В НІСД відбувся круглий стіл «Розбудова залізничної інфраструктури як рушія соціально-економічного розвитку Луганської області»

Поділитися:

6 грудня 2019 року було проведено круглий стіл «Розбудова залізничної інфраструктури як рушія соціально-економічного розвитку Луганської області». Співорганізатори заходу: Луганська обласна державна адміністрація та Національний інститут стратегічних досліджень. Захід та дослідження були проведені за підтримки USAID «Економічна підтримка Східної України» (Проект ERA).

В роботі круглого столу взяли участь народні депутати, високопосадовці органів виконавчої влади, Укрзалізниці, міжнародних фінансових організацій, а також проекту USAID «Економічна підтримка Східної України» (Проект ERA).

Основними завданнями заходу були:

  1. Презентація основних результатів та рекомендацій дослідження НІСД з оцінки економічного впливу ізоляції залізничної лінії «Лантратівка-Кондрашівка» для території та економіки Луганської області;
  2. Обговорення перспектив для реалізації соціально-економічного потенціалу Луганської області в результаті приєднання зазначеної гілки до залізничної мережі України;
  3. Обговорення механізмів взаємодії органів влади на центральному та регіональному рівнях та залучення коштів для реалізації даного інфраструктурного проєкту.

В ході презентації щодо негативних ефектів відсутності залізничного сполучення у центральній та східній Луганщині заступник директора Ярослав Жаліло зазначив, що «одним із вельми потужних чинників, який забезпечив негативний вплив для економіки та соціальної сфери області, стала ізоляція залізничної гілки «Кіндрашівська-Нова–Лантратівка», яка у довоєнний період активно використовувалася для забезпечення потреб регіону».

Серед основних негативних наслідків доповідач виокремив наступні:

  • Зростання виробничих витрат агровиробників;
  • Втрату частини потенційного доходу від реалізації агровиробниками готової продукції, внаслідок нижчих цін, ніж в середньому по Україні;
  • Погіршення якості автомобільних доріг через їх підвищене навантаження внаслідок перевезення важковагових вантажів;
  • Неможливість забезпечення альтернативного постачання Луганської ТЕС вугіллям після припинення постачання антрациту Російською Федерацією, що змусило перейти на резервне газове паливо.

Оцінені сумарні втрати лише за рік в цінах 2018 року складають 99 млн євро, тоді як оціночна вартість проєкту будівництва залізничної гілки становить 77 млн євро. Крім того, пан Жаліло зауважив, що транспортна ізоляція тягне за собою системні наслідки, які значно важче піддаються сумарній економічній оцінці, проте мають значний негативний вплив на структурні характеристики регіону. Доповідач повідомив про результати експрес-оцінки НІСД економічних наслідків транспортної ізоляції північно-східної Луганщини та зазначив, що «у вимірі соціально-економічної ефективності вартість побудови з’єднувальної залізничної гілки є нижчою за прямі втрати в регіоні аграрного та енергетичного секторів за один рік», що по суті доводить соціально-економічну ефективність та доцільність побудови цього інфраструктурного проєкту (приєднання залізничної гілки «Кіндрашівська-Нова–Лантратівка» до української залізничної мережі).

У своїй презентації Голова Луганської обласної державної адміністрації Сергій Гайдай повідомив присутнім про перспективи для реалізації соціально-економічного потенціалу Луганської області в результаті приєднання зазначеної гілки до залізничної мережі України.

Він зазначив, що реалізація цього масштабного інфраструктурного проєкту впливає на мешканців всієї області, а це понад два мільйони населення, і має не тільки економічний ефект, а й великий соціальний та політичний вплив на розвиток ситуації в регіоні.

Будівництво залізничної гілки дасть можливість зупинити відтік населення, створити нові робочі місця та відкрити нові перспективи для бізнес-середовища регіону.

Соціально-економічний ефект від будівництва залізниці для Луганської області – це:

  • під час будівництва до 80 % робіт та матеріалів будуть поставлятись місцевими суб’єктами господарювання;
  • створення понад 10 000 робочих місць у всіх секторах економіки;
  • відновлення діяльності 11 залізничних станцій;
  • збільшення обсягів вантажоперевезень складе 3,5 млн тонн на рік;
  • обсяг пасажирських перевезень збільшиться на 2,5 млн пасажирів на рік;
  • логістичні витрати товаровиробників зменшаться на 10%.

«Кожен такий реалізований проєкт є цеглинкою в розбудові миру», – зазначив С. Гайдай.

Олександр Федоренко, генеральний директор Директорату залізничного транспорту Міністерства інфраструктури України висловив підтримку зазначеній ініціативі від Міністерства інфраструктури та зауважив про важливість додаткового дослідження варіантів побудови цієї гілки.

Вікторія Гриб, народний депутат України від імені групи депутатів Луганщини висловила подяку проєкту USAID ERA, Луганській обласній державній адміністрації та Інституту, та закликала до пошуку практичних шляхів для прискорення реалізації проєкту.

Брайан Милаковський, керівник напрямку сталого економічного розвитку USAID ERA, повідомив про готовність розглянути питання про підтримку проєкту з огляду на велике його значення для області та зауважив, що донори готові до фінансової підтримки за умови демонстрації чіткої політичної волі в державі.

Директор регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» Сергій Бугайов інформував присутніх, що при Мінінфраструктури створено спільну комісію з АТ «Укрзалізниця» для розв'язання питань, пов’язаних з розробкою проєкту. Цей проєкт передбачає залучення кількох проєктних інститутів. Одне тільки проєктування може зайняти 1-1,5 року. «Зі свого боку, ми докладемо максимум зусиль для того, щоб цей проєкт було імплементовано в найкоротші терміни, — запевнив пан Бугайов, — але термін реалізації проєкту не може, згідно з оцінками, бути меншим ніж 3 роки».

В ході дискусії учасниками круглого столу обговорювалися важливість та необхідність рекомендувати Кабінету Міністрів України:

  • доручити розробити проєкт побудови сполученої гілки залізниці між ділянками Попасна — Куп’янськ та Кіндрашівська-Нова – Лантратівка та відобразити відповідні завдання у плані АТ «Укрзалізниця» на 2020 рік;
  • звернутися до міжнародних донорів з пропозицією щодо надання фінансової підтримки зазначеному проєкту, зважаючи на його високу системну значущість.

Директор НІСД Олександр Литвиненко закликав учасників до співпраці в процесі реалізації напрацьованих механізмів та повідомив про подальше направлення Інститутом пропозицій відповідним органам влади за результатами круглого столу щодо:

  1. Визначення інфраструктурного проєкту з будівництва з’єднувальної залізничної гілки як стратегічно важливого для розвитку Луганської області;
  2. Створення Міжвідомчої робочої групи високого рівня з метою розробки плану заходів для реалізації інфраструктурного проєкту з будівництва з’єднувальної залізничної гілки в Луганській області.
  3. Визначення готовності проєкту USAID «Економічна підтримка Східної України» (Проєкт ERA) розглянути питання щодо фінансування інфраструктурного проєкту з будівництва з’єднувальної залізничної гілки в Луганській області.