підготовка до вступу в армію, підготовка до фізичних тестів тощо.
  6. Створення партнерських програм. Розробити партнерські програми з підприємствами та установами для спільного просування вакансій і забезпечення підтримки для ветеранів та військовослужбовців.
  7. Забезпечення індивідуального підходу. Враховувати індивідуальні потреби та побажання кандидатів під час вибору військових посад і військових частин для служби.
  8. Посилення маркетингу та піар. Активно використовувати маркетингові та піар-стратегії для підвищення обізнаності громадян щодо переваг служби в армії та можливостей рекрутингових центрів.
  9. Моніторинг та оцінка ефективності. Вести систематичний моніторинг та оцінку ефективності роботи рекрутингових центрів з метою виявити слабкі місця та вдосконалити процеси.
  10. Співпраця з навчальними закладами. Розвивати співпрацю з навчальними закладами для залучення випускників до військової служби та забезпечення підготовки нового покоління військовослужбовців.


Список використаних джерел

1. Нові правила рекрутингу: повідомлення Міністерства оборони України про новий алгоритм рекрутингу до лав Збройних Сил.  URL: https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/pfbid02LcXVJKCD8CDz… 

2. Інтерв’ю уповноваженого представника Міністерства оборони України з питань рекрутингу Олексія Бежевеця. Див.: У межах проєкту рекрутингу наразі доступні 8,5 тис. вакансій, – Міноборони.  URL: https://censor.net/ua/news/3477693/u_mejah_proyektu_rekrutyngu_narazi_d…

3. Міноборони України повідомило про новий алгоритм рекрутингу до лав ЗСУ.  URL: https://www.depo.ua/ukr/war/minoboroni-ukraini-povidomilo-pro-noviy-alg… 

4. У Запоріжжі відкривають другий в країні рекрутинговий центр української армії.  URL: http://1news.zp.ua/v-zaporozhe-otkryvayut-vtoroj-v-strane-rekrutingovyj… 

5. Рекрутинговий центр наступного тижня відкриють у Запоріжжі.  URL: https://censor.net/ua/news/3478878/rekrutyngovyyi_tsentr_nastupnogo_tyj… 

6. Муніципальні рекрутингові центри. Див.: Рекрутингові центри у Вінниці: підбили результати роботи першого тижня роботи.  URL: https://cvd.vn.ua/archives/50114

 

Отримуйте якісну та актуальну аналітику від НІСД у зручному для вас форматі:

- читайте нас у Telegram та Facebook
- слухайте на Google Podcast 
- дивіться на YouTube

Зображення: НІСД